mi a kotta?

Öklelőznek pajzzsal

  • mi a kotta
  • 2022. március 2.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/9. hétre

„Nem vigyáz, nem takar, nem hátrál egyik sem, / Szükség itt bajvívó ügyességre sincsen. / Cseles, csonka, teljes csapást ők nem mérnek, / Az éj s düh nem ad helyt a bajmesterségnek. / Derékon ütközik, csattog a két pönge; / A lábuk gyökeret vert talán a földbe; / Nem mozdul a lábuk s nincs nyugta kezüknek, / Ha vágnak, ha szúrnak célt mindig megütnek. / Ekképp új csapásnak, új düh bosszújának / Mindig új oka, új ösztönzője támad. / A haragot szégyen ingerli bosszúra, / Bosszúból a szégyen megszülemlik újra; / A két bajnok egyre nyomul, szorul összébb, / Hely alig van már, hogy karddal kard mérkőzzék, / Kegyetlen haraggal már kardmarkolattal / Ütnek, öklelőznek pajzzsal, sisakkal.” Így küzd egymással életre-halálra a két vitéz Monteverdi drámai kantátájában – még csak nem is sejtve a másik kilétét. Mi azonban persze már a címből is tudjuk, hogy (a) Tankréd és Klorinda párviadala ez: a tassói szerelmespár, a keresztes vitéz és a szaracén amazon végzetes küzdelme, amely péntek este Rolando Villazón és az Ensemble L’Arpeggiata koncertjén idéződik majd elénk (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., hét óra). Csodákat ígér ez a félig szcenírozott program: nem csak más Monteverdi-részleteket, de többek közt Caccini, Allegri és Luigi Rossi műveit-műrészleteit is, és a sztártenorból mára okos csapatjátékossá átlényegült Villazón társaságában ott énekel majd mások mellett a jeles kontratenor Valer Sabadus is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.