mi a kotta?

Öklelőznek pajzzsal

  • mi a kotta
  • 2022. március 2.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/9. hétre

„Nem vigyáz, nem takar, nem hátrál egyik sem, / Szükség itt bajvívó ügyességre sincsen. / Cseles, csonka, teljes csapást ők nem mérnek, / Az éj s düh nem ad helyt a bajmesterségnek. / Derékon ütközik, csattog a két pönge; / A lábuk gyökeret vert talán a földbe; / Nem mozdul a lábuk s nincs nyugta kezüknek, / Ha vágnak, ha szúrnak célt mindig megütnek. / Ekképp új csapásnak, új düh bosszújának / Mindig új oka, új ösztönzője támad. / A haragot szégyen ingerli bosszúra, / Bosszúból a szégyen megszülemlik újra; / A két bajnok egyre nyomul, szorul összébb, / Hely alig van már, hogy karddal kard mérkőzzék, / Kegyetlen haraggal már kardmarkolattal / Ütnek, öklelőznek pajzzsal, sisakkal.” Így küzd egymással életre-halálra a két vitéz Monteverdi drámai kantátájában – még csak nem is sejtve a másik kilétét. Mi azonban persze már a címből is tudjuk, hogy (a) Tankréd és Klorinda párviadala ez: a tassói szerelmespár, a keresztes vitéz és a szaracén amazon végzetes küzdelme, amely péntek este Rolando Villazón és az Ensemble L’Arpeggiata koncertjén idéződik majd elénk (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., hét óra). Csodákat ígér ez a félig szcenírozott program: nem csak más Monteverdi-részleteket, de többek közt Caccini, Allegri és Luigi Rossi műveit-műrészleteit is, és a sztártenorból mára okos csapatjátékossá átlényegült Villazón társaságában ott énekel majd mások mellett a jeles kontratenor Valer Sabadus is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.