Opera - Félédes, félszáraz - Puccini-est a Művészetek Palotájában

Zene

Váratlan szereplőváltozás árnyékolta be a 2008-as Puccini-évet búcsúztató gálaestet, midőn a nemzetközi A ligás argentin tenor, a maródi Marcelo Ëlvarez alig két nappal a koncert előtt lemondani kényszerült Rost Andreával közös fellépését. Helyére - lírai szopránunk javaslatára és ajánlásával - egy feltörekvő olasz, a harmincas évei közepén járó Stefano Secco lépett, hogy az operairodalom alighanem legismertebb tenoráriáival mutatkozzék be a magyar közönségnek. Legelső megszólalása rögvest rokonszenves, kulturált és muzikális énekesnek mutatta Seccót, ám Rodolfo áriája a Bohéméletből nemcsak arról tanúskodott, hogy nyitószámban vélhetőleg nem méltányos testes magas C-t elvárni egy beugrótól, hanem arról is, hogy a tehetséges művész hangja - nomen est omen - zamatokban és színekben csak mérsékelten gazdag. László Ferenc

Váratlan szereplőváltozás árnyékolta be a 2008-as Puccini-évet búcsúztató gálaestet, midőn a nemzetközi A ligás argentin tenor, a maródi Marcelo Ëlvarez alig két nappal a koncert előtt lemondani kényszerült Rost Andreával közös fellépését. Helyére - lírai szopránunk javaslatára és ajánlásával - egy feltörekvő olasz, a harmincas évei közepén járó Stefano Secco lépett, hogy az operairodalom alighanem legismertebb tenoráriáival mutatkozzék be a magyar közönségnek. Legelső megszólalása rögvest rokonszenves, kulturált és muzikális énekesnek mutatta Seccót, ám Rodolfo áriája a Bohéméletből nemcsak arról tanúskodott, hogy nyitószámban vélhetőleg nem méltányos testes magas C-t elvárni egy beugrótól, hanem arról is, hogy a tehetséges művész hangja - nomen est omen - zamatokban és színekben csak mérsékelten gazdag. Utóbb Mimi és Rodolfo kettősének végén a kényes záróhang ráadásul falsba is csúszott, s ez jó időre el is bátortalanította a derék énekest, aki csak a második rész szépen megmunkált Levéláriájával talált vissza legjobb formájához. Úgy tetszett, Secco Cavaradossi lovag szólamát találta a leginkább lakályosnak, hiszen a program végén Kalaf népszerű, s ezúttal igencsak rövidre nyesett magándalát ugyancsak a Toscából ráadás gyanánt megzengetett Képária feledtette.

Rost Andrea Mimiként kezdte a gálaestet, s vonzó személyiségének hála a Bohémélet örökkön kihűlt végtagú, tábeszes főalakja ez alkalommal valóban olyan volt, amilyennek operabéli szerelmese megismeri: "soave fanciulla". Édes, de éppen nem a cukros, hanem a megejtően bájos értelemben, s e jellegadó vonás, valamint Rost hibátlan diszpozíciója mindvégig nyűgözte a hangverseny közönségét. Hamisítatlanul olaszos kedélye Tosca és Cavaradossi - látványosan kottatartóval megerősített - első felvonásbéli kettősében, egyéni felfogása Tosca közkeletűen imának keresztelt áriájában, míg poétikus tisztasága Li» két szólószámában vált a leginkább érzékletessé.

Sajnálatos módon az édes másik, geil jelentéstartományának határvonalán billegett a kivetítőkkel és eleven színekkel operáló színpadkép, ám a Puccini tucatnyi fotográfiáját felhasználó látványpódium legnagyobb hibájának mégis a sutaság bizonyult. Az énekesek ugyanis mindannyiszor kandi tekintetünktől kísérve közelítették meg a színpadkép fenekét, hogy onnan lépjenek elibénk, ami bizony a színpadi hatás jelentős csorbulását eredményezte. Úgyannyira, hogy a második részben Rosték váltani kényszerültek, s onnét jószerével hanyagolták is a kevéssé előnyös dobogót.

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara 2008-ban bérleti hangversenyein is szerepeltette Puccini ifjúkori szimfonikus alkotásait, így nem volt meglepő, hogy a Krizantémok és társai szépen megformálva kerültek ki a zenekari árokból, egyszersmind Kovács János pálcája alól. Az operaházi esték rutinja most egyértelműen áldásosnak tetszett, s ilyesformán a Manon Lescaut - közelmúltban jócskán begyakorolt - Intermezzója a gálaest egyenrangú szereplőjének mutatta az immár 156. évadjánál járó zenekart.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 4.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.