opera - ROSSINI: A SEVILLAI BORBÉLY

Zene

Fodor Géza 1986-ban az állandó mozgást jelölte meg Békés András rendezésének domináns elemeként, s a Kovalik Balázs közreműködésével felújított produkció ma is dinamikusnak tetszik. Ám talán az eltelt évtizedek apasztották a maga idejében okkal üdítőnek ítélt, a konzervatív operaszcenikát Székely László díszleteivel meghaladó előadás újszerűségét, vagy meglehet, a kidolgozottság körül hibázott valami, mert hát az első szereposztás bemutatóján nem annyira a mozgás, mint inkább a konfúzió tűnt uralkodó elemnek, melyre Berta, Rosina nevelőnője maga is panaszkodik (Oh, che casa in confusione!).
Fodor Géza 1986-ban az állandó mozgást jelölte meg Békés András rendezésének domináns elemeként, s a Kovalik Balázs közremûködésével felújított produkció ma is dinamikusnak tetszik. Ám talán az eltelt évtizedek apasztották a maga idejében okkal üdítõnek ítélt, a konzervatív operaszcenikát Székely László díszleteivel meghaladó elõadás újszerûségét, vagy meglehet, a kidolgozottság körül hibázott valami, mert hát az elsõ szereposztás bemutatóján nem annyira a mozgás, mint inkább a konfúzió tûnt uralkodó elemnek, melyre Berta, Rosina nevelõnõje maga is panaszkodik (Oh, che casa in confusione!). S mintha humorból is kevesebb maradt volna: az egykor a commedia dell'arte tréfáival kacérkodó elõadáson ma kevesebb alkalom kínálkozott a derûre. Noha a poénok megmaradtak, Bartolo doktor nadrágja például most is lecsúszik áriája felezõpontján, s alighanem még gyûlt is a tréfákhoz, hiszen Almaviva gróf hitelkártyája és a kártyaleolvasó új elemnek tekintendõ. S mégis, a kedély most mindössze fékezetten habzott, s a fiatal énekesek is inkább rokonszenvet ébresztettek, mint lelkesedést. A címszereplõ Szegedi Csabánál - érthetõ és bocsánatos módon - az érett jelentékenység, a Rosinát éneklõ Yang Li esetében a cserfes játékkészség, míg a második szereposztásból át- és beugró, ügyes és kulturált Megyesi Zoltánnál a tenorhang érzéki élménye mutatott kevesebbet a kívánatosnál. Az ifjú gárdából így ezúttal a Berta kicsi, rendszerint hálátlan szerepét megformáló Érsek Dóra tetszett a legjobban, az idõsebb generáció képviselõinek sorából pedig a zenemesteri slemilséget és a Rágalomária basszusslágerét egyaránt remekül abszolváló Rácz István. A zenekar és a részben túltápláltnak ható kórus jó munkát végzett, míg Oberfrank Péter sokadszorra és ismét csak fényesen bizonyította operakarmesteri erényeit.

Magyar Állami Operaház, február 13.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.