opera - ROSSINI: A SEVILLAI BORBÉLY

Zene

Fodor Géza 1986-ban az állandó mozgást jelölte meg Békés András rendezésének domináns elemeként, s a Kovalik Balázs közreműködésével felújított produkció ma is dinamikusnak tetszik. Ám talán az eltelt évtizedek apasztották a maga idejében okkal üdítőnek ítélt, a konzervatív operaszcenikát Székely László díszleteivel meghaladó előadás újszerűségét, vagy meglehet, a kidolgozottság körül hibázott valami, mert hát az első szereposztás bemutatóján nem annyira a mozgás, mint inkább a konfúzió tűnt uralkodó elemnek, melyre Berta, Rosina nevelőnője maga is panaszkodik (Oh, che casa in confusione!).
Fodor Géza 1986-ban az állandó mozgást jelölte meg Békés András rendezésének domináns elemeként, s a Kovalik Balázs közremûködésével felújított produkció ma is dinamikusnak tetszik. Ám talán az eltelt évtizedek apasztották a maga idejében okkal üdítõnek ítélt, a konzervatív operaszcenikát Székely László díszleteivel meghaladó elõadás újszerûségét, vagy meglehet, a kidolgozottság körül hibázott valami, mert hát az elsõ szereposztás bemutatóján nem annyira a mozgás, mint inkább a konfúzió tûnt uralkodó elemnek, melyre Berta, Rosina nevelõnõje maga is panaszkodik (Oh, che casa in confusione!). S mintha humorból is kevesebb maradt volna: az egykor a commedia dell'arte tréfáival kacérkodó elõadáson ma kevesebb alkalom kínálkozott a derûre. Noha a poénok megmaradtak, Bartolo doktor nadrágja például most is lecsúszik áriája felezõpontján, s alighanem még gyûlt is a tréfákhoz, hiszen Almaviva gróf hitelkártyája és a kártyaleolvasó új elemnek tekintendõ. S mégis, a kedély most mindössze fékezetten habzott, s a fiatal énekesek is inkább rokonszenvet ébresztettek, mint lelkesedést. A címszereplõ Szegedi Csabánál - érthetõ és bocsánatos módon - az érett jelentékenység, a Rosinát éneklõ Yang Li esetében a cserfes játékkészség, míg a második szereposztásból át- és beugró, ügyes és kulturált Megyesi Zoltánnál a tenorhang érzéki élménye mutatott kevesebbet a kívánatosnál. Az ifjú gárdából így ezúttal a Berta kicsi, rendszerint hálátlan szerepét megformáló Érsek Dóra tetszett a legjobban, az idõsebb generáció képviselõinek sorából pedig a zenemesteri slemilséget és a Rágalomária basszusslágerét egyaránt remekül abszolváló Rácz István. A zenekar és a részben túltápláltnak ható kórus jó munkát végzett, míg Oberfrank Péter sokadszorra és ismét csak fényesen bizonyította operakarmesteri erényeit.

Magyar Állami Operaház, február 13.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.