mi a kotta?

Összedől a ház  

  • mi a kotta
  • 2022. szeptember 14.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/37. hétre

„Beethoven sajnos, teljességgel fékezhetetlen személyiség; kétségkívül igaza van abban, hogy utálatos a világ; de nem ez a módja annak, hogy kellemessé tegye azt a maga és mások számára. Meg kell ezt bocsátani neki és sajnálni kell őt, mert süket.” Goethe fogalmazott így Carl Friedrich Zelternek, a korban jól ismert, azóta elfeledett zeneszerzőnek küldött levelében. A fékezhetetlen komponistáról azonban alig írt többet a nagy német költő. Romain Rolland szerint: „Valójában csodálta a zenéjét, de félt tőle: zavarta őt; félt, hogy megfosztja önuralmától, amelyet oly nagy kínnal szerzett meg, s amely – hiába volt más a közvélemény – egyáltalán nem volt igazi természete. Nem vallotta meg ezt másoknak, talán saját magának sem.” Mendelssohn 1830-ban leírt egy jelenetet, amikor Goethére elsöprő hatást tett az V. szimfónia: „Grandiózus, eszeveszett, mintha összedőlne a ház” – mondta, miután jó darabig hárított, mondván, hogy nem hatódott meg, csak a hangerő sok.

Az a heves, forradalmi érzület, ami a maga idejében egyes zenehallgatók fülét bántotta, másokat fellelkesített, megvan az Eroica, a Sors és „a tánc apoteózisaként” emlegetett VII. szimfóniában, de a VIII. kakukktojás. A bemutatón állítólag nem volt nagy sikere, talán éppen azért, mert nem akar kilökdösni a komfortzónából. Derűs, könnyedén szórakoztató hangvétele tisztelgés Haydn előtt. Vajon tetszett Goethének? Az Óbudai Danubia Zenekar koncertjét egy barokk specialista, az olasz Enrico Onofri vezényli. A műsoron azonban a szimfónia mellett egyetlen barokk mű sem szerepel, Respighi Antik táncai mellett Britten Frank Bridge-variációit halljuk (Zeneakadémia, szeptember 21., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.