mi a kotta?

Összedől a ház  

  • mi a kotta
  • 2022. szeptember 14.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/37. hétre

„Beethoven sajnos, teljességgel fékezhetetlen személyiség; kétségkívül igaza van abban, hogy utálatos a világ; de nem ez a módja annak, hogy kellemessé tegye azt a maga és mások számára. Meg kell ezt bocsátani neki és sajnálni kell őt, mert süket.” Goethe fogalmazott így Carl Friedrich Zelternek, a korban jól ismert, azóta elfeledett zeneszerzőnek küldött levelében. A fékezhetetlen komponistáról azonban alig írt többet a nagy német költő. Romain Rolland szerint: „Valójában csodálta a zenéjét, de félt tőle: zavarta őt; félt, hogy megfosztja önuralmától, amelyet oly nagy kínnal szerzett meg, s amely – hiába volt más a közvélemény – egyáltalán nem volt igazi természete. Nem vallotta meg ezt másoknak, talán saját magának sem.” Mendelssohn 1830-ban leírt egy jelenetet, amikor Goethére elsöprő hatást tett az V. szimfónia: „Grandiózus, eszeveszett, mintha összedőlne a ház” – mondta, miután jó darabig hárított, mondván, hogy nem hatódott meg, csak a hangerő sok.

Az a heves, forradalmi érzület, ami a maga idejében egyes zenehallgatók fülét bántotta, másokat fellelkesített, megvan az Eroica, a Sors és „a tánc apoteózisaként” emlegetett VII. szimfóniában, de a VIII. kakukktojás. A bemutatón állítólag nem volt nagy sikere, talán éppen azért, mert nem akar kilökdösni a komfortzónából. Derűs, könnyedén szórakoztató hangvétele tisztelgés Haydn előtt. Vajon tetszett Goethének? Az Óbudai Danubia Zenekar koncertjét egy barokk specialista, az olasz Enrico Onofri vezényli. A műsoron azonban a szimfónia mellett egyetlen barokk mű sem szerepel, Respighi Antik táncai mellett Britten Frank Bridge-variációit halljuk (Zeneakadémia, szeptember 21., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."