mi a kotta?

Összedől a ház  

  • mi a kotta
  • 2022. szeptember 14.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/37. hétre

„Beethoven sajnos, teljességgel fékezhetetlen személyiség; kétségkívül igaza van abban, hogy utálatos a világ; de nem ez a módja annak, hogy kellemessé tegye azt a maga és mások számára. Meg kell ezt bocsátani neki és sajnálni kell őt, mert süket.” Goethe fogalmazott így Carl Friedrich Zelternek, a korban jól ismert, azóta elfeledett zeneszerzőnek küldött levelében. A fékezhetetlen komponistáról azonban alig írt többet a nagy német költő. Romain Rolland szerint: „Valójában csodálta a zenéjét, de félt tőle: zavarta őt; félt, hogy megfosztja önuralmától, amelyet oly nagy kínnal szerzett meg, s amely – hiába volt más a közvélemény – egyáltalán nem volt igazi természete. Nem vallotta meg ezt másoknak, talán saját magának sem.” Mendelssohn 1830-ban leírt egy jelenetet, amikor Goethére elsöprő hatást tett az V. szimfónia: „Grandiózus, eszeveszett, mintha összedőlne a ház” – mondta, miután jó darabig hárított, mondván, hogy nem hatódott meg, csak a hangerő sok.

Az a heves, forradalmi érzület, ami a maga idejében egyes zenehallgatók fülét bántotta, másokat fellelkesített, megvan az Eroica, a Sors és „a tánc apoteózisaként” emlegetett VII. szimfóniában, de a VIII. kakukktojás. A bemutatón állítólag nem volt nagy sikere, talán éppen azért, mert nem akar kilökdösni a komfortzónából. Derűs, könnyedén szórakoztató hangvétele tisztelgés Haydn előtt. Vajon tetszett Goethének? Az Óbudai Danubia Zenekar koncertjét egy barokk specialista, az olasz Enrico Onofri vezényli. A műsoron azonban a szimfónia mellett egyetlen barokk mű sem szerepel, Respighi Antik táncai mellett Britten Frank Bridge-variációit halljuk (Zeneakadémia, szeptember 21., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.