mi a kotta?

Összedől a ház  

  • mi a kotta
  • 2022. szeptember 14.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/37. hétre

„Beethoven sajnos, teljességgel fékezhetetlen személyiség; kétségkívül igaza van abban, hogy utálatos a világ; de nem ez a módja annak, hogy kellemessé tegye azt a maga és mások számára. Meg kell ezt bocsátani neki és sajnálni kell őt, mert süket.” Goethe fogalmazott így Carl Friedrich Zelternek, a korban jól ismert, azóta elfeledett zeneszerzőnek küldött levelében. A fékezhetetlen komponistáról azonban alig írt többet a nagy német költő. Romain Rolland szerint: „Valójában csodálta a zenéjét, de félt tőle: zavarta őt; félt, hogy megfosztja önuralmától, amelyet oly nagy kínnal szerzett meg, s amely – hiába volt más a közvélemény – egyáltalán nem volt igazi természete. Nem vallotta meg ezt másoknak, talán saját magának sem.” Mendelssohn 1830-ban leírt egy jelenetet, amikor Goethére elsöprő hatást tett az V. szimfónia: „Grandiózus, eszeveszett, mintha összedőlne a ház” – mondta, miután jó darabig hárított, mondván, hogy nem hatódott meg, csak a hangerő sok.

Az a heves, forradalmi érzület, ami a maga idejében egyes zenehallgatók fülét bántotta, másokat fellelkesített, megvan az Eroica, a Sors és „a tánc apoteózisaként” emlegetett VII. szimfóniában, de a VIII. kakukktojás. A bemutatón állítólag nem volt nagy sikere, talán éppen azért, mert nem akar kilökdösni a komfortzónából. Derűs, könnyedén szórakoztató hangvétele tisztelgés Haydn előtt. Vajon tetszett Goethének? Az Óbudai Danubia Zenekar koncertjét egy barokk specialista, az olasz Enrico Onofri vezényli. A műsoron azonban a szimfónia mellett egyetlen barokk mű sem szerepel, Respighi Antik táncai mellett Britten Frank Bridge-variációit halljuk (Zeneakadémia, szeptember 21., fél nyolc).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk