mi a kotta?

Piaszteres alapon

  • mi a kotta
  • 2022. január 19.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/3. hétre

„Napi munkám igen egyszerű; 8 órakor kelek, megfürdöm, megreggelizem; 3 tojás, tea, házi befőtt, azután fél órát sétálok a Nílus partján a szálloda pálmaligetében, majd 10-től 1-ig dolgozom… 1 órakor megebédelek, utána Schopenhauert olvasom, vagy bezique-et játszom Mrs. Conze-zal piaszteres alapon. 3-tól 4-ig megint dolgozom; 4 órakor uzsonna, utána sétálok 6-ig, amikor kötelességszerűen megcsodálom a naplementét. 6 órakor hűvösre fordul és sötétedik; azután levelet írok vagy dolgozom még egy keveset 7-ig. 7-kor vacsora, utána beszélgetés és dohányzás (napi 8-12), fél tízkor szobámba megyek, fél órát olvasok, és tízkor eloltom a lámpát. Így megy ez napról napra…” 1893-ban az egzotikus Luxorban időzve ily nyárspolgári rutin szerint töltötte napjait a húszas évei végén járó Richard Strauss, aki életmódjával és józanul kalkuláló természetével utóbb is makacsul rácáfolt a zsenihez kapcsolódó részint romantikus, részint bohém képzetekre. Pedig a zsenialitásához mégsem férhet kétség, amint erről most szombaton a Müpa ez évi maratonján folytatólagosan és újólag meggyőződhetünk. A MÁV Szimfonikus Zenekar családi matinékoncertjével induló és a hagyományoknak megfelelően idén is a Budapesti Fesztiválzenekar estjével záruló maraton olyan remekműveket ígér, mint a Till Eulenspiegel, a Don Juan vagy a Hősi élet. Fischer Ivánék pedig a nap legvégén a Négy utolsó ének és az Imígyen szóla Zarathustra előadásával fogják megkoronázni a filisztergéniusz ünnepét (Nemzeti Hangversenyterem, január 22., kilenc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.