mi a kotta?

Piaszteres alapon

  • mi a kotta
  • 2022. január 19.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/3. hétre

„Napi munkám igen egyszerű; 8 órakor kelek, megfürdöm, megreggelizem; 3 tojás, tea, házi befőtt, azután fél órát sétálok a Nílus partján a szálloda pálmaligetében, majd 10-től 1-ig dolgozom… 1 órakor megebédelek, utána Schopenhauert olvasom, vagy bezique-et játszom Mrs. Conze-zal piaszteres alapon. 3-tól 4-ig megint dolgozom; 4 órakor uzsonna, utána sétálok 6-ig, amikor kötelességszerűen megcsodálom a naplementét. 6 órakor hűvösre fordul és sötétedik; azután levelet írok vagy dolgozom még egy keveset 7-ig. 7-kor vacsora, utána beszélgetés és dohányzás (napi 8-12), fél tízkor szobámba megyek, fél órát olvasok, és tízkor eloltom a lámpát. Így megy ez napról napra…” 1893-ban az egzotikus Luxorban időzve ily nyárspolgári rutin szerint töltötte napjait a húszas évei végén járó Richard Strauss, aki életmódjával és józanul kalkuláló természetével utóbb is makacsul rácáfolt a zsenihez kapcsolódó részint romantikus, részint bohém képzetekre. Pedig a zsenialitásához mégsem férhet kétség, amint erről most szombaton a Müpa ez évi maratonján folytatólagosan és újólag meggyőződhetünk. A MÁV Szimfonikus Zenekar családi matinékoncertjével induló és a hagyományoknak megfelelően idén is a Budapesti Fesztiválzenekar estjével záruló maraton olyan remekműveket ígér, mint a Till Eulenspiegel, a Don Juan vagy a Hősi élet. Fischer Ivánék pedig a nap legvégén a Négy utolsó ének és az Imígyen szóla Zarathustra előadásával fogják megkoronázni a filisztergéniusz ünnepét (Nemzeti Hangversenyterem, január 22., kilenc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.