mi a kotta?

Piaszteres alapon

  • mi a kotta
  • 2022. január 19.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/3. hétre

„Napi munkám igen egyszerű; 8 órakor kelek, megfürdöm, megreggelizem; 3 tojás, tea, házi befőtt, azután fél órát sétálok a Nílus partján a szálloda pálmaligetében, majd 10-től 1-ig dolgozom… 1 órakor megebédelek, utána Schopenhauert olvasom, vagy bezique-et játszom Mrs. Conze-zal piaszteres alapon. 3-tól 4-ig megint dolgozom; 4 órakor uzsonna, utána sétálok 6-ig, amikor kötelességszerűen megcsodálom a naplementét. 6 órakor hűvösre fordul és sötétedik; azután levelet írok vagy dolgozom még egy keveset 7-ig. 7-kor vacsora, utána beszélgetés és dohányzás (napi 8-12), fél tízkor szobámba megyek, fél órát olvasok, és tízkor eloltom a lámpát. Így megy ez napról napra…” 1893-ban az egzotikus Luxorban időzve ily nyárspolgári rutin szerint töltötte napjait a húszas évei végén járó Richard Strauss, aki életmódjával és józanul kalkuláló természetével utóbb is makacsul rácáfolt a zsenihez kapcsolódó részint romantikus, részint bohém képzetekre. Pedig a zsenialitásához mégsem férhet kétség, amint erről most szombaton a Müpa ez évi maratonján folytatólagosan és újólag meggyőződhetünk. A MÁV Szimfonikus Zenekar családi matinékoncertjével induló és a hagyományoknak megfelelően idén is a Budapesti Fesztiválzenekar estjével záruló maraton olyan remekműveket ígér, mint a Till Eulenspiegel, a Don Juan vagy a Hősi élet. Fischer Ivánék pedig a nap legvégén a Négy utolsó ének és az Imígyen szóla Zarathustra előadásával fogják megkoronázni a filisztergéniusz ünnepét (Nemzeti Hangversenyterem, január 22., kilenc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.