Koncert

Pinchas Zukerman

Zene

Pinchas Zukerman, a Budapesti Fesztiválzenekar dicső vendége mondhatni jelentéstani felismerést kínált a hallgatóság számára Beethoven Hegedűversenyének magánszólamában.

Méghozzá a gond és a probléma szavak elkülönböztetésében, minthogy játékát az előbbi szinte végigkísérte, ám az utóbbi meg sem kísértette. Mindjárt bemelegítésképp, majd utóbb is bele-belejátszott hegedűjével a vonóskar szólamanyagába, sajátosan formálta a versenymű kadenciáját, és technikája sem mutatkozott minden pillanatban kikezdhetetlennek, s mégis az összbenyomás nagy művészt és kiérlelt produkciót jelzett - a pódiumrutin legmagasabb régiójából. Zukerman páratlan koncerttapasztalatát jelezte az is, hogy az ezúttal valóban kikövetelt ráadást is a lehető legökonomikusabban oldotta meg: talán egy szűk perc alatt, ellenben a közönség boldog megénekeltetésével. Ez a hangulat utóbb tartósnak bizonyult, hisz Richard Strauss szemérmetlenül könnyed Rózsalovag-keringősorozatának nyomában a második rész főszáma, az Imigyen szóla Zarathustra Fischer Iván pálcája alatt most nemcsak pompázatos hangszerelésével, de hol rafinált, hol fiatalos derűjével is fényesen érvényesült. Valósággal szétáradt a melengető fény a zenekar produkciójából, s a koncertmesteri pult mögül Eckhardt Violetta jószerint egy további kiemelkedő hegedűsteljesítményt állított Pinchas Zukerman játéka mellé. Szimfonikus optimizmus a 20. századnak ajánlva - Strauss eredetileg valami ilyesforma alcímet szánt a Zarathustrának, s a Fesztiválzenekar mintha a 21. századra is kiterjesztené ezt a derűlátást. Méghozzá tettleg, amint erről a szombati bérletes estet követő éjféli koncert ifjúságcsalogató programja meg a Zarathustra zenéjének továbbgondolására kiírt gimnáziumi filmes pályázat vasárnapi eredményhirdetése is tanúskodhatott. (Erről videónkat lásd itt - a szerk.)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 5.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”