Koncert

Pinchas Zukerman

Zene

Pinchas Zukerman, a Budapesti Fesztiválzenekar dicső vendége mondhatni jelentéstani felismerést kínált a hallgatóság számára Beethoven Hegedűversenyének magánszólamában.

Méghozzá a gond és a probléma szavak elkülönböztetésében, minthogy játékát az előbbi szinte végigkísérte, ám az utóbbi meg sem kísértette. Mindjárt bemelegítésképp, majd utóbb is bele-belejátszott hegedűjével a vonóskar szólamanyagába, sajátosan formálta a versenymű kadenciáját, és technikája sem mutatkozott minden pillanatban kikezdhetetlennek, s mégis az összbenyomás nagy művészt és kiérlelt produkciót jelzett - a pódiumrutin legmagasabb régiójából. Zukerman páratlan koncerttapasztalatát jelezte az is, hogy az ezúttal valóban kikövetelt ráadást is a lehető legökonomikusabban oldotta meg: talán egy szűk perc alatt, ellenben a közönség boldog megénekeltetésével. Ez a hangulat utóbb tartósnak bizonyult, hisz Richard Strauss szemérmetlenül könnyed Rózsalovag-keringősorozatának nyomában a második rész főszáma, az Imigyen szóla Zarathustra Fischer Iván pálcája alatt most nemcsak pompázatos hangszerelésével, de hol rafinált, hol fiatalos derűjével is fényesen érvényesült. Valósággal szétáradt a melengető fény a zenekar produkciójából, s a koncertmesteri pult mögül Eckhardt Violetta jószerint egy további kiemelkedő hegedűsteljesítményt állított Pinchas Zukerman játéka mellé. Szimfonikus optimizmus a 20. századnak ajánlva - Strauss eredetileg valami ilyesforma alcímet szánt a Zarathustrának, s a Fesztiválzenekar mintha a 21. századra is kiterjesztené ezt a derűlátást. Méghozzá tettleg, amint erről a szombati bérletes estet követő éjféli koncert ifjúságcsalogató programja meg a Zarathustra zenéjének továbbgondolására kiírt gimnáziumi filmes pályázat vasárnapi eredményhirdetése is tanúskodhatott. (Erről videónkat lásd itt - a szerk.)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 5.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.