mi a kotta?

Rém király

  • mi a kotta
  • 2023. október 25.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/43. hétre

„Munka, lázas izgalom, önmegtartóztatás és soha nem csituló küldetéstudat, ez volt az élete. Nem is vette észre, nekem ez mibe kerül. Végletesen és természetszerűleg maga körül forgott a világa” – írta a 20. század legváltozatosabb életű múzsája, Alma Maria Schindler, akit általában Mahler vezetéknevén emlegetünk, holott Franz Werfel és Walter Gropius felesége is volt, és egy, a nők számára szerencsésebb korban talán a saját jogán is beírja magát a zenetörténetbe. Gustav Mahler öntörvényűségére és különös szokásaira azonban nincs mentség, hacsak nem maguk a művek. Például az a IV. szimfónia, amelybe egy népies műdalt is belekomponált a szerző. A Concerto Budapest koncertjén Pasztircsák Polina külön is előadja a gyermeki szépségű Das himmlische Lebent, de Saint-Saëns és Schumann opusai mellett két Babits-verset is hallunk majd Für Anikótól. Takács-Nagy Gábor kezében a karmesteri pálca (Müpa, október 27., fél nyolc). Aki kisebb volumenű koncertre vágyik, azt Bart van Oort fortepiano estjére invitáljuk, amelyen nem régizene, hanem többek között Mozart- és Rahmanyinov-művek szólalnak meg (Zeneakadémia, Solti Terem, október 27., fél nyolc). És folytatódik Csalog Gábor sorozata is, amelyben a zenetörténet rejtett (vagy nem is oly’ titkos) összefüggéseit keresi a zongorista: ezúttal Bach fúgái és prelúdiumai jelentik a kályhát – a zeneszámok között Fazekas Gergely zenetörténész segít a hallgatónak (BMC, október 29., hat óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.