mi a kotta?

Rém király

  • mi a kotta
  • 2023. október 25.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/43. hétre

„Munka, lázas izgalom, önmegtartóztatás és soha nem csituló küldetéstudat, ez volt az élete. Nem is vette észre, nekem ez mibe kerül. Végletesen és természetszerűleg maga körül forgott a világa” – írta a 20. század legváltozatosabb életű múzsája, Alma Maria Schindler, akit általában Mahler vezetéknevén emlegetünk, holott Franz Werfel és Walter Gropius felesége is volt, és egy, a nők számára szerencsésebb korban talán a saját jogán is beírja magát a zenetörténetbe. Gustav Mahler öntörvényűségére és különös szokásaira azonban nincs mentség, hacsak nem maguk a művek. Például az a IV. szimfónia, amelybe egy népies műdalt is belekomponált a szerző. A Concerto Budapest koncertjén Pasztircsák Polina külön is előadja a gyermeki szépségű Das himmlische Lebent, de Saint-Saëns és Schumann opusai mellett két Babits-verset is hallunk majd Für Anikótól. Takács-Nagy Gábor kezében a karmesteri pálca (Müpa, október 27., fél nyolc). Aki kisebb volumenű koncertre vágyik, azt Bart van Oort fortepiano estjére invitáljuk, amelyen nem régizene, hanem többek között Mozart- és Rahmanyinov-művek szólalnak meg (Zeneakadémia, Solti Terem, október 27., fél nyolc). És folytatódik Csalog Gábor sorozata is, amelyben a zenetörténet rejtett (vagy nem is oly’ titkos) összefüggéseit keresi a zongorista: ezúttal Bach fúgái és prelúdiumai jelentik a kályhát – a zeneszámok között Fazekas Gergely zenetörténész segít a hallgatónak (BMC, október 29., hat óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.