mi a kotta?

Rém király

  • mi a kotta
  • 2023. október 25.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/43. hétre

„Munka, lázas izgalom, önmegtartóztatás és soha nem csituló küldetéstudat, ez volt az élete. Nem is vette észre, nekem ez mibe kerül. Végletesen és természetszerűleg maga körül forgott a világa” – írta a 20. század legváltozatosabb életű múzsája, Alma Maria Schindler, akit általában Mahler vezetéknevén emlegetünk, holott Franz Werfel és Walter Gropius felesége is volt, és egy, a nők számára szerencsésebb korban talán a saját jogán is beírja magát a zenetörténetbe. Gustav Mahler öntörvényűségére és különös szokásaira azonban nincs mentség, hacsak nem maguk a művek. Például az a IV. szimfónia, amelybe egy népies műdalt is belekomponált a szerző. A Concerto Budapest koncertjén Pasztircsák Polina külön is előadja a gyermeki szépségű Das himmlische Lebent, de Saint-Saëns és Schumann opusai mellett két Babits-verset is hallunk majd Für Anikótól. Takács-Nagy Gábor kezében a karmesteri pálca (Müpa, október 27., fél nyolc). Aki kisebb volumenű koncertre vágyik, azt Bart van Oort fortepiano estjére invitáljuk, amelyen nem régizene, hanem többek között Mozart- és Rahmanyinov-művek szólalnak meg (Zeneakadémia, Solti Terem, október 27., fél nyolc). És folytatódik Csalog Gábor sorozata is, amelyben a zenetörténet rejtett (vagy nem is oly’ titkos) összefüggéseit keresi a zongorista: ezúttal Bach fúgái és prelúdiumai jelentik a kályhát – a zeneszámok között Fazekas Gergely zenetörténész segít a hallgatónak (BMC, október 29., hat óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.