Interjú

„Egy kis pihenő”

Stéphane Misseghers, dEUS

Zene

A belga zenekar dobosával a dEUS hosszú albumcsendjéről, az új lemez dalairól, a koncerteken hanyagolt slágerükről és Magyarországról is beszélgettünk.

 

Magyar Narancs: A dEUS a 2012-es Following Sea és az idén februárban kiadott How to Re­place It között nem jelentetett meg albumot. Mi minden történt az elmúlt tizenegy évben?

Stéphane Misseghers: Ami a zenekart illeti, soha nem csendesedtünk el teljesen. Ott volt például a jubileumi The Ideal Crash turnénk 2019-ben, amelynek során játszottunk Magyarországon is. Készítettünk egy filmzenét egy dokumentumfilmhez, amely egy belga divat­ikonról, Martin Margieláról szól. Csináltunk egy saját filmet is az említett turné kapcsán, szerintem jó és érzelmes lett. Leginkább arról szól, hogy a The Ideal Crash című lemez mit jelent a rajongók számára. A filmben nem csak velünk láthatók interjúk, hanem velük is. Tulajdonképpen olyan az egész, mint egy gyónás. A rajongók meggyónják az emlékeiket, némelyikük el is érzékenyül. Eléggé döbbenetes, hogy egy album mekkora hatást tud gyakorolni az emberekre. Néha igencsak meglepők lettek e gyónások; főleg, hogy némely rajongó részegen ült be a kamera elé. Ami engem illet, az elmúlt években nekiálltam mások lemezein dolgozni: hat vagy hét lemezen is producerkedtem. Emellett elváltam, akárcsak Klaas (Klaas Janzoons, a dEUS hegedűs-billentyűse – N. I.). Felépítettem egy házat és eladtam egy házat. A zenekarral azért vártunk ilyen sokat a következő megjelenéssel, mert nem akartunk fércmunkát kiadni. Szükség volt egy kis pihenőre. Elismerem, hogy a tizenegy év hosszú idő két album között, de jól jött ez a kihagyás. Fel kellett töltődnünk, és meg kellett találnunk azokat a témákat, amikről dalokat tudtunk írni. Nem akartuk ismételni önmagunkat. Időközben rájöttünk, hogy a szünet előtti két albumunk bizonyos részeit nem igazán gondoltuk át; kicsit túlzásba vittük a kísérletezést és a szimfonikus körítést, és ezt a hibát el akartuk kerülni. Szerintem megérte tizenegy évet várni a How to Replace Itre, érettebbek lettünk most, hogy a tagok egy része betöltötte az ötvenet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.