Lemez

Ryan Adams: Prisoner

Zene

A 2010-es évekre Ryan Adams megbékélt a tudattal, hogy Bryan nevű, nála híresebb névrokonával szívatják sokan, olykor koncert közben. Mostanra már odáig is eljutott, hogy szó szerint összehaverkodott az általa korábban megvetett Bryannel (akivel ráadásul még egy napon is született, tizenöt év különbséggel), és még a Summer of 69-et is feldolgozta tőle. Szóval már-már minden kezdett a helyére kerülni, amikor tavalyelőtt Ryan házassága zátonyra futott Mandy
Moore énekes-színésznővel, és ezt persze jelentős megzuhanás követte. Ahogy azt sejteni lehetett, Ryan dalokba öntötte bánatát, és csinált egy jó kis szakítós lemezt. Összesen 80 (!) dalkezdeményt fabrikált össze; az albumra végül 12 darabot fejezett be. Hogy a humorát sem hagyta el, azt jól jelzi, hogy ezt a szakítós albumot pontosan Valentin napján dobta fel az internetre.

Ami a hangulatot illeti, a referenciapont a Rock N Roll / Love Is Hell környéki Ryan Adams lehet, a tőle megszokott wall-of-sound hangzással. A dalcímek többsége természetesen erőteljesen beszédes, például rögtön ott van a nyitó Do You Still Love Me, ami igazi nyolcvanas évekbeli rock – még egy korabeli Bryan Adams-lemezről se nagyon lógna ki. A címadó dal viszont egy count­rys darab szájharmonikával. A szintén harmonikás Doomsday meg akár Donald Trumpról is szólhatna, de valójában itt is a szerelem a mozgatórugó. A Shiver and Shake-et és az Outbound Traint akár Bruce Springsteen is énekelhetné, a We Disappearben mintha Prince szelleme gitározna (Ryan korábban is merített a tavaly elhunyt zsenitől), a Johnny Marr-ral közös jammelésből született Anything I Say To You Now pedig a művész bevallása szerint olyan, mintha a Simple Minds, a Smiths és a Tears For Fears hangzásvilágát gyúrnánk össze. Végeredményben a Prisoner szomorú, de egyáltalán nem nyomasztó lemez, elejétől a végéig erős dalokkal – ki­emelkedő állomása a már így is sok csúcspontot tartalmazó életműnek.

PAX AM, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.