Lemez

Ryan Adams: Prisoner

Zene

A 2010-es évekre Ryan Adams megbékélt a tudattal, hogy Bryan nevű, nála híresebb névrokonával szívatják sokan, olykor koncert közben. Mostanra már odáig is eljutott, hogy szó szerint összehaverkodott az általa korábban megvetett Bryannel (akivel ráadásul még egy napon is született, tizenöt év különbséggel), és még a Summer of 69-et is feldolgozta tőle. Szóval már-már minden kezdett a helyére kerülni, amikor tavalyelőtt Ryan házassága zátonyra futott Mandy
Moore énekes-színésznővel, és ezt persze jelentős megzuhanás követte. Ahogy azt sejteni lehetett, Ryan dalokba öntötte bánatát, és csinált egy jó kis szakítós lemezt. Összesen 80 (!) dalkezdeményt fabrikált össze; az albumra végül 12 darabot fejezett be. Hogy a humorát sem hagyta el, azt jól jelzi, hogy ezt a szakítós albumot pontosan Valentin napján dobta fel az internetre.

Ami a hangulatot illeti, a referenciapont a Rock N Roll / Love Is Hell környéki Ryan Adams lehet, a tőle megszokott wall-of-sound hangzással. A dalcímek többsége természetesen erőteljesen beszédes, például rögtön ott van a nyitó Do You Still Love Me, ami igazi nyolcvanas évekbeli rock – még egy korabeli Bryan Adams-lemezről se nagyon lógna ki. A címadó dal viszont egy count­rys darab szájharmonikával. A szintén harmonikás Doomsday meg akár Donald Trumpról is szólhatna, de valójában itt is a szerelem a mozgatórugó. A Shiver and Shake-et és az Outbound Traint akár Bruce Springsteen is énekelhetné, a We Disappearben mintha Prince szelleme gitározna (Ryan korábban is merített a tavaly elhunyt zsenitől), a Johnny Marr-ral közös jammelésből született Anything I Say To You Now pedig a művész bevallása szerint olyan, mintha a Simple Minds, a Smiths és a Tears For Fears hangzásvilágát gyúrnánk össze. Végeredményben a Prisoner szomorú, de egyáltalán nem nyomasztó lemez, elejétől a végéig erős dalokkal – ki­emelkedő állomása a már így is sok csúcspontot tartalmazó életműnek.

PAX AM, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.