Lemez

Megszegett ígéret

The Cult: Choice Of Weapon

Zene

Két meglepetés is kíséri a Cult kilencedik lemezét: az egyik, hogy ez az első albumuk, amelyiken ugyanaz a zenekari felállás játszik, mint az előzőn, a másik pedig az, hogy egyáltalán megszületett.
A tiszteletbeli indiánnak tekinthető frontember, Ian Astbury úgy nyilatkozott pár évvel ezelőtt, hogy a zenekar nem oszlik fel ugyan, de a 2007-es Born Into This volt az utolsó lemezük, és a megváltozott zenehallgatási szokások következtében már csak EP-ket fognak kiadni, illetve a koncertezésre összpontosítanak majd. Nem lehet tudni, pontosan mi volt az oka, de az énekes szép lassan meggondolta magát, szerzőtársával, Billy Duffy gitárossal nekiállt dalokat komponálni, producernek visszahozta a leginkább a Metallica mellől ismert Bob Rockot (aki persze már a Culttal is többször dolgozott), valamint a sivatagi rocker Chris Gosst, és szép lassan összejött ez a tíz szám.


 

Abban, hogy a nyitó Honey From A Knife meglehetősen stoneresre sikeredett, nyilván Goss a bűnös - valószínűleg így játsszák a sivatagban a hard rockot. A dalban az indián tematika is visszaköszön (Astbury többször is hajtogatja, hogy "my wild Indian heart"), és akik az együttest a hard rockosabb dolgaiért szeretik, máris ütemesen bólogathatnak. A korai posztpunkos, gothos korszak kedvelőinek a Wolf kedvez, ami majdnem visszahozza a legnagyobb sláger, a She Sells Sanctuary riffjét, de azt is már inkább a jól megszokott hard rockos tálalásban. Fontos megemlíteni, hogy pozitív hangulat lengi be a lemezt, példa rá az Elemental Light és a már címében is beszédes Life>Death - ez utóbbi ballada esetében nem tévedtek azok a kollégák, akik David Bowie hatását vélték felfedezni.

A lemez második felében egy kicsit leül a hangulat: van itt is ballada (Wilderness Now), hipsztereknek beszóló rockhimnusz (A Pale Horse), és egy ilyen albumról természetesen nem hiányozhat az Ördög sem (Lucifer). Az unalomba fulladást végül a This Night In The City Forever című záródal izgalmas hömpölygése akadályozza meg, amit a Jim Morrisonért köztudottan rajongó Astbury közelmúltbeli doorsos vendégeskedése is ihlethetett. Összességében a Choice Of Weapon tisztességes munka, de nagyon érezhető, hogy ezt az albumot a törzsszurkolóknak készítették. A gothkorszakért rajongók persze már úgyis lemorzsolódtak rég, a többieknek viszont örömet fog okozni, főleg azok után, hogy a zenekar már lemondott a lemezkészítésről. Soha kellemetlenebb ígéretszegést.

Cooking Vinyl/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.