Lemez

Megszegett ígéret

The Cult: Choice Of Weapon

Zene

Két meglepetés is kíséri a Cult kilencedik lemezét: az egyik, hogy ez az első albumuk, amelyiken ugyanaz a zenekari felállás játszik, mint az előzőn, a másik pedig az, hogy egyáltalán megszületett.
A tiszteletbeli indiánnak tekinthető frontember, Ian Astbury úgy nyilatkozott pár évvel ezelőtt, hogy a zenekar nem oszlik fel ugyan, de a 2007-es Born Into This volt az utolsó lemezük, és a megváltozott zenehallgatási szokások következtében már csak EP-ket fognak kiadni, illetve a koncertezésre összpontosítanak majd. Nem lehet tudni, pontosan mi volt az oka, de az énekes szép lassan meggondolta magát, szerzőtársával, Billy Duffy gitárossal nekiállt dalokat komponálni, producernek visszahozta a leginkább a Metallica mellől ismert Bob Rockot (aki persze már a Culttal is többször dolgozott), valamint a sivatagi rocker Chris Gosst, és szép lassan összejött ez a tíz szám.


 

Abban, hogy a nyitó Honey From A Knife meglehetősen stoneresre sikeredett, nyilván Goss a bűnös - valószínűleg így játsszák a sivatagban a hard rockot. A dalban az indián tematika is visszaköszön (Astbury többször is hajtogatja, hogy "my wild Indian heart"), és akik az együttest a hard rockosabb dolgaiért szeretik, máris ütemesen bólogathatnak. A korai posztpunkos, gothos korszak kedvelőinek a Wolf kedvez, ami majdnem visszahozza a legnagyobb sláger, a She Sells Sanctuary riffjét, de azt is már inkább a jól megszokott hard rockos tálalásban. Fontos megemlíteni, hogy pozitív hangulat lengi be a lemezt, példa rá az Elemental Light és a már címében is beszédes Life>Death - ez utóbbi ballada esetében nem tévedtek azok a kollégák, akik David Bowie hatását vélték felfedezni.

A lemez második felében egy kicsit leül a hangulat: van itt is ballada (Wilderness Now), hipsztereknek beszóló rockhimnusz (A Pale Horse), és egy ilyen albumról természetesen nem hiányozhat az Ördög sem (Lucifer). Az unalomba fulladást végül a This Night In The City Forever című záródal izgalmas hömpölygése akadályozza meg, amit a Jim Morrisonért köztudottan rajongó Astbury közelmúltbeli doorsos vendégeskedése is ihlethetett. Összességében a Choice Of Weapon tisztességes munka, de nagyon érezhető, hogy ezt az albumot a törzsszurkolóknak készítették. A gothkorszakért rajongók persze már úgyis lemorzsolódtak rég, a többieknek viszont örömet fog okozni, főleg azok után, hogy a zenekar már lemondott a lemezkészítésről. Soha kellemetlenebb ígéretszegést.

Cooking Vinyl/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.