Színház - Gyűlölet a köbön - Shakespeare: A velencei kalmár

  • Csáki Judit
  • 2011. június 30.

Zene

Horizontálisan szűkös, vertikálisan igen tágas térben játsszák a sepsiszentgyörgyiek A velencei kalmárt. A nézők fönt ülnek a színpadon, a nagy részét el is foglalják, a maradék keskeny sávokon zajlik a játék, igaz, több szinten, mert állványzaton mozognak a színészek. Legalábbis a pécsi vendégjátékon - merthogy otthon állványzat sem kell a függőleges közlekedéshez, van létra elég az amúgy pucér színpadon. Lehet, hogy nagy különbség van az "épített semmi" és a természetes semmi közt, de a hatás - gondolom - ugyanaz: a játszók nemcsak előttünk, hanem mellettünk, fölöttünk, mögöttünk "kavarnak". Legalábbis az első részben; mert a másodikban aztán kinyílik a tér, vagyis a pécsi Nemzeti Színház nézőtere.

Horizontálisan szűkös, vertikálisan igen tágas térben játsszák a sepsiszentgyörgyiek A velencei kalmárt. A nézők fönt ülnek a színpadon, a nagy részét el is foglalják, a maradék keskeny sávokon zajlik a játék, igaz, több szinten, mert állványzaton mozognak a színészek. Legalábbis a pécsi vendégjátékon - merthogy otthon állványzat sem kell a függőleges közlekedéshez, van létra elég az amúgy pucér színpadon. Lehet, hogy nagy különbség van az "épített semmi" és a természetes semmi közt, de a hatás - gondolom - ugyanaz: a játszók nemcsak előttünk, hanem mellettünk, fölöttünk, mögöttünk "kavarnak". Legalábbis az első részben; mert a másodikban aztán kinyílik a tér, vagyis a pécsi Nemzeti Színház nézőtere.

Bocsárdi László rendező a kétpólusú gyűlöletre építette az előadást, amelyet föl is fűt ez a gyűlölet, amely attól kétpólusú, hogy a másik pólusa is gyűlölet - a fordított előjelű. Shylock szenvedélyes gyűlöletét a velencei "vircsaft" iránt a dráma utolsó részében épp ilyen szenvedélyes gyűlölet válaszolja meg: a velencei bagázs ronccsá gyűlöli a zsidót. Így kerek a világ. Ez az értelmezés föltehetően közel áll az írói gondolkodáshoz - és arról az író aztán igazán kevéssé tehet, hogy a történelem oly nagy mértékben rajzolta át a zsidókkal kapcsolatos előítéleteket. Vagyis a zsidó megveszekedett gyűlöletét a többségi közeg iránt manapság más történelmi tapasztalatok teszik elhihetővé, mint négyszáz évvel ezelőtt. Ahogy azt is másképp látjuk immár, hogy meddig lehet átörökíteni a gyűlöletet, hogyan lehet fölszítani bármikor, és mire használható a kicsi és nagyobb közösségekben. Tudnánk mesélni Shakespeare-nek... Dobre Kóthay Judit szokásosan fantáziadús jelmezei át is játszanak a két kor közt, ott van bennük az akkor és a most.

A velencei kalmárt manapság kevéssé szokás - és talán a fentiek miatt elég nehéz is - komédiának játszani, noha a kellős közepén mégiscsak egy vicces álruhás jelenet áll. De amúgy szomorú itt minden; kezdetben mindjárt a velencei kalmár, Antonio rezignált-melankolikus szerelme Bassanio iránt. Bocsárditól nem tudjuk meg, vajon Antonio a viszonzatlanság avagy a csalárdság miatt ily borús - tény, hogy Bassanio (pontosabban az őt játszó színész, Kolcsár József) makacsul játssza a vakot, és fordítja barátságba a szerelmet. Ettől viszont Mátray László bőrnadrágos Antoniója az odaadó barátság mellett a balekságnak is adja nem kevés jelét.

A zsidó, vagyis Shylock legelőször valahol fönt, az állványzat tetején szólal meg - előbb halljuk erős, sztentori hangját, előbb üt meg bennünket az erő, mintsem meglátnánk a hangsúlyozottan "zsidós" gesztusokkal operáló vehemens alakot. Szakács László alakítása - nem egyedül amúgy - kissé túlságosan is "kitett", olykor bizonyos parodisztikus eszközök játszanak rá a zsidó klisére. Ez a Shylock - aki sokat szenved az Antonio-féle velencei uraságok leplezetlen gyűlölködésétől - már az első pillanatban dühödt és vérszomjas, és bár bírja a zsidó tipikusnak tudott pénzsóvárságát és fukarságát is, ez utóbbiakat bármikor elnyomja egy kis bosszú kedvéért.

Ezen a fronton, vagyis a túlzások terepén érhető tetten a valahai vígjáték. Hiszen túlzások mozgatják Portia kérőit is - az aragóniait és a marokkóit is Pálffy Tibor játssza, ugyancsak erős, elnagyolt és hatásos ecsetvonásokkal megteremtve és karikírozva őket. És jelen van a féktelenség a velencei aranyifjak dorbézolásában, de a két barát, Antonio és Bassanio kezdeti alkudozásában is - Bassanio bizony nemigen kéreti magát a lehetetlen feltételek elfogadásában, és legalábbis támogatja Antonio önfeláldozó viselkedését, a baljós záradék, az egy font hús ellenére is.

Ez a játékstílus - melyet vélhetően a rendezés indukál - elnyomja a finomabb konfliktusrendszert, és célirányosan sodorja a drámát a végkifejlet felé. Mintegy mellesleg - bár kellő vehemenciával - gyorsan lepörög Shylock addicionális megbüntetése, vagyis a lánya árulása; ahogy a gyűrűügylet is múló, nagyjából jelentéktelen pillanat (amikor is Bassanio Portia határozott tiltása ellenére mégiscsak odaadja a gyűrűt az álruhás Portiának, majd az igazi Portia előtt valahogy kiviselkedi az árulást). A könnyed vígjátéki mellékszál felé tart a másik árulás: Shylock szolgájának, Tubalnak az átszerződése a másik táborhoz majdhogynem goldonis szolgabetét.

Bocsárdi rendezésében számos ötlet nyomatékosítja ezt a bizonyos kétpólusú gyűlöletet (Nemes Levente dózséjának szónoklata például), melyre a koronát az álruhás bíró megjelenése teszi föl. Kicsid Gizella alakítása az előadás legjobbja, és nem elsősorban a jelmezes betéttől, hanem attól a könnyed, természetes gyűlölettől, ami a fifikás ítéletre, a halmozott büntetésre, a féktelen pusztításra sarkallja Portiát. Az emelkedett, emberséges nő itt játékosan, majdhogynem szenvtelenül mutatja meg a belül élő vadállatot.

Voltak tempógondok, és hát nagyjából hiányoztak az árnyalatok is a sepsiszentgyörgyiek előadásából. De ez az olthatatlan, a két pólusát egymással fenntartó, mi több, erősítő gyűlölet mégiscsak elsodorta a máig Shakespeare drámáját. Bocsárdi rendezői ereje a középponti gondolat erős felmutatásában áll. És az aztán föl van mutatva.

Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, POSZT, Pécs, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.