színház - HYPPOLIT, A LAKÁJ

Zene

A hagymát is hagymával - alighanem a Schneider Mátyás-i életbölcseletnek ez az elhíresült vezérgondolata ihlette a Szolnoki Szigligeti Színház produkcióját, amely április végén egy alkalommal a pesti Tháliában vendégszerepelt. A tupír mellé tupír, a tódításhoz tódítás jár garnírung gyanánt a Balázs Péter által igazgatott előadásban, s a játszó személyeket mintha szent fogadás kötné a saját valóságos hangjuk eltorzítására - ha énekszóban nem is, hát legalább prózában.
A hagymát is hagymával - alighanem a Schneider Mátyás-i életbölcseletnek ez az elhíresült vezérgondolata ihlette a Szolnoki Szigligeti Színház produkcióját, amely április végén egy alkalommal a pesti Tháliában vendégszerepelt. A tupír mellé tupír, a tódításhoz tódítás jár garnírung gyanánt a Balázs Péter által igazgatott elõadásban, s a játszó személyeket mintha szent fogadás kötné a saját valóságos hangjuk eltorzítására - ha énekszóban nem is, hát legalább prózában. A címszerepben felléptetett Kautzky Armand például mindvégig valaminõ furcsa hangeleggyel kísérletezik: a gyenge Csortos Gyula-imitáció és a reklámalámondáshoz mélyített torokhang összeötvözésével, ami csak az énekszámokban adja át a helyét a méltán közkedvelt szinkronszínész behízelgõen snájdig, habár a szerephez kétségkívül ugyancsak kevéssé illõ orgánumának. Akad itt aztán mindkét nembeli hétpróbás mûparaszt, kültelki operettlüke (fiatal és idõs kiszerelésben egyaránt), súlyfelesleg nélküli "kövér feleség", valamint az érdektelenségig fakó bonviván, s az együttesbõl jószerint csak Terka, a házikisasszony szerepét játszó Molnár Nikolett hoz görcs és ripacséria nélküli figurát. S néhány kellemes pillanatot még Balázs Péter megkopott, ám máig fel-felvillanó komikusi rutinja is szerez: "sõt, továbbmegyek", magyarázkodik feleségének a megszorult Schneider úr, s a brettlitradíció szellemében adekvát módon rögvest arrébb is lépdel. Egyebekben az elõadás legnívósabb vonulatát a zenei kíséret jelenti, míg fent a színpadon egymás sarkára hágnak a rossz manírok és a gyengén összejátszott riposztok. A címszereplõ rendre elvéti az e mûben korántsem mellékes rangokat és címzéseket, s a játék pongyolaságai másutt is a közönség lebecsülésének már-már aggasztó látszatát keltik. Az aggodalom mindenesetre fölöslegesnek bizonyulna: a szolnoki társulat sikere Budapesten is falrengetõ.

Szolnoki Szigligeti Színház, Thália Színház, április 26.

**

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.