Színház: Ladiladilom (A Háromgarasos opera Esztergomban)

  • Csáki Judit
  • 2001. augusztus 2.

Zene

Nem tudom pontosan, mi az a papsajt, de hogy nem minden papsajt, abban egészen biztos vagyok. Már éppen elúrhodik rajtam a kevélység, hogy micsoda mázlim van nekem a jobbára találomra kiválogatott nyári színházi előadásokkal, amikor egyszer csak beüt ez a papsajthiány, pedig az előjelek nagyon is papsajtra utaltak: Vidnyánszky, Esztergom, John Gay meg Háromgarasos opera.
Nem tudom pontosan, mi az a papsajt, de hogy nem minden papsajt, abban egészen biztos vagyok. Már éppen elúrhodik rajtam a kevélység, hogy micsoda mázlim van nekem a jobbára találomra kiválogatott nyári színházi előadásokkal, amikor egyszer csak beüt ez a papsajthiány, pedig az előjelek nagyon is papsajtra utaltak: Vidnyánszky, Esztergom, John Gay meg Háromgarasos opera. Mert ha nem tudná mindenki, Vidnyánszky Attila a mai magyar színház egyik komoly tehetsége, a beregszászi együttessel készült rendezései meg a párját ritkítóan alapos munkamódszere méltán híresültek el, és még a (régi) Nemzeti (régi) kamaraszínházában is rendezett egy igazán pofás kis előadást a Veszedelmes viszonyokból, pedig az ilyesmi keveseknek szokott sikerülni. Hát már csak ezért is irány volt Esztergom.

És a John Gay is vonzza az embert, a valahai angol szakost feltétlenül, miután néha úgy tűnik, a Brecht-féle Koldusopera az összes tejfölt elvitte, pedig mégiscsak a Gay találta ki legalább a felét.

A műsorfüzet meglehetősen hiányos; a rendező neve mellett szerepel ugyan a díszlet- és jelmeztervezőé - ehhez képest díszlet igen mérsékelten, jelmez még mérsékeltebben van. Nincs ott a fordító - később megértem, miért; nincs ott a zeneszerző sem - később ezt is megértem, miért.

Ha azt mondom: láttam egy sok gyermekbetegséggel szimultán viaskodó produkciót, hát keveset mondtam. Mindjárt az elején föltűnik, hogy a metálballada nevű műfajt egy dobogóra szerkesztett zenekar fogja produkálni, melynek tagjai - miközben úgy vándorolnak ki-be, mint állítólag a koncerteken szokás - az előadás legláthatóbb részei, közülük is az a trombitás (harsonás?), aki a hangszerét amolyan gitártartásban fogta a hasa előtt, a fejét viszont fáradhatatlanul tekergette, minek következtében

a hosszú haja volt az előadás ventilátora,

majdhogynem üzemszünet nélkül. Fantasztikus látvány volt. (A zenekarban amúgy ez a hatalmas hosszú haj az egyenruha - a tökkopasz doboson kívül mindenkinek a derekáig ért, vicces volt.) Néha az egyik ember énekelt is, ugyanazt a néhány sort valamilyen - még a leginkább tán angolra emlékeztető - nyelven, nem értettem, de nem volt fontos.

A szereplők egy részét sem értettem, pedig ők nemcsak énekeltek, hanem beszéltek is, és fontos lett volna a szöveg, gondolom, bár amennyi végül eljutott belőle hozzám, az ezt a feltételezést nem erősítette meg. Eklektikusféle mondatok, szókincs a nyelv minden rétegéből, olyanformán, hogy a Lucy szíve "kipikopot" jár, de van picsipacsi, etyepetye, tapizás meg cemende, szajha és némber; a kapitány "megcsókintja és megcsöcsörészi" a lányt, de a legjobb a mondóka: "mekkora egy balfasz vagyok, ladiladilom", ezt az itt "mekett" (?) névre hallgató Macheath avagy Bicska Maxi mondja, a közismert nőtorlódásos jelenetben a börtönben.

A jelenetek kissé akadozva követik egymást - lehet, hogy az első összpróbát láttam, de hogy nemigen ment még le egyben az előadás, arra nagy összegű fogadást kötnék. Mindegy, bevárták egymást a szereplők, aztán komótosan nekikészültek a táncnak, merthogy az is volt, nem csak zene; pontosabban valami koreográfiaféleség lehetett (a koreográfus neve sem szerepel a színlapon), tánc nemigen sikerült belőle; prózai színészekről lévén szó, nem nagy baj ez, csak nem kéne erőltetni, mert kínos.

Van egy sajátos szimbolika, csak nem sikerült megfejtenem: valahányszor az egyik szorgalmas bandatag takarásban megkettyinti a Beköpy nevű Peachum feleségét, mindig éppen a pólóját veszi fölfelé, amikor bejön a színpadra, ezzel jelzi nekünk, mi történt odakint. Ha a nadrágot sikerült felkapnia, igazán kivártuk volna azt a tíz másodpercet, amíg a póló is rákerül, mondom én; ha meg egy viharos-sebes fordulóról volt szó, mit bajlódik a pólóval, kérdi a mellettem ülő rosszmájú.

Azt mondja egy hozzáértő kollégám később, hogy majd úgy egy év múlva be fog tán érni ez a produkció is (ő majd akkor nézi meg). Én nagy nehezen most bogarászom ki a történet fősodrát a színpadon hömpölygő zűrzavarból - ilyen aritmiás táncos-énekes-beszédes egyveleget ritkán látni, majdnem minden rosszkor és túl hosszan történik, pedig közben igazán semmi nem rejti el szemünk elől az odaadó igyekvést, mindenki játszani akar, beleél és teljesít, szeme, keze, lába már a következő mozdulaton jár, ezért ezt a mostanit elvéti, zavarban vagyunk, és ennél rosszabb nézői feeling nincsen -; beérem azzal, hogy összerakom a mozaikokat, és igyekszem szemlesütve elnézni, teszem azt, Kocsma Jenny (itt: Jenni) vagy néhány más szereplő feszengtetően civil játékmódja mellett. Ez a civilség például abban is mutatkozik, hogy amikor a szövegét ez vagy az elmondja, de még ott marad a színen, máris kívülről figyeli a többieket. Ennél tán csak az rosszabb, amikor a Beköpy nevű Peachum, aki buzgón váltogatja játékos kellékeit, úgy mint: kerekes járókeret (a tetején praktikus ülőkével; ezen lehet kuporogni, amikor az elején felsorolja a banda tagjait, miközben heves és egyértelmű, egyre gyorsuló mozdulatokkal

kis örömöt

szerez magának, jézusom),

egy bot, két bot, hozzá kék tornacipő, akkor is veszett tempóban alakít, amikor a többiek jönnének, ő az, akitől, ha a színen van, nem lehet elmondani egyetlen mondatot sem.

A második részben túlburjánzik a tánc, de nem javul. Énekelnek a szeretetről, közben puszilgatják egymást. Ez sokkal jobb végül is, mint amikor késsel cirógatják Jenny kurváit. Apátia nyomja el az egyetlen szellemes (bár nem túl eredeti) ötletet: a börtönrácsokkal folytatott játékot. És Bicska Maxi - egy Villon-idézet után: "nyakamon érzem, hogy seggem mily nehéz" - villamosszékben csücsülve ég porrá, a szükséges pirotechnikai effektet még jól be kell gyakorolni. Ábel faja meg Káin faja vagyunk mi, dörgölik a képünkbe sokszor.

Hát ez ciki.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.