Színpad: Húzós szappan (Space Theatre: The Real World)

  • - sisso -
  • 1998. december 3.

Zene

Az amszterdami Space Theatre előadása egy létező dokumentum-szappanoperából merítette az ötletét. A legkegyetlenebből, a Valódi világból, amin a szerencsés Music Television-nézők a kilencvenes évek elején sírhatták könnyesre a padlószőnyegüket.
Az amszterdami Space Theatre előadása egy létező dokumentum-szappanoperából merítette az ötletét. A legkegyetlenebből, a Valódi világból, amin a szerencsés Music Television-nézők a kilencvenes évek elején sírhatták könnyesre a padlószőnyegüket.

A Buda Stage anglomán, ám igen kellemes intézmény. A Télapó lakhelyére hasonlít leginkább, valószínűleg azért, mert egy korai hóviharban kellett épp megközelíteni, és csak a lámpácskák meg a helyi virágkötő útbaigazítása nyomán tudtunk tájékozódni. Itt működik a magyar szappanműhely több-kevesebb sikerrel; erről van, aki elegánsan úgy vélekedik, hogy felettébb érdekes, egy büszke kortárs szerzőjük szerint viszont az amatörizmus budai diadala.

Az amszterdami Space Theatre előadása - lehet, hogy ez merő véletlen - tematikailag jól beleillik a szappanosdiba, hiszen ötletét a legkegyetlenebb dokumentum-szappanoperából, a Valódi világból merítette. Teljesen elmebeteg ötlet ezt színre vinni, gondolhatnánk, ám annyira aktuális ebben az elmebeteg, virtuális világban, hogy nyilván már az első percekben is sokan meglepődtek, miért nem jutott ez az ő elmebeteg eszükbe. Nem nagy kunszt attól a színházi társulástól, amely már a tamagocsi mint használati tárgy, háziállat és kortünet színpadi megvalósításán is túl van.

A Real World, avagy a Valódi világ című televíziós sorozat lényege eredetileg az volt, hogy a világ rockzenei életének olyan frekventált helyein, mint San Francisco, London, Boston, Seattle, kialakítottak egy álomház jellegű társbérletet, majd tucatnyi fiatalt költöztettek bele. A betelepítési mintavétel hangsúlyozta a kozmopolita életérzést, tehát bőrszínre, nemre és betegségekre való tekintettel, tudatos szervezéssel történt. Aztán olyan szerződést kötöttek a szereplőkkel, hogy a ház minden zugában, kivéve talán a toalettet és a hálószobát éjjel, videóra rögzíthetik az életüket. A médiamán korszellemnek megfelelő boldog cimborálás az ördöggel. Így ismerte meg a nagyközönség néhány fiatal első ismerkedési botlásait, exhibicionizmusát, valós vagy már a kamera kedvéért kialakított személyiségét, székletproblémáit és menstruálási szokásait. Nem tudni, hányan szorultak utókezelésre a nagyvilág előtt zajló csoportterápia után. Mindenesetre legalább az illúziója megvolt annak, hogy a valódit látjuk, és az operatőr éberségének köszönhetően nyilván adódtak is olyan pillanatok - ébredés után, dühroham közben, hasmenés előtt -, amikor őszintén játszottak, hogy aztán ne győzzék korrigálni efféle kitöréseiket. Létrejött az emberi példányokat közszemlére bocsátó műrezervátum.

A Space Theatre színészei akkorát csavartak a dolgon, hogy muszáj volt nagyot szólnia. A sorozat eredményeképp létrejött álvalóságot kritizálták meg a valóságosság látszatkeltésének eredeti módszereivel, fikció és valóság pengeélén billegve. Létrehozva így egy kellemes szatírát - amin tele torokból röhöghettek a gimnazisták, az exkultuszminiszterek, a magyar kultrendezők -, és nem feledkezve meg a tudatos személyiségelnyomásban rejlő tragédia lehetőségéről sem. Mindezt egy rockzenei videoklip hangulatában, jó zenével, annak kameramozgásait, vágásait felhasználva, hogy minduntalan emlékeztessenek az egykori, imádott, Paul King-es MTV-re, ahol Sinead O´Connor elképesztő természetességgel sírt bele a kamerákba, és a totál idióta Ray Cokes megalapította a neuronritkító képmozgás iskoláját.

A hat igazi színészfigura - vegetariánus, homoszexuális, kényszerevő, pletykás - eljátssza, elénekli, elmozogja a tévéhívő, mindennapi tevékenységét speciálisnak képzelő fiatalt. Közülük egy, miközben játszik, zenét is csinál. Ezenkívül egy videooperatőr van még a színen, aki kameramozgásaival befolyásolja a játék menetét. Együtt tehát a multimédia és a multimediális téma. Nem is jön ki rosszul egymással a kettő a teljesen hagyományos színpadon, ahol csak jelzésszerű a díszlet. Frigó, tele Coca-Colával, kínpad, DJ-pult és vetítővászon. A vad folytatásos sztori a szokatlan bevonulástól kezdve egyetlen nagy lendülettel zajlik, olyan pontos rendezésben, hogy szinte hirtelen szakad vége. Mire elfogynak a titkok, elfogy az előadás.

Minden klappol. A társulat a színpadon kívül is összetart. Mivel népszerűt, korszerűt és jót csinálnak, kemény munkával, nem terheli a lelküket meg nem értettségből fakadó kesergés. Azon sem borultak el, hogy az előadáshoz feltétlenül szükséges pornóújság a kezdés előtt néhány órával eltűnt a színfalak mögül, így egy magyar anyanyelvű, joviális asszisztenst kellett leküldeni sürgősen az újságoshoz. Képzeljük el, ha az ilyesmi nálunk tiltott dolog lenne, melyik középvezető kapta volna elő a fiókjából a sajátját.

A Valódi világ aztán a közismert Underground nevű szórakozóhelyen folytatódott, ahol a társulat a Lepusztult és érdektelen metropolisban kevés jó emberrel jól szórakozni című darabját mutatta be. DJ Pedro és Nándi kellemes szerelemcsütörtöki zenés összeállítására valóságos diszkószínházat dobtak össze. Nem is értem, miért nem tudja ez a város soha jól érezni magát. Esküszöm, a beengedőembert is elgondolkodni láttam, talán épp azon, hogy ha szabad péntek és szabad szombat, akkor szabad-e szappanozni.

- sisso -

International Buda Stage, 1998. november 26-27.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.