Szívás a nap alatt - Sam Mendes: Bőrnyakúak (film)

Zene

Amerika háborús elfoglaltságainak sokféle olvasatához volt már szerencsénk. Kedves törzshelyünkké váltak a Hollywoodban megásott lövészárkok, rohadtunk is szinte valamennyiben, és együttérezni is megtanultunk boldog-boldogtalannal, legyen az megszálló vagy megszállott, háborúpárti vagy született pacifista.
Akármelyik oldalon is harcoltunk azonban, és akármilyen atrocitásokkal kellett is szembenéznünk, a kiskatona hősi halálhoz való jogát mindeddig még egyetlen háborúban sem vonta kétségbe senki. Az Öböl-háború néven elhíresült katonai demonstrációban azonban - állítja a szemtanú visszaemlékezéseit megfilmesítő rendező - már meghalni sem lehet rendesen, legfeljebb a kiképzésen lyuggathatja át a páncélsisakot egy eltévedt lövedék. A legnagyobb szívás - s utóbbi szócska, mint afféle háborús kulcsszó, gyakran kerül elő Sam Mendes tengerészgyalogosainak körében - nem a harc, hanem a beígért háborúsdi teljes hiánya. A háborús téma kínálta hazugságok hosszú sorában Mendes erre a mérsékelten vérlázító igazságtalanságra építi filmjét, s bár a megközelítés kétségkívül eredeti, a tengerészgyalogosok nem létező háborúja mégsem elég anyag egy kétórás játékfilmhez. Mendes kamerája előtt nem is annyira a háború, mint inkább a csordába terelt kisember újbóli lealázása folyik: a kisboltos szerepét ezúttal a mezei kiskatona veszi át, akinek elmulasztottak szólni, hogy a fajtájára itt legfeljebb a létszámellenőrzésnél lehet szükség, a háború lebonyolítása ugyanis a légierőre és a CNN-re lett kiosztva. Addig is azonban, míg e keserű igazság végső bizonyítást nem nyer, Mendes, egyebe nem lévén, kénytelen végigmutogatni a sivatagi nap alatt szorgalmasan hidratáló és a maszturbálás sportjának élő tengerészgyalogosok szép lassú leépülésének különböző stációit, a barátnők és feleségek lefalcolásától a betépett őrjöngéseken át a pél-dát statuáló büntetésekig. Noha abszurditásokból éppenséggel az Öböl-háború sem produkált keveset, és sikerül is egy szép csokorra valót összegyűjteni ezekből, filmünknek mégis az a része működik igazán, amely bármely tetszőleges háborús mozihoz hozzáilleszthető. Míg az Acéllövedéket idéző beavatási jelenetek a maguk tahó módján kellemes gyorséttermi szórakozást nyújtanak, mindaz, ami ezután következik - nevezetesen annak demonstrálása, hogy mi történik az alibi háborúba belerángatott és bizonyos értelemben elárult tengerészgyalogossal -, bármennyire is szomorú és tanulságos, mégsem kimondottan egy kétórás filmre való történet. Mindazonáltal panaszra aligha lehet okunk: az Öböl-háború alulnézetből felvett leltára átgondolt, precíz szakmunka, amelyet ugyanaz a műgond s tiszteletet parancsoló enyhe fontoskodás tesz vonzóvá, mint Sam Mendes korábbi munkáit.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.