Szívás a nap alatt - Sam Mendes: Bőrnyakúak (film)

Zene

Amerika háborús elfoglaltságainak sokféle olvasatához volt már szerencsénk. Kedves törzshelyünkké váltak a Hollywoodban megásott lövészárkok, rohadtunk is szinte valamennyiben, és együttérezni is megtanultunk boldog-boldogtalannal, legyen az megszálló vagy megszállott, háborúpárti vagy született pacifista.
Akármelyik oldalon is harcoltunk azonban, és akármilyen atrocitásokkal kellett is szembenéznünk, a kiskatona hősi halálhoz való jogát mindeddig még egyetlen háborúban sem vonta kétségbe senki. Az Öböl-háború néven elhíresült katonai demonstrációban azonban - állítja a szemtanú visszaemlékezéseit megfilmesítő rendező - már meghalni sem lehet rendesen, legfeljebb a kiképzésen lyuggathatja át a páncélsisakot egy eltévedt lövedék. A legnagyobb szívás - s utóbbi szócska, mint afféle háborús kulcsszó, gyakran kerül elő Sam Mendes tengerészgyalogosainak körében - nem a harc, hanem a beígért háborúsdi teljes hiánya. A háborús téma kínálta hazugságok hosszú sorában Mendes erre a mérsékelten vérlázító igazságtalanságra építi filmjét, s bár a megközelítés kétségkívül eredeti, a tengerészgyalogosok nem létező háborúja mégsem elég anyag egy kétórás játékfilmhez. Mendes kamerája előtt nem is annyira a háború, mint inkább a csordába terelt kisember újbóli lealázása folyik: a kisboltos szerepét ezúttal a mezei kiskatona veszi át, akinek elmulasztottak szólni, hogy a fajtájára itt legfeljebb a létszámellenőrzésnél lehet szükség, a háború lebonyolítása ugyanis a légierőre és a CNN-re lett kiosztva. Addig is azonban, míg e keserű igazság végső bizonyítást nem nyer, Mendes, egyebe nem lévén, kénytelen végigmutogatni a sivatagi nap alatt szorgalmasan hidratáló és a maszturbálás sportjának élő tengerészgyalogosok szép lassú leépülésének különböző stációit, a barátnők és feleségek lefalcolásától a betépett őrjöngéseken át a pél-dát statuáló büntetésekig. Noha abszurditásokból éppenséggel az Öböl-háború sem produkált keveset, és sikerül is egy szép csokorra valót összegyűjteni ezekből, filmünknek mégis az a része működik igazán, amely bármely tetszőleges háborús mozihoz hozzáilleszthető. Míg az Acéllövedéket idéző beavatási jelenetek a maguk tahó módján kellemes gyorséttermi szórakozást nyújtanak, mindaz, ami ezután következik - nevezetesen annak demonstrálása, hogy mi történik az alibi háborúba belerángatott és bizonyos értelemben elárult tengerészgyalogossal -, bármennyire is szomorú és tanulságos, mégsem kimondottan egy kétórás filmre való történet. Mindazonáltal panaszra aligha lehet okunk: az Öböl-háború alulnézetből felvett leltára átgondolt, precíz szakmunka, amelyet ugyanaz a műgond s tiszteletet parancsoló enyhe fontoskodás tesz vonzóvá, mint Sam Mendes korábbi munkáit.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?