Szokott sírni? - Lawrence Grobel: Al Pacino - Életem (könyv)

Zene

Nagy szegénységben, de annál nagyobb szeretetben cseperedett - az ilyen és ehhez hasonló adalékok, még ha becsületszóra így is történt, egy megátalkodott Dickens-rajongót is képesek elriasztani az olvasástól, akkor is, ha történetesen egyik kedvenc színészünk életrajzában találkozunk velük. Al Pacinónak is volt gyermekkora, na ja, ez már csak így van, a legnagyobb sztárokkal is megesik az ilyesmi, és nem Pacino hibája, hanem szerkesztési koncepció, hogy sokat beszéltetik a bronxi háromszobásról, a számtalan nagybácsi és nagynéni közt töltött gyermekkorról.
Ahelyett, hogy aÉ na, miről is? Hát persze hogy A keresztapáról, mert az mégsem lehet, hogy Alt is anya szülte, legalábbis a filmrajongók szemében ez teljes nonszensz. Nem, az ki van zárva, hisz ő, azaz Michael Corleone a manhattani Little Italy szegényvégében született, de a világháborúból már a Long Beach-i villába tért meg, Connie és a Rizzi fiú esküvőjére.

Idáig azonban el kell jutni, az út pedig a szerző által összeállított életrajzon, a korai mentorok magasztalásán és nem egy fontoskodó kérdésen keresztül vezet Long Beachig. Olyanokon például, melyek azt firtatják, hogy az interjúalany mit tudott gyermekként a szexualitásról, mikor vesztette el a szüzességét, és hogy a kérdés feltevésének pillanatában feszült volt-e? Igen, Pacino feszült, legalábbis az volt 1979-ben, az első ülés során, amely a híresen visszahúzódó, magánéletét magának tartogató sztár első kísérlete volt a mélyinterjú műfajával. Lawrence (barátainak, így Pacinónak is csak Larry) Grobel egy jól sikerült Brando-interjúval hívta fel magára a színész figyelmét, aki maga rendelkezett úgy, hogy ha ki is tárulkozik a Playboynak, azt csakis a Brando-interjú szerzőjével hajlandó megtenni. Egy interjú, hát még egy interjúkötet egy kicsit mindig arról is szól, hogy milyen szerencsés flótás is a szerző, egy mázlista, akinek megadatott, hogy egy levegőt szívjon a sztárral.

Pacinóval egy levegőt szívni, hát igen, nem kis dolog, egyszer nekünk is összejött fél óra, de Grobel a maga 25 évével abszolút csúcstartó. Mert ezt az első, önmagában is nagyszabású (mintegy 40 órányi hangszalagot kitevő) interjút a későbbiek során még hét másik követte: van közöttük minden, a kötetet indító mélyinterjún kívül formális telefonbeszélgetés, szemináriumi óra, karrierösszegző címlapsztori, közös ebédelés eper-banán turmixszal (Pacino fizetett), interjúkészítés ürügyén elkövetett napfürdőzés és labdajáték. Lawrence Grobel könyve tehát azon ritka életrajzi portrék egyike (még ha a szerző kerek perec ki is jelenti, hogy az Életem nem életrajz - dehogynem, Larry, nagyon is az), amelyek csakis első kézből származó információkat tartalmaznak, hiszen azok mindegyike Al Pacinótól származik. Az, hogy éppen mi kerül terítékre, attól is függ, hogy mikor került sor az interjúkra, így 1979-ben, azaz az első beszélgetés alkalmával feltűnően sok szó esik a minden tekintetben botrányos Portyánról (rendezte: William Friedkin), a következő, 1983-as szóváltáskor viszont Brian De Palma később rapperbibliává vált gengszterfilmje, a még friss A sebhelyesarcú kerül a középpontba.

De hol vannak A keresztapák, kérdezhetnénk teljes joggal, hiszen már az első beszélgetéskor is öt évre vagyunk Fredo kivégzésétől. Az első jelen idejű, tehát nem visszatekintő utalásra a megkésett harmadik rész 1990-es bemutatója kapcsán kerül sor Grobel kötetében, mielőtt azonban visszakövetelnénk a mozijegy árát, gyorsan jegyezzük meg, hogy a könyv első mondatától az utolsóig A keresztapa az őt megillető helyen szerepel: mindenhol. Akkor is, amikor Shakespeare kerül szóba, akkor is, amikor O. J. Simpson. És a beszélgetőtársak józanságát dicséri, hogy nem udvariaskodják el A keresztapa 3. kiábrándító kudarcát, de nem is akarnak mértéktartónak látszani, amikor az első két részről beszélgetnek. Azt játsszák, mint 1972 óta minden férfiember: megállás nélkül idézgetnek az alapműből, ami, minthogy ezt részben maga Michael Corleone teszi, különös hangulatot kölcsönöz ezeknek a megnyilatkozásoknak.

Grobel szerkesztői módszerének nagy erénye, hogy megtartotta az élőbeszéd fordulatait, és az olvasó nagyobb élvezetére azokat a fordulatokat is benne hagyta a szövegben, amelyek nem feltétlenül hízelgők rá nézve. Például amikor egész egyszerűen hülyeségeket kérdez, és Pacino azonnal lecsapja a magas labdát: "Szokott sírni? Majd ha befejezzük ezt az interjút." A beszélgetések hangneme, a mindkét részről egyre kötetlenebbé váló stílus (noha érthető módon a kérdező mindig kevesebbet engedhet meg magának) hitelt ad Grobel kijelentésének, hogy az első interjú óta eltelt idő, azaz az elmúlt negyedszázad során szoros barátság alakult ki az újságíró és a színész között. Szép történet, akárcsak egy keserédes hollywoodi vígjáték, és ezzel, úgy tűnik, maguk a közreműködők is tisztában vannak. Egy kicsit maguk is ebbe az irányba alakítják a forgatókönyvet, szeretettel teli zsörtölődésük elmenne akár egy Matthau-Lemmon-komédiának is. Ilyenkor ahelyett, hogy a nagybetűs művészetről, az ihletadó hatásokról vagy a vibráló tehetségről szólna a diskurzus, egymás froclizása folyik, bántó szándék nélkül, élvezettel. Legalábbis ezt játsszák a haverok, akik között azért egyszer sem kérdéses, ki tartozik nagyobb hálával a másiknak.

Fordította Stefanovics Péter. Kelly Kiadó, 2007, 300 oldal, 2580 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."