Szokott sírni? - Lawrence Grobel: Al Pacino - Életem (könyv)

Zene

Nagy szegénységben, de annál nagyobb szeretetben cseperedett - az ilyen és ehhez hasonló adalékok, még ha becsületszóra így is történt, egy megátalkodott Dickens-rajongót is képesek elriasztani az olvasástól, akkor is, ha történetesen egyik kedvenc színészünk életrajzában találkozunk velük. Al Pacinónak is volt gyermekkora, na ja, ez már csak így van, a legnagyobb sztárokkal is megesik az ilyesmi, és nem Pacino hibája, hanem szerkesztési koncepció, hogy sokat beszéltetik a bronxi háromszobásról, a számtalan nagybácsi és nagynéni közt töltött gyermekkorról.
Ahelyett, hogy aÉ na, miről is? Hát persze hogy A keresztapáról, mert az mégsem lehet, hogy Alt is anya szülte, legalábbis a filmrajongók szemében ez teljes nonszensz. Nem, az ki van zárva, hisz ő, azaz Michael Corleone a manhattani Little Italy szegényvégében született, de a világháborúból már a Long Beach-i villába tért meg, Connie és a Rizzi fiú esküvőjére.

Idáig azonban el kell jutni, az út pedig a szerző által összeállított életrajzon, a korai mentorok magasztalásán és nem egy fontoskodó kérdésen keresztül vezet Long Beachig. Olyanokon például, melyek azt firtatják, hogy az interjúalany mit tudott gyermekként a szexualitásról, mikor vesztette el a szüzességét, és hogy a kérdés feltevésének pillanatában feszült volt-e? Igen, Pacino feszült, legalábbis az volt 1979-ben, az első ülés során, amely a híresen visszahúzódó, magánéletét magának tartogató sztár első kísérlete volt a mélyinterjú műfajával. Lawrence (barátainak, így Pacinónak is csak Larry) Grobel egy jól sikerült Brando-interjúval hívta fel magára a színész figyelmét, aki maga rendelkezett úgy, hogy ha ki is tárulkozik a Playboynak, azt csakis a Brando-interjú szerzőjével hajlandó megtenni. Egy interjú, hát még egy interjúkötet egy kicsit mindig arról is szól, hogy milyen szerencsés flótás is a szerző, egy mázlista, akinek megadatott, hogy egy levegőt szívjon a sztárral.

Pacinóval egy levegőt szívni, hát igen, nem kis dolog, egyszer nekünk is összejött fél óra, de Grobel a maga 25 évével abszolút csúcstartó. Mert ezt az első, önmagában is nagyszabású (mintegy 40 órányi hangszalagot kitevő) interjút a későbbiek során még hét másik követte: van közöttük minden, a kötetet indító mélyinterjún kívül formális telefonbeszélgetés, szemináriumi óra, karrierösszegző címlapsztori, közös ebédelés eper-banán turmixszal (Pacino fizetett), interjúkészítés ürügyén elkövetett napfürdőzés és labdajáték. Lawrence Grobel könyve tehát azon ritka életrajzi portrék egyike (még ha a szerző kerek perec ki is jelenti, hogy az Életem nem életrajz - dehogynem, Larry, nagyon is az), amelyek csakis első kézből származó információkat tartalmaznak, hiszen azok mindegyike Al Pacinótól származik. Az, hogy éppen mi kerül terítékre, attól is függ, hogy mikor került sor az interjúkra, így 1979-ben, azaz az első beszélgetés alkalmával feltűnően sok szó esik a minden tekintetben botrányos Portyánról (rendezte: William Friedkin), a következő, 1983-as szóváltáskor viszont Brian De Palma később rapperbibliává vált gengszterfilmje, a még friss A sebhelyesarcú kerül a középpontba.

De hol vannak A keresztapák, kérdezhetnénk teljes joggal, hiszen már az első beszélgetéskor is öt évre vagyunk Fredo kivégzésétől. Az első jelen idejű, tehát nem visszatekintő utalásra a megkésett harmadik rész 1990-es bemutatója kapcsán kerül sor Grobel kötetében, mielőtt azonban visszakövetelnénk a mozijegy árát, gyorsan jegyezzük meg, hogy a könyv első mondatától az utolsóig A keresztapa az őt megillető helyen szerepel: mindenhol. Akkor is, amikor Shakespeare kerül szóba, akkor is, amikor O. J. Simpson. És a beszélgetőtársak józanságát dicséri, hogy nem udvariaskodják el A keresztapa 3. kiábrándító kudarcát, de nem is akarnak mértéktartónak látszani, amikor az első két részről beszélgetnek. Azt játsszák, mint 1972 óta minden férfiember: megállás nélkül idézgetnek az alapműből, ami, minthogy ezt részben maga Michael Corleone teszi, különös hangulatot kölcsönöz ezeknek a megnyilatkozásoknak.

Grobel szerkesztői módszerének nagy erénye, hogy megtartotta az élőbeszéd fordulatait, és az olvasó nagyobb élvezetére azokat a fordulatokat is benne hagyta a szövegben, amelyek nem feltétlenül hízelgők rá nézve. Például amikor egész egyszerűen hülyeségeket kérdez, és Pacino azonnal lecsapja a magas labdát: "Szokott sírni? Majd ha befejezzük ezt az interjút." A beszélgetések hangneme, a mindkét részről egyre kötetlenebbé váló stílus (noha érthető módon a kérdező mindig kevesebbet engedhet meg magának) hitelt ad Grobel kijelentésének, hogy az első interjú óta eltelt idő, azaz az elmúlt negyedszázad során szoros barátság alakult ki az újságíró és a színész között. Szép történet, akárcsak egy keserédes hollywoodi vígjáték, és ezzel, úgy tűnik, maguk a közreműködők is tisztában vannak. Egy kicsit maguk is ebbe az irányba alakítják a forgatókönyvet, szeretettel teli zsörtölődésük elmenne akár egy Matthau-Lemmon-komédiának is. Ilyenkor ahelyett, hogy a nagybetűs művészetről, az ihletadó hatásokról vagy a vibráló tehetségről szólna a diskurzus, egymás froclizása folyik, bántó szándék nélkül, élvezettel. Legalábbis ezt játsszák a haverok, akik között azért egyszer sem kérdéses, ki tartozik nagyobb hálával a másiknak.

Fordította Stefanovics Péter. Kelly Kiadó, 2007, 300 oldal, 2580 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.