tánc - Nigel Charnock Revolution

  • Sisso
  • 2011. február 24.

Zene

című darabját mutatta be a hétvégén a Forte társulat A Képek Ideje - Temps d'Images fesztivál keretében. Nem volt csalódás, az egyik legradikálisabb brit kortárs tánccsapat, az egykori DV8 Company alapítójának mozgalmas koreográfiája és rendezése - bár mi tagadás, terjengős volt egy kicsit.
címû darabját mutatta be a hétvégén a Forte társulat A Képek Ideje - Temps d'Images fesztivál keretében. Nem volt csalódás, az egyik legradikálisabb brit kortárs tánccsapat, az egykori DV8 Company alapítójának mozgalmas koreográfiája és rendezése - bár mi tagadás, terjengõs volt egy kicsit. A szerelem-élet-halál tengelyén épül fel e meglehetõsen konfrontatív és a kortárs tánc punkjára jellemzõen provokatív elõadás. Zene (a magyar népzenétõl a technóig), tánc és szöveg váltja benne egymást a különbözõ egyéni és kollektív forradalmak történetei során. A géppuskalövések nyomán támadt rángatózásokból is vibráló, repetitív mozgássor jön létre - és itt még arra gondolunk, hogy ötvenhatról lesz szó, s a brit nemzeti csoda megmutatja nekünk, hogy õ mit is gondol errõl. De aztán hirtelen egy törtütemes diszkóban találjuk magunkat. Nem romantikus megemlékezés ez hát, hanem inkább afféle antropológiai tanmese szórakoztató musicalbe foglalva: a paradigmaváltások és az egyén forradalmának bemutatója - slágerekkel. A szerelemrõl, párkapcsolatokról szóló monokomédiák töredékes párbeszédekkel kerülnek elénk: a Barbi és Ken bábjelenet a legviccesebb, a József Attila-verssorokra eltáncolt drámák pedig a legszomorúbbak ezek közül. Közben egyáltalán nem furcsa, hogy az angol fordítások alapján nem Petõfit, a forradalom költõjét választotta a forradalomról szóló darabhoz az alkotó bohóc, aki semmit nem vesz komolyan - önmagát a legkevésbé, és pontosan ez az ironikus önreflexió teszi könnyebbé a darabot.

A közönség azért nem ússza meg inzultus nélkül, de csak a fülébe énekelnek, meg beszélnek hozzá. A Forte társulat színészei és néhány más, a csapatmunkába az elõzetes workshopok során beválogatott táncos alaposan elsajátította a Charnock-féle elméletet, ami arról szól, hogy légy önmagad akkor is, amikor bemész a színpadra. A totális színház itt kezdõdik, ezzel a felszabadultsággal és könnyedséggel.

Trafó, február 18.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.