tánc -Tűzmadár

  • Sisso
  • 2011. március 10.

Zene

Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség előtt. Az orosz zeneszerző több művére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthető tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzőre egy igazán megrázó darabot, amely a női-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett).
Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség elõtt. Az orosz zeneszerzõ több mûvére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthetõ tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzõre egy igazán megrázó darabot, amely a nõi-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett). A meglehetõsen sokszínû darabokat gyártó Bozsik egyik mániája - a dadaista operett-tánckarok, a szöveges táncszínházak, illetve az izgalmas "antitánc" koreográfiák mellett -, hogy a kortársak által már-már leírt balettformákat is meg akarja tölteni aktuális tartalommal. Sõt: meg tudja õket szerettetni, miközben ezekben a táncmûvekben azért Bozsiknak a mûfajjal kapcsolatos ambivalens viszonya is benne van. A Tûzmadár ilyen szempontból is kakukktojás: szinte ünnepli a kényszerû szerepeket, miközben, hogy úgy mondjuk, nézeti magát.

A keleti szláv mitológia madármotívumára épülõ mese táncos adaptációjának mozdulatsorai szédítõek; a gonosz démonokat megfékezõ, világító tollú csoda megtestesítõje, az amúgy is egzotikus szépségû Valencia James (a társulat tagja) brillírozik a fogoly nõalak szerepében. Kiszolgáltatottabb és feltûnõbb is nyilván, mint egy fehér bõrû társulati tag, és ez Bozsiknál mindig lényeges. Khell Zsolt óriási kalitkái, a bezártság e fraktálképei nyomasztóak, fullasztóak a fények, durvák a táncosok közötti akciók. A nõi és férfi princípium pedig itt bizony a hagyományos, és mondhatjuk, hogy Bozsikra nem jellemzõ módon van kezelve: semmi lázadás.

Egy szinte giccses befejezõ képben a madár torz, kiszenvedett alakja emelkedik a horizont fölé: a mítoszbolt bezárt. Mintha beletörõdnénk a dolgok végsõ formájába. Talán ez a lázadás, vagy csak az alkotó pihen.

MûPa, február 18.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.