tánc -Tűzmadár

  • Sisso
  • 2011. március 10.

Zene

Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség előtt. Az orosz zeneszerző több művére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthető tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzőre egy igazán megrázó darabot, amely a női-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett).
Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség elõtt. Az orosz zeneszerzõ több mûvére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthetõ tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzõre egy igazán megrázó darabot, amely a nõi-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett). A meglehetõsen sokszínû darabokat gyártó Bozsik egyik mániája - a dadaista operett-tánckarok, a szöveges táncszínházak, illetve az izgalmas "antitánc" koreográfiák mellett -, hogy a kortársak által már-már leírt balettformákat is meg akarja tölteni aktuális tartalommal. Sõt: meg tudja õket szerettetni, miközben ezekben a táncmûvekben azért Bozsiknak a mûfajjal kapcsolatos ambivalens viszonya is benne van. A Tûzmadár ilyen szempontból is kakukktojás: szinte ünnepli a kényszerû szerepeket, miközben, hogy úgy mondjuk, nézeti magát.

A keleti szláv mitológia madármotívumára épülõ mese táncos adaptációjának mozdulatsorai szédítõek; a gonosz démonokat megfékezõ, világító tollú csoda megtestesítõje, az amúgy is egzotikus szépségû Valencia James (a társulat tagja) brillírozik a fogoly nõalak szerepében. Kiszolgáltatottabb és feltûnõbb is nyilván, mint egy fehér bõrû társulati tag, és ez Bozsiknál mindig lényeges. Khell Zsolt óriási kalitkái, a bezártság e fraktálképei nyomasztóak, fullasztóak a fények, durvák a táncosok közötti akciók. A nõi és férfi princípium pedig itt bizony a hagyományos, és mondhatjuk, hogy Bozsikra nem jellemzõ módon van kezelve: semmi lázadás.

Egy szinte giccses befejezõ képben a madár torz, kiszenvedett alakja emelkedik a horizont fölé: a mítoszbolt bezárt. Mintha beletörõdnénk a dolgok végsõ formájába. Talán ez a lázadás, vagy csak az alkotó pihen.

MûPa, február 18.

****

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.