tánc -Tűzmadár

  • Sisso
  • 2011. március 10.

Zene

Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség előtt. Az orosz zeneszerző több művére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthető tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzőre egy igazán megrázó darabot, amely a női-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett).
Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség elõtt. Az orosz zeneszerzõ több mûvére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthetõ tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzõre egy igazán megrázó darabot, amely a nõi-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett). A meglehetõsen sokszínû darabokat gyártó Bozsik egyik mániája - a dadaista operett-tánckarok, a szöveges táncszínházak, illetve az izgalmas "antitánc" koreográfiák mellett -, hogy a kortársak által már-már leírt balettformákat is meg akarja tölteni aktuális tartalommal. Sõt: meg tudja õket szerettetni, miközben ezekben a táncmûvekben azért Bozsiknak a mûfajjal kapcsolatos ambivalens viszonya is benne van. A Tûzmadár ilyen szempontból is kakukktojás: szinte ünnepli a kényszerû szerepeket, miközben, hogy úgy mondjuk, nézeti magát.

A keleti szláv mitológia madármotívumára épülõ mese táncos adaptációjának mozdulatsorai szédítõek; a gonosz démonokat megfékezõ, világító tollú csoda megtestesítõje, az amúgy is egzotikus szépségû Valencia James (a társulat tagja) brillírozik a fogoly nõalak szerepében. Kiszolgáltatottabb és feltûnõbb is nyilván, mint egy fehér bõrû társulati tag, és ez Bozsiknál mindig lényeges. Khell Zsolt óriási kalitkái, a bezártság e fraktálképei nyomasztóak, fullasztóak a fények, durvák a táncosok közötti akciók. A nõi és férfi princípium pedig itt bizony a hagyományos, és mondhatjuk, hogy Bozsikra nem jellemzõ módon van kezelve: semmi lázadás.

Egy szinte giccses befejezõ képben a madár torz, kiszenvedett alakja emelkedik a horizont fölé: a mítoszbolt bezárt. Mintha beletörõdnénk a dolgok végsõ formájába. Talán ez a lázadás, vagy csak az alkotó pihen.

MûPa, február 18.

****

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.