tánc -Tűzmadár

  • Sisso
  • 2011. március 10.

Zene

Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség előtt. Az orosz zeneszerző több művére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthető tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzőre egy igazán megrázó darabot, amely a női-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett).
Az amúgy radikális koreográfusként ismert Bozsik Yvette Stravinsky-mániája és a balett iránti elkötelezettsége nyílt titok a táncrajongó közönség elõtt. Az orosz zeneszerzõ több mûvére készített már balettalapú koreográfiát: a Tavaszi áldozatra egy varázslatosat, a Petruska és Pulcinellára egy gyerekeknek is emészthetõ tragikomikus verziót, 2009-ben pedig a Menyegzõre egy igazán megrázó darabot, amely a nõi-férfi szerepeket, a választás tragikus véglegességét hangsúlyozta (az utóbbi Lábán Rudolf-díjas lett). A meglehetõsen sokszínû darabokat gyártó Bozsik egyik mániája - a dadaista operett-tánckarok, a szöveges táncszínházak, illetve az izgalmas "antitánc" koreográfiák mellett -, hogy a kortársak által már-már leírt balettformákat is meg akarja tölteni aktuális tartalommal. Sõt: meg tudja õket szerettetni, miközben ezekben a táncmûvekben azért Bozsiknak a mûfajjal kapcsolatos ambivalens viszonya is benne van. A Tûzmadár ilyen szempontból is kakukktojás: szinte ünnepli a kényszerû szerepeket, miközben, hogy úgy mondjuk, nézeti magát.

A keleti szláv mitológia madármotívumára épülõ mese táncos adaptációjának mozdulatsorai szédítõek; a gonosz démonokat megfékezõ, világító tollú csoda megtestesítõje, az amúgy is egzotikus szépségû Valencia James (a társulat tagja) brillírozik a fogoly nõalak szerepében. Kiszolgáltatottabb és feltûnõbb is nyilván, mint egy fehér bõrû társulati tag, és ez Bozsiknál mindig lényeges. Khell Zsolt óriási kalitkái, a bezártság e fraktálképei nyomasztóak, fullasztóak a fények, durvák a táncosok közötti akciók. A nõi és férfi princípium pedig itt bizony a hagyományos, és mondhatjuk, hogy Bozsikra nem jellemzõ módon van kezelve: semmi lázadás.

Egy szinte giccses befejezõ képben a madár torz, kiszenvedett alakja emelkedik a horizont fölé: a mítoszbolt bezárt. Mintha beletörõdnénk a dolgok végsõ formájába. Talán ez a lázadás, vagy csak az alkotó pihen.

MûPa, február 18.

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.