Tényleg hidegre tesz - Coldplay: X&Y

  • - szami -
  • 2005. június 16.

Zene

A Chris Martin, Jonny Buckland, Guy Berrymen és Will Champion alkotta Coldplay a harmadik stúdiólemez megjelenése után végre befejezheti öt éve tartó Canossa-járását a leghangosabb angol zenekritikusoknál.
Az a korábban sokat hangoztatott rögeszme, hogy a Coldplay valójában csak egy a Radioheadet majmoló klónbandák közül, mára nevetségessé vált. Az X&Y nagyon jól sikerült, így az már csak történelem, hogy az angol kritikusok leszólták a debütáló lemezt, holott a Parachutes ötmillió példány fölött fogyott. Az is fanyar história már, hogy Citrom-díjat adtak a 2002-ben megjelent A Rush Of Blood To The Headnek, miután a Coldplay az ezredforduló árnyékában a legnagyobb könnyűzenei szenzációt produkálta Angliában azzal, hogy sok millió eladott lemeznek köszönhetően másodszor is a sírból kaparta a listák élére a Pulppal és a Blurrel eltemetett brit popot.

A szigetországi hagyományok azért mégiscsak lassan változnak. A június elejére beharangozott X&Y megjelenése kapcsán is az volt az első hír, hogy vajon a Chris Martin gitáros-zongorista-énekest jellemző szorongós melankóliát milyen mértékben befolyásolta felesége, Gwyneth Paltrow és egyéves kislánya. A New Musical Express munkatársa (aki állítólag a megjelenés előtt már belehallgatott az anyagba) egyenesen azt állította, hogy a zenekar eltávolodott a klasszikus Coldplay-hangzástól. Pedig első hallgatásra is egyértelmű, hogy ebből semmi nem igaz. Sőt, az X&Y az eddigi legjobb, kikezdhetetlenül kerekre polírozott Coldplay-korong. A zongora a legtöbb számban ugyanúgy a központban maradt, mint eddig, s a gitárokat és a dobot csak nagyon finoman, a háttérből egészítik ki fátyolszerű szinti vagy klasszikus vonóshullámok. A lemezre olyan ritmusban kerültek a gyorsabb és lassú számok, hogy a hallgatónak könnyen kialakul a fixa ideája: büntetlenül egyetlen számot sem ugorhat át, mert az X&Y csak egészében reptet tökéletesen. A már kislemezre is kimásolt Speed Of Sound mellett az albumot indító Square One, a White Shadows, az X&Y és az A Message kellemes, néha kissé szomorkás dallamvilága kitörölhetetlenül betelepszik az ember agyába. A Talk pedig annyira jó lett, hogy attól simán padlót fog az ember - és nem csak azért, mert a kraftwerki Computerliebe tökéletes recyclingjából született.

Minthogy az amazon.com az album megjelenésének hetében az elmúlt két év legnagyobb megrendelését kapta, a korábbi eladások magasra tett léce a Coldplaynél minden bizonnyal a helyén marad.

EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.