Lemez

The Chemical Brothers: Born in the Echoes

Zene

Rossz nyelvek szerint a Chemical Brothers egyetlenegy Beatles-számra, a Tomorrow Never Knowsra húzott fel egy teljes karriert, ami egyrészt hülyeség, másrészt mégsem az – Ringo Starr zaklatott dobolása az új albumon is visszaköszön. Vagyis minden maradt a régiben, állapíthatjuk meg, kiegészítve azzal, hogy a legutóbbi albumhoz, a vendégtelen Furtherhez képest ismét kapunk jó pár fícsöringet. Itt van két újrázó, Ali Love és a rapper Q-Tip, rajtuk kívül pedig még St. Vincent, Cate Le Bon és Beck. Az elmúlt éveket inkább filmzenékkel töltő duó igyekezett jó érzékkel visszanyúlni a korábbi lemezei hangzásához és felépítéséhez, a minőség azonban sajnos megrekedt a nem túl jól sikerült legutóbbi két album szintjén. Sokszor bántóan csörömpölő elektronikus ricsajt hallunk, St. Vincent dala pedig teljesen súlytalan, akárcsak az új Tomorrow Never Knows-parafrázis, az I’ll See You There. Ennyi elég is a gyengébb darabok felsorolásából, koncentráljunk a jobban sikerültekre: Q-Tip a Galvanize után most a Go című szám fényét emeli intenzív jelenlétével, a Taste of Honey elszállását némi méhzümmögés színesíti, az éteri hangulat a Radiate-ben folytatódik, a lemezt pedig korrektül zárja le a sajátjához képest szokatlan stílusban éneklő Beck a Wide Opennel. Összességében a Born in the Echoes se nem jó, se nem rossz lemez – leginkább egy olyan nagyszabású, pszichedelikus trip hiányzik róla, mint amilyen régen a Private Psychedelic Reel vagy a Surface to Air volt.

 

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.