Töltsön egy temetkezési és menyegzői órát Bregovictyal

  • m. l. t.
  • 2001. március 15.

Zene

Hol volt, hol nem volt a valamikori Jugoszláviában, valamikor a hetvenes évek közepétől egy rockzenekar, Bijelo Dugme nevű. Esztétikai értékeit sokan vitatják azóta is, mindenesetre tény, hogy ügyesen sáfárkodott a bosnyák motívumokkal, és hallatlanul csípte a nép. A gitárosát pedig úgy hívták, hogy Goran Bregovic, szerb és horvát szülők gyermekeként.
Hol volt, hol nem volt a valamikori Jugoszláviában, valamikor a hetvenes évek közepétől egy rockzenekar, Bijelo Dugme nevű. Esztétikai értékeit sokan vitatják azóta is, mindenesetre tény, hogy ügyesen sáfárkodott a bosnyák motívumokkal, és hallatlanul csípte a nép. A gitárosát pedig úgy hívták, hogy Goran Bregovic, szerb és horvát szülők gyermekeként.

Majd kitört a háború.

Bregovic akkor (a filmrendező) Kusturica stábjával éppen Párizsban időzött, és elmondása szerint annyira megszeppent az esetleges nélkülözésektől, hogy további filmzenéket is bevállalt, pedig nem különösebben izgatta e műfaj. Közülük, ami forgalomba került (Cigányok ideje, Arizonai álmodozók, Queen Margot, Underground), meghódította a mi hazánkat is, és ez a legkevesebb: a Djurdjevdan és Mesecina nagyságrendű dalok a Balkán himnuszaivá váltak. Legfeljebb abból adódott egy kis macera, hogy Bregovic a sajátjaként tüntette fel őket - az előbbi tradicionális, az utóbbi Markovicé -, de emiatt végül csak Kusturica orrolt meg egy idő után.

Bregovic meg akkor már hetedhét határon túl járt a filmeken. Időközben elkészítette legnépszerűbb számainak lengyel, török és görög változatait is - immár nem csak Iggy Pop, Ofra Haza és Cesaria Evora, de Kayah, Sezen Aksu és George Dalaras is a szájára vette őket -, bolgár asszonykórust, szerb rezeseket és lengyel szimfonikusokat alkalmazott turnézenekarában, végül is belgrádi stúdiója és New York-i lakása közt ingázva belőhette, mi fán terem a globál.

Hogy is mondjam: ügyes... De bántani nem akarnám ezzel, így is épp elegen mondják rá, hogy szélhámos. Nem mintha Bregovic különösebben zavartatná magát emiatt. Nincs mitől tartania - valóban zseniális népzenei kutatókból és hangszerelőkből álló stáb végzi a munkáját helyette. És jelentős részben valóban nagyszerűek a lemezei. És leborult a világ. És dől a lé.

És én is azt gondolom, hogy nem szabad kihagyni a SAP Rendezvénycsarnokban március 19-én.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.