Töltsön egy temetkezési és menyegzői órát Bregovictyal

  • m. l. t.
  • 2001. március 15.

Zene

Hol volt, hol nem volt a valamikori Jugoszláviában, valamikor a hetvenes évek közepétől egy rockzenekar, Bijelo Dugme nevű. Esztétikai értékeit sokan vitatják azóta is, mindenesetre tény, hogy ügyesen sáfárkodott a bosnyák motívumokkal, és hallatlanul csípte a nép. A gitárosát pedig úgy hívták, hogy Goran Bregovic, szerb és horvát szülők gyermekeként.
Hol volt, hol nem volt a valamikori Jugoszláviában, valamikor a hetvenes évek közepétől egy rockzenekar, Bijelo Dugme nevű. Esztétikai értékeit sokan vitatják azóta is, mindenesetre tény, hogy ügyesen sáfárkodott a bosnyák motívumokkal, és hallatlanul csípte a nép. A gitárosát pedig úgy hívták, hogy Goran Bregovic, szerb és horvát szülők gyermekeként.

Majd kitört a háború.

Bregovic akkor (a filmrendező) Kusturica stábjával éppen Párizsban időzött, és elmondása szerint annyira megszeppent az esetleges nélkülözésektől, hogy további filmzenéket is bevállalt, pedig nem különösebben izgatta e műfaj. Közülük, ami forgalomba került (Cigányok ideje, Arizonai álmodozók, Queen Margot, Underground), meghódította a mi hazánkat is, és ez a legkevesebb: a Djurdjevdan és Mesecina nagyságrendű dalok a Balkán himnuszaivá váltak. Legfeljebb abból adódott egy kis macera, hogy Bregovic a sajátjaként tüntette fel őket - az előbbi tradicionális, az utóbbi Markovicé -, de emiatt végül csak Kusturica orrolt meg egy idő után.

Bregovic meg akkor már hetedhét határon túl járt a filmeken. Időközben elkészítette legnépszerűbb számainak lengyel, török és görög változatait is - immár nem csak Iggy Pop, Ofra Haza és Cesaria Evora, de Kayah, Sezen Aksu és George Dalaras is a szájára vette őket -, bolgár asszonykórust, szerb rezeseket és lengyel szimfonikusokat alkalmazott turnézenekarában, végül is belgrádi stúdiója és New York-i lakása közt ingázva belőhette, mi fán terem a globál.

Hogy is mondjam: ügyes... De bántani nem akarnám ezzel, így is épp elegen mondják rá, hogy szélhámos. Nem mintha Bregovic különösebben zavartatná magát emiatt. Nincs mitől tartania - valóban zseniális népzenei kutatókból és hangszerelőkből álló stáb végzi a munkáját helyette. És jelentős részben valóban nagyszerűek a lemezei. És leborult a világ. És dől a lé.

És én is azt gondolom, hogy nem szabad kihagyni a SAP Rendezvénycsarnokban március 19-én.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.