Gyöngyhajú lány - megnéztük az Omega együttesről szóló kiállítást

  • - legát -
  • 2019. április 6.

Zene

Az úgynevezett városi múzeumokban kerülik a kockázatot.

Az állandó kiállítás többnyire a bronzkorral vagy a honfoglalással indul, és 1956-ban vagy a környékbeli mesterségek bemutatásával ér véget, bár néhány „úgy hagyott” kiállítótérben még most is a szocialista átalakulás helyi vonatkozásaival búcsúznak. De az időszakos kiállításokon sem gyakori a feltűnősködés. Általában a város neves szülöttje kap egy kistermet, ahol vagy a róla szóló, vagy a tőle származó műtárgyakat állítják ki, a látogatók száma pedig kizárólag megnyitó alkalmával mérhető.

Ehhez képest a szentesi Koszta József Múzeum kiállítása a megtestesült formabontás, hiszen majdnem ezer négyzetméteren emlékeznek meg az Omega együttesről. Méghozzá úgy, hogy a zenekarnak helyi kötődése nincs – ha csak az nem, hogy hosszú pályafutása során a zenekar néhány alkalommal Szentesen is fellépett –, viszont összefügg azzal, hogy tavaly új vezető került a múzeum élé­re.

Farkas László Róbert történész, kulturális menedzser egy vele készült interjúban nemcsak arról beszélt, hogy változtatni kíván az addigi „romantikus, múltba révedő hangvételen és koncepción”, de arról is, hogy a legfőbb feladatának azt tekinti, hogy „megértessük, emészthetővé tegyük üzeneteinket”. Nos, ennek az új koncepciónak lehet az első állomása a Gyöngyhajú lány, az igazgató szerint „egy olyan kultúrtörténeti kiállítás, ami az Omega együttesen keresztül próbálja hitelesen bemutatni a 20. század második felének társadalmi és politikai történéseit”; az elmondottak alapján pedig sokkal többről van szó, mint egy hagyományos, hangszereket, lemezeket, fellépőruhákat stb. felsorakoztató rocktörténeti bemutatóról.

Omega-kiállítás (Koszta József Múzeum, Szentes)

Omega-kiállítás (Koszta József Múzeum, Szentes)

Fotó: A szerző felvétele

 

A bevezetés szó szerint sokkoló. A fekete falú teremben, vörös fényben Kádár János és Aczél György nagy méretű fényképe néz velünk farkasszemet, alattuk fémből készült, jókora ötágú csillag. Az enteriőr olyan, mintha a Terror Háza vagy még inkább A tanú című filmből a „szocialista szellem vasútja” lett volna az ihletadó, a pártvezérektől jobbra, a táblán például ezt olvassuk: „A szocialista közművelődés asztala”.

És tényleg van itt egy asztal! Rajta írógép, kávéscsésze, csikkekkel teli hamutál és néhány könyv, az egyiknek még a címe is az, hogy Szocialista közművelődés. Van egy másik asztal is, az minden bizonnyal a „hétköznapok asztala” lehet: a horgolt terítőn SZTK-keretes szemüveg, csatos üveg és a Kincses Kalendárium, mellette pedig a régi Orion tévében Kovács András Extázis 7–10-ig című filmje megy.

Az egyik tablón a Táncdalfesztiválok hőseiről, Aradszky Lászlóról és Bakacsi Béláról emlékeznek meg, a másikon az Omega első lemezéről, de azt is megtudhatjuk, hogy „Aczél György dolgozta ki azt a művelődéspolitikai rendszert 1957-ben, amelyet három »T« elvének neveztek el.” A kétnyelvű (magyar és angol) tájékoztató így folytatódik: „Három kategória alapján osztályozták a rendszernek nem megfelelő, semleges és megfelelő műveket. Ezek voltak a Tiltott, Tűrt és Támogatott alkotások” – az eszmefuttatás végén pedig a kiállítás főszereplője is előkerül: „Kérdés, hogy az Omega együttes a Tűrt vagy a Támogatott kategóriát képviselte-e? Annyi bizonyos, hogy nem volt gátolt a zenekar fejlődése” – olvassuk, bár a sötét kulisszák láttán épp az ellenkezőjét gondolnánk.

Az Omega tagjai ki vannak állítva (1970)

Az Omega tagjai ki vannak állítva (1970)

Fotó: Wikipédia

 

A következő teremben már nincs vörös köd, csak lemezborítókkal, plakátokkal és fellépőruhákkal teli falak, a köztes tárlókban újságcikkek, koncertjegyek és egyéb relikviák. Az idősebbek felidézhetik, a fiatalabbak pedig hitetlenkedve bámulhatják meg, hogy az Omega miféle maskarákban lépett fel egy-egy új albumhoz igazodva, ráadásul úgy, hogy senki nem röhögte ki őket.

Az orosz nyakú selyem­ingtől, az ezüst, tűzálló kezeslábasig és narancssárga bukósisakig széles a paletta, de a látogatókra a legnagyobb hatással minden bizonnyal Kóbor János a termet szinte leuraló madárjelmeze lehet, amelynek mellrésze nem más, mint egy hatalmas vörös csillag. (Az ismert korabeli fotón – az 1977-es Időrabló című lemezhez mellékelt poszteren – ebből persze semmit nem látni, az énekes úgy tartja a kezét, hogy kitakarja a csillagot.) De itt szó sincs már politikai berendezkedésről, közművelődésről, Aczél elvtársról; hosszabban csak azt az epizódot tárgyalják, hogy a Boney M. együttes hogyan nyúlt le az Omegától ilyen-olyan orosz zenei motívumokat, amelyeket aztán a (nálunk betiltott) Rasputin című dalukban használtak fel.

De úgy tűnik, nem véletlenül került elő ez az anekdota, ezután érkezünk ugyanis a kiállítás leglátványosabb, teljesen öncélúnak tetsző részéhez. A hosszú folyosóra ropogó műhavat szórtak, a falra fenyőerdő fényképét kasírozták, és kiállítottak egy századfordulós szánt. Aki kicsit is ismeri az Omegát, annak egyből beugrik erre, hogy 1978-ban Kóbor azt énekelte: „Az volt a tél. Szörnyű tél. Dimitrij legendát mesél”, de ahogy a tájékoztatóból kiderül, az installációt nem a Léna című dal üzenete miatt építették. Hanem azért, mert a számnak eredetileg Orosz tél volt a címe, csakhogy ezt a lemezgyári atyaúristen, Erdős Péter nem engedélyezte.

Kóbor János, az Omega frontembere 2014-ben

Kóbor János, az Omega frontembere 2014-ben

Fotó: Wikipédia

 

És mivel a kiállítás (no meg a saját emlékeink) alapján is úgy tűnik, hogy minden bizonnyal ez lehetett a legnagyobb kicseszés, amit az Omegának el kellett szenvednie a Kádár–Aczél-korszakban, érthető a megkülönböztetett figyelem. Az viszont kevésbé érthető, hogy ha az kiállítási koncepció volt, hogy egy zenekaron keresztül próbálják meg „hitelesen bemutatni a 20. század második felének társadalmi és politikai történéseit”, miért nem találtak olyan együttest, amelyiknél nem az a kérdés, hogy „a Tűrt vagy a Támogatott kategóriát képviselte-e”. Ami pedig Lénát (vagy az Orosz telet) illeti, ha az idézett sztori mellett a dalszöveget is közlik, odaírhatták volna azt is, ami rég nem titok: hogy ezt valójában nem Várszegi Gábor írta, hanem Bródy János.

Koszta József Múzeum, Szentes, megtekinthető: május 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.