mi a kotta?

Újra itt van

  • mi a kotta
  • 2021. augusztus 11.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/32. hétre

„Minden előadóművészre veszélyes ellenségként leselkedik a hírnév, mely megelőzi jöttét. Közönség és szakmabeli egyaránt felcsigázza várakozását, élményre hangolja magát, forró impressziókra összpontosítja szellemét. A közepes produkció ilyenkor kiábrándít, az átlagon aluli felingerel! Annál felemelőbb, ha a várakozás beteljesül, vagy ha a művész fokozni, megsokszorozni képes az előre elképzelt élményt.” 1963 nyarán ezzel a helytálló felütéssel indította egyik koncertkritikáját a múlt század jeles zenei újságírója, Albert István – a fiatal Zubin Mehta legelső budapesti fellépé­séről beszámolván. Merthogy a dirigens már 58 esztendeje is a világhír – igaz, az egészen frissen megszerzett világhír – birtokában érkezett az Állami Hangversenyzenekarral adandó koncertjére, s bemutatkozása akkor minden előzetes várakozást jócskán felülmúló szenzációnak bizonyult. Mehta azóta már számos alkalommal volt a vendégünk, és mondhatni, pályafutása valamennyi szakaszában találkozhatott vele a magyar közönség. Az immár 85 esztendős művész most vasárnap az Orchestra del Maggio Musicale Fiorentinót vezényli Budapesten, és a koncert műsorát véletlenül szint­úgy egy Brahms-kompozíció nyitja majd, mint 1963-ban (Nemzeti Hangversenyterem, augusztus 15., fél nyolc). Ezúttal a d-moll zongoraverseny lesz ez a mű, amelynek szólóját a kiváló Rudolf Buchbinder fogja előadni, hogy azután a Pastorale-szimfónia következhessen az idős varázsló dirigálásával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."