Lemez

Xiu Xiu: Always

  • - minek -
  • 2012. július 28.

Zene

Múlt héten még Jamie Stewart olaszokkal közös budapesti koncertjét méltattuk, most pedig itt az idő, hogy megemlékezzünk a friss Xiu Xiu-albumról is, mely - többek között - folytat és kiteljesít korábbi témákat. Mindenekelőtt le kell szögeznünk: az Always igazi kollektív munka gyümölcse - sokan, közöttük reaktivált régi alkotótársak is hozzátették a magukét. Első hallásra úgy tűnhet, hogy innen hiányoznak a tavalyelőtti Dear God, I Hate Myselfen szereplő Chocolate Makes Me Happyhez vagy a This Too Shall Pass Awayhez hasonló, kiforgatott szintipopslágerek, de például az albumot nyitó Hi című (a nyugalom megzavarására alkalmas klippel is megtámogatott) műremekkel szépen meg lehet táncoltatni egy sötét diszkóra kiéhezett termet.

Az első négy, szinte már megszokottan szubverzív popszám nagy ravaszul becsalja a gyanútlan befogadót Stewart saját komfortzónájába. A szerzőtárs Angela Seóval duettben előadott Honey-Suckle után szinte már hátra is dőlnénk, ám ekkor jól fejbe som a punkos-indusztriálos durvaságú I Love Abortion: itt teljes összhangba kerül a brutális mondanivaló és a nyers kifejezési forma. Zavarba ejtő zongorás ballada, minimálpop döngölés és további szintipop/diszkó parafrázisok szegélyezik utunkat a finálé felé, s közben eltűnődhetünk, miként lehet Born To Suffer egy (csak látszólag!) kedves poszt new wave szöszszenet címe. Ritkán tapasztalható energia munkál valamennyi új Xiu Xiu-dalban: a felkavaró tartalom és a kontrasztként adagolt elidegenítő zajokon is áthatoló, meglepően friss harmóniák izgalmas elegyet kínálnak - a spontán csomók bogozgatása pedig játékként is élvezetes.

Bella Union/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?