Lemez

Xiu Xiu: Always

  • - minek -
  • 2012. július 28.

Zene

Múlt héten még Jamie Stewart olaszokkal közös budapesti koncertjét méltattuk, most pedig itt az idő, hogy megemlékezzünk a friss Xiu Xiu-albumról is, mely - többek között - folytat és kiteljesít korábbi témákat. Mindenekelőtt le kell szögeznünk: az Always igazi kollektív munka gyümölcse - sokan, közöttük reaktivált régi alkotótársak is hozzátették a magukét. Első hallásra úgy tűnhet, hogy innen hiányoznak a tavalyelőtti Dear God, I Hate Myselfen szereplő Chocolate Makes Me Happyhez vagy a This Too Shall Pass Awayhez hasonló, kiforgatott szintipopslágerek, de például az albumot nyitó Hi című (a nyugalom megzavarására alkalmas klippel is megtámogatott) műremekkel szépen meg lehet táncoltatni egy sötét diszkóra kiéhezett termet.

Az első négy, szinte már megszokottan szubverzív popszám nagy ravaszul becsalja a gyanútlan befogadót Stewart saját komfortzónájába. A szerzőtárs Angela Seóval duettben előadott Honey-Suckle után szinte már hátra is dőlnénk, ám ekkor jól fejbe som a punkos-indusztriálos durvaságú I Love Abortion: itt teljes összhangba kerül a brutális mondanivaló és a nyers kifejezési forma. Zavarba ejtő zongorás ballada, minimálpop döngölés és további szintipop/diszkó parafrázisok szegélyezik utunkat a finálé felé, s közben eltűnődhetünk, miként lehet Born To Suffer egy (csak látszólag!) kedves poszt new wave szöszszenet címe. Ritkán tapasztalható energia munkál valamennyi új Xiu Xiu-dalban: a felkavaró tartalom és a kontrasztként adagolt elidegenítő zajokon is áthatoló, meglepően friss harmóniák izgalmas elegyet kínálnak - a spontán csomók bogozgatása pedig játékként is élvezetes.

Bella Union/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.