Lemez

Valami háború jelei

Einstürzende Neubauten: Lament

  • - minek -
  • 2014. december 27.

Zene

Az Einstürzende még a nyolcvanas években került jól kiérdemelt kultstátuszba – ehhez képest ma is aktívak, ráadásul értelme és jelentősége is van annak, amit csinálnak.

Mégis sokan hihették, hogy a 2010-es, harmincéves jubileumi turné lesz az EN hattyúdala. Ezt a feltételezést erősíthették Blixa Bargeld zenekarvezető-énekes-gitáros lassan megszokott külön útjai is: tavaly például Teho Teardóval készített albumot, amit azután élőben is prezentáltak, pl. a Trafóban – ám hiába lett az olasz–német duó közös munkájának folytatása idén, eközben hét év után elkészült a rendes, új EN-nagylemez is. Egy nagyszabású, majdhogynem monumentális konceptalbum, ami a zenekar sajátos tónusában emlékezik meg a száz évvel ezelőtt kezdődött világégésről.

Velük kapcsolatban szokás az indusztriális jelzőt emlegetni, ami jórészt nagy adag fogalmi lustaság eredménye, s legfeljebb mechanikusan reflektál arra a tényre, hogy a zenekar ma is számos saját készítésű (ha úgy tetszik, manufakturális) zajkeltő eszközt használ. Albumaik hangulatát azonban az ipari monotóniánál és a néha kétségtelenül az előtérbe törő technoid lüktetésnél sokkal inkább meghatározta egyfajta szarkasztikus hangulat és a melódiák sajátos kezelése. A Lament is csak felütésében idéz vérbeli nehézipari produkciót: a Kriegsma­schinerie zörgése, kattogása egy experimentális zenekar ujjgyakorlata. De már a különböző nemzetek himnuszaival eljátszó Hymnen is a sokszor velük együtt emlegetett, ugyanakkor gyökeresen más filozófiát követő Laibach sötét iróniáját idézi. Egyáltalán nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ebben nem tudatos gesztust kell látnunk: Blixa és társai ugyanily magától értetődő természetességgel citálnak előképeket és előzményeket – munkájuk sok tekintetben archeologikus jellegű, s éppúgy épít a háború történeti antropológiai emlékeire, mint artisztikus visszhangjára. A legmeghökkentőbb talán a Vilmos császár és Miklós orosz cár közötti táviratváltást feldolgozó The Willy-Nicky Telegrams, amely nemcsak feszes, négynegyedes, csaknem house-os ritmikájával tűnik ki, hanem azzal is, hogy milyen önfeledten manipulálja saját hangját Blixa Bargeld.

A lemez címében idézett panaszos, gyászos tónusnál sokkal jellemzőbb egyfajta dühös szarkazmus, amellyel az egyes zeneszámok felidézik a történtek teljes értelmetlenségét, s a háború – a lemez szerkezete által is jelzett – lezáratlanságát. Eközben megidéznek a háború kezdetéről szóló klasszikus, húszas évekbeli kabarédarabot Blixa állathang-imitátori közreműködésével, több dalt pedig a Harlem Hellfightersnek (a csak fekete amerikaiakból álló, ám a szegregáció miatt francia parancsnokság alatt harcoló egységnek) szenteltek. A zenék, melódiák, zörejek, zajok, hangos emlékek, feldolgozások (pl. Hova tűnt a sok virág?) a váltott nyelvű narrációval afféle egész estés esztráddá állnak össze: az idén száz éve kitört első világháború az emlékprojektek egész sorát hívta életre – közülük az idén már 34 éves zenekar hommage-a az egyik legmegkapóbb.

Mute/Deep Distribution, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.