Lemez

Valami háború jelei

Einstürzende Neubauten: Lament

  • - minek -
  • 2014. december 27.

Zene

Az Einstürzende még a nyolcvanas években került jól kiérdemelt kultstátuszba – ehhez képest ma is aktívak, ráadásul értelme és jelentősége is van annak, amit csinálnak.

Mégis sokan hihették, hogy a 2010-es, harmincéves jubileumi turné lesz az EN hattyúdala. Ezt a feltételezést erősíthették Blixa Bargeld zenekarvezető-énekes-gitáros lassan megszokott külön útjai is: tavaly például Teho Teardóval készített albumot, amit azután élőben is prezentáltak, pl. a Trafóban – ám hiába lett az olasz–német duó közös munkájának folytatása idén, eközben hét év után elkészült a rendes, új EN-nagylemez is. Egy nagyszabású, majdhogynem monumentális konceptalbum, ami a zenekar sajátos tónusában emlékezik meg a száz évvel ezelőtt kezdődött világégésről.

Velük kapcsolatban szokás az indusztriális jelzőt emlegetni, ami jórészt nagy adag fogalmi lustaság eredménye, s legfeljebb mechanikusan reflektál arra a tényre, hogy a zenekar ma is számos saját készítésű (ha úgy tetszik, manufakturális) zajkeltő eszközt használ. Albumaik hangulatát azonban az ipari monotóniánál és a néha kétségtelenül az előtérbe törő technoid lüktetésnél sokkal inkább meghatározta egyfajta szarkasztikus hangulat és a melódiák sajátos kezelése. A Lament is csak felütésében idéz vérbeli nehézipari produkciót: a Kriegsma­schinerie zörgése, kattogása egy experimentális zenekar ujjgyakorlata. De már a különböző nemzetek himnuszaival eljátszó Hymnen is a sokszor velük együtt emlegetett, ugyanakkor gyökeresen más filozófiát követő Laibach sötét iróniáját idézi. Egyáltalán nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ebben nem tudatos gesztust kell látnunk: Blixa és társai ugyanily magától értetődő természetességgel citálnak előképeket és előzményeket – munkájuk sok tekintetben archeologikus jellegű, s éppúgy épít a háború történeti antropológiai emlékeire, mint artisztikus visszhangjára. A legmeghökkentőbb talán a Vilmos császár és Miklós orosz cár közötti táviratváltást feldolgozó The Willy-Nicky Telegrams, amely nemcsak feszes, négynegyedes, csaknem house-os ritmikájával tűnik ki, hanem azzal is, hogy milyen önfeledten manipulálja saját hangját Blixa Bargeld.

A lemez címében idézett panaszos, gyászos tónusnál sokkal jellemzőbb egyfajta dühös szarkazmus, amellyel az egyes zeneszámok felidézik a történtek teljes értelmetlenségét, s a háború – a lemez szerkezete által is jelzett – lezáratlanságát. Eközben megidéznek a háború kezdetéről szóló klasszikus, húszas évekbeli kabarédarabot Blixa állathang-imitátori közreműködésével, több dalt pedig a Harlem Hellfightersnek (a csak fekete amerikaiakból álló, ám a szegregáció miatt francia parancsnokság alatt harcoló egységnek) szenteltek. A zenék, melódiák, zörejek, zajok, hangos emlékek, feldolgozások (pl. Hova tűnt a sok virág?) a váltott nyelvű narrációval afféle egész estés esztráddá állnak össze: az idén száz éve kitört első világháború az emlékprojektek egész sorát hívta életre – közülük az idén már 34 éves zenekar hommage-a az egyik legmegkapóbb.

Mute/Deep Distribution, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.