Lemez

Valami háború jelei

Einstürzende Neubauten: Lament

  • - minek -
  • 2014. december 27.

Zene

Az Einstürzende még a nyolcvanas években került jól kiérdemelt kultstátuszba – ehhez képest ma is aktívak, ráadásul értelme és jelentősége is van annak, amit csinálnak.

Mégis sokan hihették, hogy a 2010-es, harmincéves jubileumi turné lesz az EN hattyúdala. Ezt a feltételezést erősíthették Blixa Bargeld zenekarvezető-énekes-gitáros lassan megszokott külön útjai is: tavaly például Teho Teardóval készített albumot, amit azután élőben is prezentáltak, pl. a Trafóban – ám hiába lett az olasz–német duó közös munkájának folytatása idén, eközben hét év után elkészült a rendes, új EN-nagylemez is. Egy nagyszabású, majdhogynem monumentális konceptalbum, ami a zenekar sajátos tónusában emlékezik meg a száz évvel ezelőtt kezdődött világégésről.

Velük kapcsolatban szokás az indusztriális jelzőt emlegetni, ami jórészt nagy adag fogalmi lustaság eredménye, s legfeljebb mechanikusan reflektál arra a tényre, hogy a zenekar ma is számos saját készítésű (ha úgy tetszik, manufakturális) zajkeltő eszközt használ. Albumaik hangulatát azonban az ipari monotóniánál és a néha kétségtelenül az előtérbe törő technoid lüktetésnél sokkal inkább meghatározta egyfajta szarkasztikus hangulat és a melódiák sajátos kezelése. A Lament is csak felütésében idéz vérbeli nehézipari produkciót: a Kriegsma­schinerie zörgése, kattogása egy experimentális zenekar ujjgyakorlata. De már a különböző nemzetek himnuszaival eljátszó Hymnen is a sokszor velük együtt emlegetett, ugyanakkor gyökeresen más filozófiát követő Laibach sötét iróniáját idézi. Egyáltalán nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ebben nem tudatos gesztust kell látnunk: Blixa és társai ugyanily magától értetődő természetességgel citálnak előképeket és előzményeket – munkájuk sok tekintetben archeologikus jellegű, s éppúgy épít a háború történeti antropológiai emlékeire, mint artisztikus visszhangjára. A legmeghökkentőbb talán a Vilmos császár és Miklós orosz cár közötti táviratváltást feldolgozó The Willy-Nicky Telegrams, amely nemcsak feszes, négynegyedes, csaknem house-os ritmikájával tűnik ki, hanem azzal is, hogy milyen önfeledten manipulálja saját hangját Blixa Bargeld.

A lemez címében idézett panaszos, gyászos tónusnál sokkal jellemzőbb egyfajta dühös szarkazmus, amellyel az egyes zeneszámok felidézik a történtek teljes értelmetlenségét, s a háború – a lemez szerkezete által is jelzett – lezáratlanságát. Eközben megidéznek a háború kezdetéről szóló klasszikus, húszas évekbeli kabarédarabot Blixa állathang-imitátori közreműködésével, több dalt pedig a Harlem Hellfightersnek (a csak fekete amerikaiakból álló, ám a szegregáció miatt francia parancsnokság alatt harcoló egységnek) szenteltek. A zenék, melódiák, zörejek, zajok, hangos emlékek, feldolgozások (pl. Hova tűnt a sok virág?) a váltott nyelvű narrációval afféle egész estés esztráddá állnak össze: az idén száz éve kitört első világháború az emlékprojektek egész sorát hívta életre – közülük az idén már 34 éves zenekar hommage-a az egyik legmegkapóbb.

Mute/Deep Distribution, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.