Van bennem némi (MeShell Ndegécello: Bitter)

  • 1999. szeptember 29.

Zene

"Ha nem ízlelted meg a keserűt, nem tudod megbecsülni az édeset" - magyarázza MeShell új albumának címét, tematikáját. Szerelemről esik szó, szinte végig, és "a szerelem harc; át kell esnünk a keserűségén, hogy könyörületben részesülhessünk". Részemről rendben, át vagyok esve masszívan, és különben sem várok egy poplemez szövegeitől véresebb eredetiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs vele bajom.

MeShell Ndegéocello: Bitter

"Ha nem ízlelted meg a keserűt, nem tudod megbecsülni az édeset" - magyarázza MeShell új albumának címét, tematikáját. Szerelemről esik szó, szinte végig, és "a szerelem harc; át kell esnünk a keserűségén, hogy könyörületben részesülhessünk". Részemről rendben, át vagyok esve masszívan, és különben sem várok egy poplemez szövegeitől véresebb eredetiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs vele bajom.

1969-ben, mikor is MeShell Ndegéocello a világra pottyant Virginiában, még a derék Michelle Johnson névre hallgatott. Ndegéocellóra tinédzserként váltott, olyankor ugye gyakran meggondolatlankodik az ember; azt jelenti a bantuk nyelvén, hogy szabad, mint a madár. Az apukája dzsessz-szaxofonista volt, vélhetőleg innen a fertőzöttség, MeShell ugyan basszerosként tünedezett fel a washingtoni klubokban. Mindeközben egyetemre járt, akármi is lehetett volna, ha váratlan terhessége véget nem vet a tanulmányainak. Nem volt mese, be kellett érnie azzal, hogy világsztárrá váljon a popbizniszben.

A Women In Love-hoz csatlakozva előbb a washingtoni díjakat söpörte be, majd egy New York-i buli után lecsapott rá a Maverick kiadó. 1994-ben debütált (Plantation Lullabies) jókora porral: három Grammy-jelölés, továbbá "1994 legfényesebb reménye" a Rolling Stone és "az év basszusgitárosa" a Bass Guitar magazinnál. És valóban, a dzsesszből, a rockból és a funkból MeShell kikeverte a maga külön bejáratú kis univerzumát, ráadásul konzekvensen építkezett a szövegekben is: míg az első album az ültetvényeket, a ´96-os Peace Beyond Passion a Bibliát járta körül. Így tekinthette MeShellt a faji ügyek harcosának a közvélemény, úgyhogy - a Bitter kapcsán - pontosítani kényszerült: "Valójában sokkal félénkebb voltam annál, éppen az ellenkezője. De most azt mondom, amit érzek, és amit csinálok, azt élvezem."

Erre az albumra MeShell népesebb csapatot állított maga mellé, "klassz, hogy a spirituszuk táplálja a tüzét". Távoli forrásként szóba kerül Curtis Mayfield és Tom Waits, Joan Armatrading és Gladys Knight, Ritchie Havens és Jimi Hendrix - s ez a főhajtás éppoly rokonszenves, mint a kikecmergés vágya az art-funk szorításából. Tulajdonképpen "feltételek", "követelmények" nélkül hallgatható végig ez az album - idáig teljesen oké. Ugyanakkor mentes a közhelyektől, elegáns a hangszerelése - végképp rendben van. De mondom, akad azért bajom: e tizenkét szám egyike sem ragad magával. Langyosak, tompák kicsit: nem szeretnek, és nem is szerettetik magukat igazán. Úgy tűnik, unatkozom. Ha úgy tetszik, csalódtam. Van bennem némi keserűség.

Marton László Távolodó

Maverick/Warner Music, 1999

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.