Van bennem némi (MeShell Ndegécello: Bitter)

  • 1999. szeptember 29.

Zene

"Ha nem ízlelted meg a keserűt, nem tudod megbecsülni az édeset" - magyarázza MeShell új albumának címét, tematikáját. Szerelemről esik szó, szinte végig, és "a szerelem harc; át kell esnünk a keserűségén, hogy könyörületben részesülhessünk". Részemről rendben, át vagyok esve masszívan, és különben sem várok egy poplemez szövegeitől véresebb eredetiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs vele bajom.

MeShell Ndegéocello: Bitter

"Ha nem ízlelted meg a keserűt, nem tudod megbecsülni az édeset" - magyarázza MeShell új albumának címét, tematikáját. Szerelemről esik szó, szinte végig, és "a szerelem harc; át kell esnünk a keserűségén, hogy könyörületben részesülhessünk". Részemről rendben, át vagyok esve masszívan, és különben sem várok egy poplemez szövegeitől véresebb eredetiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs vele bajom.

1969-ben, mikor is MeShell Ndegéocello a világra pottyant Virginiában, még a derék Michelle Johnson névre hallgatott. Ndegéocellóra tinédzserként váltott, olyankor ugye gyakran meggondolatlankodik az ember; azt jelenti a bantuk nyelvén, hogy szabad, mint a madár. Az apukája dzsessz-szaxofonista volt, vélhetőleg innen a fertőzöttség, MeShell ugyan basszerosként tünedezett fel a washingtoni klubokban. Mindeközben egyetemre járt, akármi is lehetett volna, ha váratlan terhessége véget nem vet a tanulmányainak. Nem volt mese, be kellett érnie azzal, hogy világsztárrá váljon a popbizniszben.

A Women In Love-hoz csatlakozva előbb a washingtoni díjakat söpörte be, majd egy New York-i buli után lecsapott rá a Maverick kiadó. 1994-ben debütált (Plantation Lullabies) jókora porral: három Grammy-jelölés, továbbá "1994 legfényesebb reménye" a Rolling Stone és "az év basszusgitárosa" a Bass Guitar magazinnál. És valóban, a dzsesszből, a rockból és a funkból MeShell kikeverte a maga külön bejáratú kis univerzumát, ráadásul konzekvensen építkezett a szövegekben is: míg az első album az ültetvényeket, a ´96-os Peace Beyond Passion a Bibliát járta körül. Így tekinthette MeShellt a faji ügyek harcosának a közvélemény, úgyhogy - a Bitter kapcsán - pontosítani kényszerült: "Valójában sokkal félénkebb voltam annál, éppen az ellenkezője. De most azt mondom, amit érzek, és amit csinálok, azt élvezem."

Erre az albumra MeShell népesebb csapatot állított maga mellé, "klassz, hogy a spirituszuk táplálja a tüzét". Távoli forrásként szóba kerül Curtis Mayfield és Tom Waits, Joan Armatrading és Gladys Knight, Ritchie Havens és Jimi Hendrix - s ez a főhajtás éppoly rokonszenves, mint a kikecmergés vágya az art-funk szorításából. Tulajdonképpen "feltételek", "követelmények" nélkül hallgatható végig ez az album - idáig teljesen oké. Ugyanakkor mentes a közhelyektől, elegáns a hangszerelése - végképp rendben van. De mondom, akad azért bajom: e tizenkét szám egyike sem ragad magával. Langyosak, tompák kicsit: nem szeretnek, és nem is szerettetik magukat igazán. Úgy tűnik, unatkozom. Ha úgy tetszik, csalódtam. Van bennem némi keserűség.

Marton László Távolodó

Maverick/Warner Music, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.