Van bennem némi (MeShell Ndegécello: Bitter)

  • 1999. szeptember 29.

Zene

"Ha nem ízlelted meg a keserűt, nem tudod megbecsülni az édeset" - magyarázza MeShell új albumának címét, tematikáját. Szerelemről esik szó, szinte végig, és "a szerelem harc; át kell esnünk a keserűségén, hogy könyörületben részesülhessünk". Részemről rendben, át vagyok esve masszívan, és különben sem várok egy poplemez szövegeitől véresebb eredetiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs vele bajom.

MeShell Ndegéocello: Bitter

"Ha nem ízlelted meg a keserűt, nem tudod megbecsülni az édeset" - magyarázza MeShell új albumának címét, tematikáját. Szerelemről esik szó, szinte végig, és "a szerelem harc; át kell esnünk a keserűségén, hogy könyörületben részesülhessünk". Részemről rendben, át vagyok esve masszívan, és különben sem várok egy poplemez szövegeitől véresebb eredetiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs vele bajom.

1969-ben, mikor is MeShell Ndegéocello a világra pottyant Virginiában, még a derék Michelle Johnson névre hallgatott. Ndegéocellóra tinédzserként váltott, olyankor ugye gyakran meggondolatlankodik az ember; azt jelenti a bantuk nyelvén, hogy szabad, mint a madár. Az apukája dzsessz-szaxofonista volt, vélhetőleg innen a fertőzöttség, MeShell ugyan basszerosként tünedezett fel a washingtoni klubokban. Mindeközben egyetemre járt, akármi is lehetett volna, ha váratlan terhessége véget nem vet a tanulmányainak. Nem volt mese, be kellett érnie azzal, hogy világsztárrá váljon a popbizniszben.

A Women In Love-hoz csatlakozva előbb a washingtoni díjakat söpörte be, majd egy New York-i buli után lecsapott rá a Maverick kiadó. 1994-ben debütált (Plantation Lullabies) jókora porral: három Grammy-jelölés, továbbá "1994 legfényesebb reménye" a Rolling Stone és "az év basszusgitárosa" a Bass Guitar magazinnál. És valóban, a dzsesszből, a rockból és a funkból MeShell kikeverte a maga külön bejáratú kis univerzumát, ráadásul konzekvensen építkezett a szövegekben is: míg az első album az ültetvényeket, a ´96-os Peace Beyond Passion a Bibliát járta körül. Így tekinthette MeShellt a faji ügyek harcosának a közvélemény, úgyhogy - a Bitter kapcsán - pontosítani kényszerült: "Valójában sokkal félénkebb voltam annál, éppen az ellenkezője. De most azt mondom, amit érzek, és amit csinálok, azt élvezem."

Erre az albumra MeShell népesebb csapatot állított maga mellé, "klassz, hogy a spirituszuk táplálja a tüzét". Távoli forrásként szóba kerül Curtis Mayfield és Tom Waits, Joan Armatrading és Gladys Knight, Ritchie Havens és Jimi Hendrix - s ez a főhajtás éppoly rokonszenves, mint a kikecmergés vágya az art-funk szorításából. Tulajdonképpen "feltételek", "követelmények" nélkül hallgatható végig ez az album - idáig teljesen oké. Ugyanakkor mentes a közhelyektől, elegáns a hangszerelése - végképp rendben van. De mondom, akad azért bajom: e tizenkét szám egyike sem ragad magával. Langyosak, tompák kicsit: nem szeretnek, és nem is szerettetik magukat igazán. Úgy tűnik, unatkozom. Ha úgy tetszik, csalódtam. Van bennem némi keserűség.

Marton László Távolodó

Maverick/Warner Music, 1999

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.