Koncert

Vidovszky 75

A Ligeti Ensemble és az Amadinda koncertje

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 7.

Zene

Éppen két éve, 2017. február 19-én hangzott el először Vidovszky László Le piano & ses doubles (A zongora és hasonmásai) című darabja a Concerto Budapest késő esti Premier sorozatában.

Egy ennyire elementáris hatású darab után valósággal kiszakad az emberből a teljesíthetetlen óhaj: bárcsak mindennapi kenyerünkké válhatna! A kívánság valóban teljesíthetetlennek tűnik, hiszen a darab megszólaltatásához hat zongorára (egy hagyományosra és öt digitálisra) van szükség, értelemszerűen hat előadóra, akik nemcsak a saját szólam nehézségeivel és terjedelmével küzdenek derekasan, hanem a többiekkel való koordináció kihívásaival is. És mindezeken felül az összhangzás szokatlanságával, mivel a digitális zongorák hangjainak tizenketted hangközökkel való eltolásával azok magasabban, illetve mélyebben szólnak. Ha minden előadó ugyanazt a billentyűt üti meg egyszerre, akkor egy időben hat különböző hangmagasság szólal meg – az akusztikus hangszerhez képest öt „hamis” lesz, persze mindegyik más-más mértékben. A páratlan és izgalmas hangkép valósággal megbabonázza a hallgatót, és talán nem tévedek nagyot, ha feltételezem, hogy viszonylag rövid akklimatizálódás után mindenkiben valamiféle otthonosságérzés kezd kialakulni. Ha a nagy művekkel való első találkozás dinamikájában a profán vagy a szakrális mozzanatok jelenlétére szeretnénk felhívni a figyelmet, az első csóktól az égő csipkebokorig sok minden eszünkbe juthatna, bennem a Le piano & ses doubles két éve a kijózanító érzékiség kivételesen intenzív benyomását hozta létre. Na, ha valami, akkor ez nem mindennapi kenyér!

A 75 éves Vidovszky Lászlót köszöntő hangversenyen a hatzongorás darab immár harmadjára szólalt meg, egy kivételével ugyanazokkal az előadókkal. Ha zongorázni tudnám az egykori és a mostani élmény közötti különbséget, akkor a következő produkcióba akár be is ülhetnék. Persze a szubjektív élmény eltérései kevéssé érdekesek, a darab egészen egyszerűen máshogy szólt most, mint két éve. Ebben közrejátszik az előadók magabiztossága, az új helyszín, a hangszerek erősítése, s bizonyára a zeneszerzői és karmesteri (Rácz Zoltán) korrekciók is sok helyen alakították az előadást. S hogy mindez előállhasson, kellett, hogy a bemutató után senki sem dőlt hátra – hogy pipa! –, hanem keresték a mű számára az újabb és újabb lehetőséget. Ez példaértékű, kár, hogy a hazai kortárs zenei gyakorlatban kivételes. A mostani megszólaltatás új befogadói stratégiák egész sorát kínálta fel, a vibráló felületből kirajzolódó vonalak követésétől a kétrétegűvé redukálódott hangszövedék pásztázásáig. Bevallom, kifejezetten jólesett, hogy az első benyomás mámorát nem kellett szégyellni.

A koncert első felében egy-egy ensemble-, ill. zenekari kompozíció hangzott el, a Promenade és az Orkesztrion. A karmester, Keller András – nyilván szerzői hozzájárulással – figyelmen kívül hagyta a Promenade előadására vonatkozó színpadi (színházi) utasításokat, s hogy a hangzás tekintetében mindez nüansznyi vagy épp kardinális különbséget eredményezett-e, olyan tapasztalat, melyet majd a következő előadásban lehet érvényesíteni. Mindenesetre a kompozíció mahleri polifóniája ezúttal szokatlanul éles megvilágítást kapott, hab a születésnapi tortán, hogy aztán a szabad tételsorrendben játszható Orkesztrion utolsóként megszólaló Frottage fejezében éppen egy Mahler-idézet derítette fel a hallgatóságot.

Vidovszky László pályatársa, Jeney Zoltán a múlt évben volt 75 éves, az ő tiszteletére adott koncerten találkozhattunk John Cage három előadóra írt Three² című darabjával, s hogy most is éppen Cage és éppen ez a mű volt a „vendég”, az biztos nem a véletlen műve.
S bár a Three² szerzői instrukciói arra engednek következtetni, hogy magában az előadásban van némi tere a véletlennek, én tavaly is és most is (előadók: Holló Aurél, Rácz Zoltán és Váczi Zoltán) érzékelni véltem a darabot alapjában meghatározó állandó komponensek jelenlétét.

Budapest Music Center, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.