Koncert

Vidovszky 75

A Ligeti Ensemble és az Amadinda koncertje

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 7.

Zene

Éppen két éve, 2017. február 19-én hangzott el először Vidovszky László Le piano & ses doubles (A zongora és hasonmásai) című darabja a Concerto Budapest késő esti Premier sorozatában.

Egy ennyire elementáris hatású darab után valósággal kiszakad az emberből a teljesíthetetlen óhaj: bárcsak mindennapi kenyerünkké válhatna! A kívánság valóban teljesíthetetlennek tűnik, hiszen a darab megszólaltatásához hat zongorára (egy hagyományosra és öt digitálisra) van szükség, értelemszerűen hat előadóra, akik nemcsak a saját szólam nehézségeivel és terjedelmével küzdenek derekasan, hanem a többiekkel való koordináció kihívásaival is. És mindezeken felül az összhangzás szokatlanságával, mivel a digitális zongorák hangjainak tizenketted hangközökkel való eltolásával azok magasabban, illetve mélyebben szólnak. Ha minden előadó ugyanazt a billentyűt üti meg egyszerre, akkor egy időben hat különböző hangmagasság szólal meg – az akusztikus hangszerhez képest öt „hamis” lesz, persze mindegyik más-más mértékben. A páratlan és izgalmas hangkép valósággal megbabonázza a hallgatót, és talán nem tévedek nagyot, ha feltételezem, hogy viszonylag rövid akklimatizálódás után mindenkiben valamiféle otthonosságérzés kezd kialakulni. Ha a nagy művekkel való első találkozás dinamikájában a profán vagy a szakrális mozzanatok jelenlétére szeretnénk felhívni a figyelmet, az első csóktól az égő csipkebokorig sok minden eszünkbe juthatna, bennem a Le piano & ses doubles két éve a kijózanító érzékiség kivételesen intenzív benyomását hozta létre. Na, ha valami, akkor ez nem mindennapi kenyér!

A 75 éves Vidovszky Lászlót köszöntő hangversenyen a hatzongorás darab immár harmadjára szólalt meg, egy kivételével ugyanazokkal az előadókkal. Ha zongorázni tudnám az egykori és a mostani élmény közötti különbséget, akkor a következő produkcióba akár be is ülhetnék. Persze a szubjektív élmény eltérései kevéssé érdekesek, a darab egészen egyszerűen máshogy szólt most, mint két éve. Ebben közrejátszik az előadók magabiztossága, az új helyszín, a hangszerek erősítése, s bizonyára a zeneszerzői és karmesteri (Rácz Zoltán) korrekciók is sok helyen alakították az előadást. S hogy mindez előállhasson, kellett, hogy a bemutató után senki sem dőlt hátra – hogy pipa! –, hanem keresték a mű számára az újabb és újabb lehetőséget. Ez példaértékű, kár, hogy a hazai kortárs zenei gyakorlatban kivételes. A mostani megszólaltatás új befogadói stratégiák egész sorát kínálta fel, a vibráló felületből kirajzolódó vonalak követésétől a kétrétegűvé redukálódott hangszövedék pásztázásáig. Bevallom, kifejezetten jólesett, hogy az első benyomás mámorát nem kellett szégyellni.

A koncert első felében egy-egy ensemble-, ill. zenekari kompozíció hangzott el, a Promenade és az Orkesztrion. A karmester, Keller András – nyilván szerzői hozzájárulással – figyelmen kívül hagyta a Promenade előadására vonatkozó színpadi (színházi) utasításokat, s hogy a hangzás tekintetében mindez nüansznyi vagy épp kardinális különbséget eredményezett-e, olyan tapasztalat, melyet majd a következő előadásban lehet érvényesíteni. Mindenesetre a kompozíció mahleri polifóniája ezúttal szokatlanul éles megvilágítást kapott, hab a születésnapi tortán, hogy aztán a szabad tételsorrendben játszható Orkesztrion utolsóként megszólaló Frottage fejezében éppen egy Mahler-idézet derítette fel a hallgatóságot.

Vidovszky László pályatársa, Jeney Zoltán a múlt évben volt 75 éves, az ő tiszteletére adott koncerten találkozhattunk John Cage három előadóra írt Three² című darabjával, s hogy most is éppen Cage és éppen ez a mű volt a „vendég”, az biztos nem a véletlen műve.
S bár a Three² szerzői instrukciói arra engednek következtetni, hogy magában az előadásban van némi tere a véletlennek, én tavaly is és most is (előadók: Holló Aurél, Rácz Zoltán és Váczi Zoltán) érzékelni véltem a darabot alapjában meghatározó állandó komponensek jelenlétét.

Budapest Music Center, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.