Koncert

Vidovszky 75

A Ligeti Ensemble és az Amadinda koncertje

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 7.

Zene

Éppen két éve, 2017. február 19-én hangzott el először Vidovszky László Le piano & ses doubles (A zongora és hasonmásai) című darabja a Concerto Budapest késő esti Premier sorozatában.

Egy ennyire elementáris hatású darab után valósággal kiszakad az emberből a teljesíthetetlen óhaj: bárcsak mindennapi kenyerünkké válhatna! A kívánság valóban teljesíthetetlennek tűnik, hiszen a darab megszólaltatásához hat zongorára (egy hagyományosra és öt digitálisra) van szükség, értelemszerűen hat előadóra, akik nemcsak a saját szólam nehézségeivel és terjedelmével küzdenek derekasan, hanem a többiekkel való koordináció kihívásaival is. És mindezeken felül az összhangzás szokatlanságával, mivel a digitális zongorák hangjainak tizenketted hangközökkel való eltolásával azok magasabban, illetve mélyebben szólnak. Ha minden előadó ugyanazt a billentyűt üti meg egyszerre, akkor egy időben hat különböző hangmagasság szólal meg – az akusztikus hangszerhez képest öt „hamis” lesz, persze mindegyik más-más mértékben. A páratlan és izgalmas hangkép valósággal megbabonázza a hallgatót, és talán nem tévedek nagyot, ha feltételezem, hogy viszonylag rövid akklimatizálódás után mindenkiben valamiféle otthonosságérzés kezd kialakulni. Ha a nagy művekkel való első találkozás dinamikájában a profán vagy a szakrális mozzanatok jelenlétére szeretnénk felhívni a figyelmet, az első csóktól az égő csipkebokorig sok minden eszünkbe juthatna, bennem a Le piano & ses doubles két éve a kijózanító érzékiség kivételesen intenzív benyomását hozta létre. Na, ha valami, akkor ez nem mindennapi kenyér!

A 75 éves Vidovszky Lászlót köszöntő hangversenyen a hatzongorás darab immár harmadjára szólalt meg, egy kivételével ugyanazokkal az előadókkal. Ha zongorázni tudnám az egykori és a mostani élmény közötti különbséget, akkor a következő produkcióba akár be is ülhetnék. Persze a szubjektív élmény eltérései kevéssé érdekesek, a darab egészen egyszerűen máshogy szólt most, mint két éve. Ebben közrejátszik az előadók magabiztossága, az új helyszín, a hangszerek erősítése, s bizonyára a zeneszerzői és karmesteri (Rácz Zoltán) korrekciók is sok helyen alakították az előadást. S hogy mindez előállhasson, kellett, hogy a bemutató után senki sem dőlt hátra – hogy pipa! –, hanem keresték a mű számára az újabb és újabb lehetőséget. Ez példaértékű, kár, hogy a hazai kortárs zenei gyakorlatban kivételes. A mostani megszólaltatás új befogadói stratégiák egész sorát kínálta fel, a vibráló felületből kirajzolódó vonalak követésétől a kétrétegűvé redukálódott hangszövedék pásztázásáig. Bevallom, kifejezetten jólesett, hogy az első benyomás mámorát nem kellett szégyellni.

A koncert első felében egy-egy ensemble-, ill. zenekari kompozíció hangzott el, a Promenade és az Orkesztrion. A karmester, Keller András – nyilván szerzői hozzájárulással – figyelmen kívül hagyta a Promenade előadására vonatkozó színpadi (színházi) utasításokat, s hogy a hangzás tekintetében mindez nüansznyi vagy épp kardinális különbséget eredményezett-e, olyan tapasztalat, melyet majd a következő előadásban lehet érvényesíteni. Mindenesetre a kompozíció mahleri polifóniája ezúttal szokatlanul éles megvilágítást kapott, hab a születésnapi tortán, hogy aztán a szabad tételsorrendben játszható Orkesztrion utolsóként megszólaló Frottage fejezében éppen egy Mahler-idézet derítette fel a hallgatóságot.

Vidovszky László pályatársa, Jeney Zoltán a múlt évben volt 75 éves, az ő tiszteletére adott koncerten találkozhattunk John Cage három előadóra írt Three² című darabjával, s hogy most is éppen Cage és éppen ez a mű volt a „vendég”, az biztos nem a véletlen műve.
S bár a Three² szerzői instrukciói arra engednek következtetni, hogy magában az előadásban van némi tere a véletlennek, én tavaly is és most is (előadók: Holló Aurél, Rácz Zoltán és Váczi Zoltán) érzékelni véltem a darabot alapjában meghatározó állandó komponensek jelenlétét.

Budapest Music Center, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?