Vinyl + mánia: Nyomkereső (Unikum)

Zene

Hiába, na, a mánia az mánia, még ha vinyl is a neve. Történt, hogy még decemberben, egy emelkedett, ünnepi pillanatban rákattantam a neten a régi idők bakelitlemezeire. Az lehetett, gondolom, hogy ahogy öregszik az ember, rendet akar: úgy mégsem dobhatja fel a bakancsát, hogy megfeledkezett valamikori vágyairól.

Hiába, na, a mánia az mánia, még ha vinyl is a neve. Történt, hogy még decemberben, egy emelkedett, ünnepi pillanatban rákattantam a neten a régi idők bakelitlemezeire. Az lehetett, gondolom, hogy ahogy öregszik az ember, rendet akar: úgy mégsem dobhatja fel a bakancsát, hogy megfeledkezett valamikori vágyairól.

Más kérdés, hogy nekem még álmodozva is dolgozni adódott kedvem: éppen egy készülő válogatáshoz kellett feltérképeznem azokat a magyar lemezeket, amik anno csak külföldön jelenhettek meg. No de nem akarom mentegetni magam... Különben is, alighanem a mindent elsöprő CD-gyártás volt a hunyó.

Mert akkor, úgy tizenöt-húsz éve a magamfajta könnyen elcsábulhatott: onnantól nemhogy nem játszottak az egykori vinylvágyak, de egyenesen CD-n kellett minden, beteges módon még az is, ami már megvolt bakeliten. Elég szörnyen hangzik, nem?

De igen. Jobb is, ha lépünk.

Szóval a magyarok bakeliten.

A hetvenes-nyolcvanas évek fordulója áldott korszaka volt az akkor progresszív folknak nevezett zenekaroknak: ahhoz túl magasan szárnyaltak, hogy idehaza labdába rúghassanak, Nyugaton viszont, ha feszített tempóban is, de nagyon kellettek: a lemezkiadóknak éppúgy, mint a koncertszervezőknek. A zászlóvivő, a legtöbbet emlegetett, s a csúcs a Kolinda együttes volt, melynek 1976 és 79 között három maradandó ragyogású albuma jelent meg Franciaországban (Kolinda, Kolinda II., 1514), s melynek egyik-másik tagja utóbb valamelyik hasonszőrű bandának is nyomatékot adott: így például Kiss Ferenc a Vízöntőnek, Dabasi Péter pedig az Unikumnak, majd a Makám & Kolindának.

Engem most az Unikum érdekelt. Mert arról lemaradtam. Annyit tudtam csak, hogy készült egy lemeze Svájcban, illetve hogy afféle láncszemet képezett az 1979-ben megszűnő Kolinda és az 1981-ben megalakuló Makám & Kolinda között. Azóta eltelt egy negyedszázad, éppen ideje volt, hogy a végére járjak ennek a históriának.

Úgyhogy nekiláttam a közismert vadászmezőkön feldobni a nevét. (Mondok párat az újonnan érkezőknek: www.musicstack.com, www.gemm.com, www.vinylexpress.nl, www.netsoundmusic.com, a licitálni bátraknak: www.ebay.com.) És nem kellett sok, egy hónap múltán felbukkant. Huszonkét dollár, alkalmi vétel, egy osztrák kereskedőtől kaparintottam meg. Alig használt példány, semmi sercegés, ronda zaj. De ez a legkevesebb. Hanem ami a lényeg: éppen ahogy elképzeltem, ritka erős, helyenként szívbemarkoló anyag. Kifinomult improvizációs készségről és a kelet-európai népzenéktől való mély érintettségről tanúskodó, a Kolinda és a Gépfolklór hagyományához is kötődő, friss és időtálló muzsika.

Miután meghallgattam, először a kolindás Dabasi Péternek írtam: hogyan született a lemez, miért nem lehetett róla hallani, meddig működött a zenekar, hogyan lett belőle Makám & Kolinda és így tovább...

Mire ő:

"A Gépfolklór és a Kolinda első formációjának felbomlása nagyjából egy időben, 1979-ben történt. Mivel a Kolindához fűződő külföldi kapcsolataim megmaradtak, a felbomlás ellenére jöttek a potenciális koncertlehetőségek, elsősorban Svájcból és Németországból. Jól ismertük egymást, és szabadok voltunk, így gyorsan egymásra találtunk - Róbert Gyuri, Balázs János, Széll András és magam. Laza örömzenélésnek indult, és az is maradt a zenekar. Nagy terveink nem voltak, de a Kolinda és Gépfolklór felbomlásából adódó hiányt kiválóan betöltötte. Váratlan és esetleges módon keletkezett ez a svájci lemez is, amit kábé két óra alatt vettünk fel egy templomban. Valami magánkiadás lehetett, sajnos semmilyen kapcsolat nem maradt a kiadójával. Itthon sem nagyon dicsekedtünk vele, az akkori szabályok szerint teljesen illegális volt egy ilyen kiadvány. Két év volt ebben a csapatban és ebben a zenében. 1981-ben lezárult a történet; az utána megalakult Makám & Kolindával közvetlen kapcsolata nincsen."

Aztán Balázs Jánost hívtam, elvégre ő volt a zenekarvezető. - A lemezen hallható felállás később többször is változott - tudtam meg tőle -, Széll Andrást Matolcsy Eszter (lásd még: Makám & Kolinda) követte, de megfordult a zenekarban Krulik Zoltán (szintén Makám & Kolinda, majd Makám), Reöthy Gábor (utóbb Vasmalom) és Zs. Szabó Mária is (utóbb hegedűtanár a Zeneakadémián). Két számuk itthon is megjelent, az Aki dudás akar lenni című Hungaroton-albumon. A nagylemezből pedig több százat eladtak a nyugati turnékon, s egy kis nyoma is maradt: egy svájci listán az év harmadik legjobb folklemezeként szerepelt.

Apropó, nyom.

Igen, számomra ez az, ami igazán felemelő az efféle történetekben. Az, pontosan, hogy ha valaki valamit egyszer letesz az asztalra, akkor az le van téve, akkor már nem kell félni, akkor már rendben van. Eltelhet tíz, húsz, harminc év, csendben, látszólag nyomtalanul, de egyszer mindig előkerül egy pasas, aki gondol egyet, és beüt egy nevet a világhálón, vagy mit tudom én. Ennyi kell csak. A többi aztán az angyalok dolga.

Hát így.

Különben meg, mint minden mánia, a vinyl is megéri a pénzét... Annak, hogy tíz, húsz, harminc dollárért immár minden elérhető, pokoli ára van: innentől lemez után "reménytelenül" már nem vágyakozhat az ember. Viszont annál könnyebben kaphatja magát azon, hogy "bedilizni" készül.

Én például úgy voltam, hogy kezdetben, mint mondtam, egy munka kapcsán kezdtem a bakelitezésbe. De ahogy túlestem a magyarokon, kiderült, hogy nem érhetem be ennyivel: ott vannak még azok a lemezek, amiket mindig is akartam, és nem jelentek meg CD-n. (Mint mondjuk a Blurttől a Friday the 12th. Két hete ki van pipálvaÉ) Aztán azok a lemezek jöttek, amikből ugyan van CD-m, de mégiscsak úgy az igazi, ha megvannak bakeliten is. (Ki tudja, mit hoz a jövő...) Majd arra gondoltam: mi lenne, ha némelyikből egy másik, egy valamivel jobb minőségű példányt is bespájzolhatnék... (Aranytartalék...)

Kész. Nincs vége, ez a vég.

Most épp egy új lemezjátszó kell.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.