Zavaróan kisszerű - Puccini: Turandot (opera)

Zene

Világszerte idén ülik a zeneszerző születésének százötvenedik évfordulóját, s az ünnepségekből értelemszerűen a Puccini legutolsó operájával már eddig is több ízben emlékezetes sikert arató Szegedi Szabadtéri Játékok sem vonta ki magát. Ezúttal Kesselyák Gergely helyeztette a Dóm térre a monumentális, látványban és koloritban korántsem szűkölködő dalművet, ám rendezése épp eme ismertetőjegyeket sikkasztotta el az új produkcióból, amely így képletesen és a szó szoros értelmében egyaránt szürkének, s hozzá zavaróan kisszerűnek bizonyult.

Világszerte idén ülik a zeneszerző születésének százötvenedik évfordulóját, s az ünnepségekből értelemszerűen a Puccini legutolsó operájával már eddig is több ízben emlékezetes sikert arató Szegedi Szabadtéri Játékok sem vonta ki magát. Ezúttal Kesselyák Gergely helyeztette a Dóm térre a monumentális, látványban és koloritban korántsem szűkölködő dalművet, ám rendezése épp eme ismertetőjegyeket sikkasztotta el az új produkcióból, amely így képletesen és a szó szoros értelmében egyaránt szürkének, s hozzá zavaróan kisszerűnek bizonyult. Zeke Edit fakószín díszletei között ilyesformán komikus, szárazon csoszogtatott dzsunkák, észrevétlenségben felejtett kulcsmozzanatok (például a perzsa herceg közvéleményt formáló bája, vagy a miniszterek által őrzött s ez estén láthatatlanná tett gong), illetve a vélhetőleg a rendezői tanácstalanság elleplezésére szánt kóros túlmozgások töltötték meg a játékteret. Az agyas kvízjátékos, Kalaf rendre előkapja Pavarottit és Desdemonát egyszerre idéző fehér zsebkendőjét, hogy hol atyja ruháját szárogassa azzal, hol meg egyszerűen csak tenyerében gyűrögesse a terjedelmes keszkenőt; a három miniszter, Ping, Pang és Pong holdújévet köszöntő, hosszú farokkal felszerelt kínai sárkányokként lépnek színre (jelmez Velich Rita), hogy aztán a II. felvonás első képének komikus hármasában ágyékkötőre vetkezve és a pancsoló kislányt megszégyenítő pajkoskodások közepette mosdassák egymást; boncnövendékeknek maszkírozott gyermekek pedig egyszer jobb lábukra testületileg sántítva, másszor meg könnyű futólépésben tesznek egy kört a színpad közepén.

A harsányan tétova, kérdéseket és válaszokat nem lelő rendezést elsősorban a címszereplő, a nehéz természetű császárlány alakítója, Rálik Szilvia volt képes elfeledtetni velünk: erőteljes, gazdag drámai szopránja és nyílt - a legjobb értelemben vett - operai személyisége uralta a Dóm teret, s Kesselyáknak is mindössze az Alfano-féle zárókettős előadására kieszelt operettes gesztusaival sikerült az énekesnő előkelő rangját valamelyest kisebbítenie. Turandot megzabolázójaként Cselóczki Tamás lépett fel, aki mindvégig igen becsületes teljesítményt nyújtott, bár alkata és nazális, olykor zavaróan mézgás tenorja közel sem tűnt ideálisnak. Gábor Géza erőteljes Timurja kellemes benyomást keltett, míg a három minisztert adó Cseh Antal, Nyári Zoltán és Kóbor Tamás játéka több esetben szerencsésen ellensúlyozta, sőt néha már-már értelmessé varázsolta Ping-Pang-Pong színpadi létezésének balkezes ötleteit. A harmadik felvonásban előbb hálóingig csupaszított, majd holtában a kellős középen feledett kicsi Liú szerepében Herczenik Anna szép lírai szopránjával aratott megérdemelt sikert, ám magyarul énekelt szavai értelmét csak elvétve sikerült a nézőtérről kihüvelyeznünk. A Turandot ugyanis ezúttal Lányi Viktor érdemes szövegével hangzott fel, csakhogy egyhamar kiderült: a magyar nyelvű előadásból csak még könnyebben kitetszik az összjáték számos fogyatéka, amit sem Selmeczi György határozott és roppant világos karmesteri irányítása, sem az óriáshangszórók obligát szotyorgása nem rejthetett el a közönség elől.

Szeged, Dóm tér, július 4.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.