mi a kotta?

Zeneszerző-világtornák

  • mi a kotta
  • 2022. június 22.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/25. hétre

Az angol barokk zene két nagy óriásának egyike, Händel német volt. Purcell legalább brit, de olyan vitán felüli zseni, aki sosem alkotott nagy és teljes egészében zseniális művet. Mint az a sportoló, aki látványos gólokat lő és cseleivel elfekteti a védőket, de sosem nyer világtornát. Nehéz ellenállni muzsikája eleganciájának, könnyedségének, még nehezebb megválaszolni a kérdést, miért is halljuk kevésszer a darabjait. A dallamaiban van a hiba? A harmóniavilága, kompozíciós technikája szűkös? Harminchat éves volt, amikor meghalt, munkamániás, akkora életművet hagyott hátra, mint Mozart. De Mozarttól eltérően, aki érett korszakában már tudattalanul is nagy, egybefüggő életmű komponálásán fáradozott, Purcell egy évszázaddal korábban még az egyháztól és az államtól érkező megrendelések kielégítésén dolgozott. Több vagy kevesebb kedvvel: szertelen zsenijének nem mindig parancsolt kellő határozottsággal, s olykor mintha csak a lustaság akadályozta volna, hogy érdekesebb harmóniai vagy szerkezeti megoldásokat keressen. Az elemző fül számára Purcell életművében mindig érdekesebb a rész, mint az egész: egy-egy megoldás, amelyben felvillan a zsenialitás. Bezzeg Händel, akinek nevét egész Európa ismerte, tudatosabb és ravaszabb volt, s nem kevésbé szorgos. Csak évszázadokkal később tűnt fel a zenetudósoknak, hogy milyen mértékben inspirálta őt huszonhat évvel idősebb kollégájának drámai érzéke. Nem csoda, hogy Purcell nagyságát sokáig az angolok is szem elől tévesztették. A tündérkirálynő teljes partitúrája – legszebb, szikrázó magnum opusa – például két évszázadon át hevert elfeledve, ma is előkereshető az az 1901-es rövid hír a The New York Timesban, amely a megtalálásáról tudósít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.