mi a kotta?

Zeneszerző-világtornák

  • mi a kotta
  • 2022. június 22.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/25. hétre

Az angol barokk zene két nagy óriásának egyike, Händel német volt. Purcell legalább brit, de olyan vitán felüli zseni, aki sosem alkotott nagy és teljes egészében zseniális művet. Mint az a sportoló, aki látványos gólokat lő és cseleivel elfekteti a védőket, de sosem nyer világtornát. Nehéz ellenállni muzsikája eleganciájának, könnyedségének, még nehezebb megválaszolni a kérdést, miért is halljuk kevésszer a darabjait. A dallamaiban van a hiba? A harmóniavilága, kompozíciós technikája szűkös? Harminchat éves volt, amikor meghalt, munkamániás, akkora életművet hagyott hátra, mint Mozart. De Mozarttól eltérően, aki érett korszakában már tudattalanul is nagy, egybefüggő életmű komponálásán fáradozott, Purcell egy évszázaddal korábban még az egyháztól és az államtól érkező megrendelések kielégítésén dolgozott. Több vagy kevesebb kedvvel: szertelen zsenijének nem mindig parancsolt kellő határozottsággal, s olykor mintha csak a lustaság akadályozta volna, hogy érdekesebb harmóniai vagy szerkezeti megoldásokat keressen. Az elemző fül számára Purcell életművében mindig érdekesebb a rész, mint az egész: egy-egy megoldás, amelyben felvillan a zsenialitás. Bezzeg Händel, akinek nevét egész Európa ismerte, tudatosabb és ravaszabb volt, s nem kevésbé szorgos. Csak évszázadokkal később tűnt fel a zenetudósoknak, hogy milyen mértékben inspirálta őt huszonhat évvel idősebb kollégájának drámai érzéke. Nem csoda, hogy Purcell nagyságát sokáig az angolok is szem elől tévesztették. A tündérkirálynő teljes partitúrája – legszebb, szikrázó magnum opusa – például két évszázadon át hevert elfeledve, ma is előkereshető az az 1901-es rövid hír a The New York Timesban, amely a megtalálásáról tudósít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."