mi a kotta?

Zeneszerző-világtornák

  • mi a kotta
  • 2022. június 22.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/25. hétre

Az angol barokk zene két nagy óriásának egyike, Händel német volt. Purcell legalább brit, de olyan vitán felüli zseni, aki sosem alkotott nagy és teljes egészében zseniális művet. Mint az a sportoló, aki látványos gólokat lő és cseleivel elfekteti a védőket, de sosem nyer világtornát. Nehéz ellenállni muzsikája eleganciájának, könnyedségének, még nehezebb megválaszolni a kérdést, miért is halljuk kevésszer a darabjait. A dallamaiban van a hiba? A harmóniavilága, kompozíciós technikája szűkös? Harminchat éves volt, amikor meghalt, munkamániás, akkora életművet hagyott hátra, mint Mozart. De Mozarttól eltérően, aki érett korszakában már tudattalanul is nagy, egybefüggő életmű komponálásán fáradozott, Purcell egy évszázaddal korábban még az egyháztól és az államtól érkező megrendelések kielégítésén dolgozott. Több vagy kevesebb kedvvel: szertelen zsenijének nem mindig parancsolt kellő határozottsággal, s olykor mintha csak a lustaság akadályozta volna, hogy érdekesebb harmóniai vagy szerkezeti megoldásokat keressen. Az elemző fül számára Purcell életművében mindig érdekesebb a rész, mint az egész: egy-egy megoldás, amelyben felvillan a zsenialitás. Bezzeg Händel, akinek nevét egész Európa ismerte, tudatosabb és ravaszabb volt, s nem kevésbé szorgos. Csak évszázadokkal később tűnt fel a zenetudósoknak, hogy milyen mértékben inspirálta őt huszonhat évvel idősebb kollégájának drámai érzéke. Nem csoda, hogy Purcell nagyságát sokáig az angolok is szem elől tévesztették. A tündérkirálynő teljes partitúrája – legszebb, szikrázó magnum opusa – például két évszázadon át hevert elfeledve, ma is előkereshető az az 1901-es rövid hír a The New York Timesban, amely a megtalálásáról tudósít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.