mi a kotta?

Zsidók és hölgyek nem

  • mi a kotta
  • 2021. november 3.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/44. hétre

„Rajtam semmi aggodalom nem vett erőt a földrengés kapcsán, hanem aznap este elmentem az oratóriumra, aztán pedig nyugodtan lefeküdtem, de a sokaság egész bámulatosan megőrült. Csaknem ötven ember, akinek üzentem, hogy a következő szombaton kártyázzunk, távozott a városból, hogy el ne nyelje őket a föld, s ők szerintem a harmadát tették ki azoknak, akiket meghívtam, úgyhogy képzelheted, mennyire általános ijedtség lett úrrá itt. Szerda este az oratóriumot meglehetősen üres háznak játszották, pedig ez volt Händel legkedveltebb előadása.”

Így írt vidéken élő nővérének 1750 tavaszán egy londoni úrhölgy, bizonyos Montague asszony, elpanaszolva azt a tömegpánikot, amelyet a február–márciusi földmozgások váltottak ki az angol fővárosnak még a felsőbb köreiben is. Ahogy az az idézetből is kiolvasható, panasza ezzel kapcsolatban a 65 esztendős Händelnek is lehetett volna, hiszen a szívének oly kedves oratóriuma, az ókeresztény mártírtörténetet jelenetező Theodora már csak e közönségritkító félsz miatt sem arathatott igazi sikert. Habár a humorérzékét váltig őrző komponista amúgy sem számíthatott táblás házakra, mondván: „a zsidók nem jönnének el, mert keresztény történet, a hölgyek meg nem jönnének, mert erényes”. A Theodora most Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórus és a Capella Savaria közre- és együttműködésével jut majd elénk a Müpában, s innen sem a felekezeti megfontolás, sem az erényes téma, de még a földmozgások sem tarthatnak vissza minket. Már csak azért sem, mivel az oratórium címszerepe (vagy címszólama?) Baráth Emőkéé lesz (Nemzeti Hangversenyterem, november 7. fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."