mi a kotta?

Zsidók és hölgyek nem

  • mi a kotta
  • 2021. november 3.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/44. hétre

„Rajtam semmi aggodalom nem vett erőt a földrengés kapcsán, hanem aznap este elmentem az oratóriumra, aztán pedig nyugodtan lefeküdtem, de a sokaság egész bámulatosan megőrült. Csaknem ötven ember, akinek üzentem, hogy a következő szombaton kártyázzunk, távozott a városból, hogy el ne nyelje őket a föld, s ők szerintem a harmadát tették ki azoknak, akiket meghívtam, úgyhogy képzelheted, mennyire általános ijedtség lett úrrá itt. Szerda este az oratóriumot meglehetősen üres háznak játszották, pedig ez volt Händel legkedveltebb előadása.”

Így írt vidéken élő nővérének 1750 tavaszán egy londoni úrhölgy, bizonyos Montague asszony, elpanaszolva azt a tömegpánikot, amelyet a február–márciusi földmozgások váltottak ki az angol fővárosnak még a felsőbb köreiben is. Ahogy az az idézetből is kiolvasható, panasza ezzel kapcsolatban a 65 esztendős Händelnek is lehetett volna, hiszen a szívének oly kedves oratóriuma, az ókeresztény mártírtörténetet jelenetező Theodora már csak e közönségritkító félsz miatt sem arathatott igazi sikert. Habár a humorérzékét váltig őrző komponista amúgy sem számíthatott táblás házakra, mondván: „a zsidók nem jönnének el, mert keresztény történet, a hölgyek meg nem jönnének, mert erényes”. A Theodora most Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórus és a Capella Savaria közre- és együttműködésével jut majd elénk a Müpában, s innen sem a felekezeti megfontolás, sem az erényes téma, de még a földmozgások sem tarthatnak vissza minket. Már csak azért sem, mivel az oratórium címszerepe (vagy címszólama?) Baráth Emőkéé lesz (Nemzeti Hangversenyterem, november 7. fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.