A szerk.

Az áttörés elmaradt

A szerk.

Örömmel tudatjuk, hogy nem történt nagy baj. A közepesen nagy baj távoli előszelében már nem vagyunk ennyire biztosak. 

A 720 fős Európai Parlamentben a két vezető középpárt, a Néppárt, illetve a Szocialisták és Demokraták a lehető legkevésbé sem csuklottak össze, a lapzártánkkor utolsó mandátumbecslések szerint a Néppártnak az eddigi 178 helyett 188 képviselője lesz (ebbe beleértendő a Tisza Párt 7 képviselője is), a szocdemeknek pedig 135, ami mindössze öttel kevesebb, mint az előző ciklusban. (A csökkenés több mint fele, ha úgy nézzük, a három elbukott magyar helynek tudható be.) Az eddig a Parlamentet mozgásban tartó, és az Európai Bizottság elnökével viszonylag harmonikusan együttműködő centrista nagykoalíció másik két tagja, a liberálisok (Renew) és a zöldek viszont elég nagyot pereceltek, a zöldek 18 képviselőt veszítettek a 72-ből, a Renew 22-őt a 102-ből. Az európai közép tehát összességében valamelyest gyengült, és a középen belül erősebb lett a konzervatív jobboldal súlya. Ezen számokból (és a radikális jobboldal megerősödését mutatókból; ezekről később), illetve a mögöttük sejthető társadalmi változásokról azon a jószerivel értelmetlenül általánosító állításon kívül, miszerint Európa jobbra tolódott, szinte lehetetlen bármilyen következtetést levonni. Egyrészt azért, mert a kóklerkedés gyanúja nélkül bajosan beszélhetünk „európai társadalomról”, másrészt meg azért, mert a választói preferenciákat az egyes tagállamok egyedi politikai konstellációi – a nemzeti pártok belpolitikai teljesítménye – szabták meg.

És a tetejében a „jobbra tolódásról” szóló közhely még csak nem is okvetlenül igaz. Ja, a német szocdemek és a zöldek súlyosan alulteljesítettek, de Olaszországban a megújuló Demokrata Párt futott be másodiknak, és Franciaországban is kaptak a szocialisták 14 százalékot, ami az Hollande-korszak 4 százalékai után valóságos feltámadásnak számít; de virgonc maradt a baloldal Spanyolországban és Skandináviában is. Még a véráztatta tájhaza, Kelet-Európa sem excellált – ahogy pedig szokása neki az – a radikális jobboldali megoldások, hogy ne mindjárt fasizmust emlegessünk, szeretetében. Sőt. Szlovákiában, pár hónappal azután, hogy megnyerte az országgyűlésit, a Smer az EP-választáson kikapott, nyert viszont a baloldali-liberális, Európa-párti Progresszív Szlovákia. Egy lukkal odébb Donald Tusk pártja, a Polgári Platform immár egyedül vert rá pár centimétert Kaczyńskire és a PiS-re, miközben két kormányzati partnere, a Harmadik Út és a Baloldal is kijutott Brüsszelbe (igaz, nekik nem sokon múlt). És ha Csehországot elfogadjuk a kelet-európai euroszkepticizmus példaországának – amihez képest aligha kell csodálkoznunk azon, hogy Andrej Babiš ANO-ja megverte az alapból ugyancsak jobboldali Spolut –, a progresszív, európai orientációra is képes Kelet-Európa szomorú ellenképeként talán csak Szlovénia kínálkozik, ahol Orbán Viktor barátja és kis társadalmi esztergályos-inasa, Janez Janša vitte el a legtöbb, szám szerint 4 mandátumot. (Szerkesztőségünk az okok keresésére indult.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.