Ez a holokausztév is jól kezdődik!

A szerk.

Ha épp nácimegszállás-emlékművet, holokausztmúzeumot, történeti kutatást lehet túlszámlázni, akkor azt kell túlszámlázni, nem fanyalogni kell, meg érzékenykedni: annál is inkább, mert ha pont nácimegszállás-emlékművet nem lenne szabad túlszámlázni, elkerülő utat és bármit meg igen, az nyilvánvaló kettős mérce lenne, és az megengedhetetlen.

Ugyanakkor ettől - attól, hogy egy kicsit sokba kerül - még lehetett volna csak egy kicsivel gonoszabb ez a belépő, eltekintve persze attól a helyzettől, ha a gonoszság nem valami mellénézés vagy hiba, vagy a félmillió, zsidónak kijelölt magyar állampolgár meggyilkolásáról birtokolt történeti tudás hiányának a következménye, hanem épp ellenkezőleg. Magunk közt szólva, inkább erre hajlanánk, az ellenkezőlegre. Amikor az a történész, akinek kijelölt feladata, hogy az Orbán-rezsim történelmi kiskertjét csinosítsa, s a "legújabb kutatások", valamint az "eddigi kánontól eltérő értékelések" bőséges trágyájával gondozza azt a rögtalajt, amelyből a mondott rezsim fája kisarjadt, s majdan elterebélyesedik, "idegenrendészeti intézkedésnek" nevezi a kamenyec-podolszkiji mészárlást, ezt a megnyilvánulást tehát tekintse a kurva anyja gondatlanságból elkövetett megfogalmazásnak. (Különösen, hogy Szakály Sándor elnézést is úgy kért, hogy nem kért, az ugyanis nem elnézéskérés, hogy "azoktól, akiket megbántottam", hanem annak a kényszerű, fogcsikorgató beismerése, hogy nem szabad így beszélni - a zsidók miatt és egyelőre, nyilván). Nem, itt nem holmi pontatlanságról van szó: előbb lesz az, hogy Szakály száján és vele az Orbán-rezsimén kiszaladt az, amit gondol. Még csak nem is véletlenül. Kicsit sok lenne tudniillik a véletlenből.

false

 

Fotó: MTI

Hiszen abban aztán semmi véletlen nincs, hogy a "náci megszállás emlékművének" nevezett köztárgy Magyarországot 1944. március 18-i hatállyal bezárólag Gábriel arkangyalként fogja ábrázolni Budapest egyik főterén. Abba most bele se menjünk, hogy a magyar államnak mennyi "szuverenitása" maradt 1944. március 19. után a magyar állam által 1944. március 18-ig önkényesen és akaratuk ellenére "zsidóként" megjelölt magyar állampolgárok elpusztításának vagy nem elpusztításának kérdésében: tudjuk, hogy sok, annyi biztosan, hogy az áldozatok számát minimalizálja. De, még egyszer: hagyjuk ezt a szuverenitáspitét; nem azért, mert a kormány ebben is hazudik, vagy inkább már e kérdés feltevése, a keretezése is manipulatív. Az igazságot, azt, amit az Orbán-rezsim valójában a magyar félmúltról gondol, a szobor e nélkül is leplezetlenül, hovatovább a leplezés szándéka nélkül jeleníti meg.

Mely szobor lényege szerint a következőt jelenti. Azzal a magyar állammal, azzal a Magyarországgal, amely állampolgárainak egy önkényesen kijelölt csoportját bő két évtizednyi szívós, következetes szellemi, ideológiai, törvényhozási erőfeszítéssel és mindennapos, adminisztratív munkával előbb elkülöníti a többitől, majd fokozatosan megfosztja őket a legalapvetőbb jogaiktól, s evvel maradéktalanul alkalmassá teszi őket a gyors és zökkenőmentes elpusztításra, evvel a magyar állammal nincs semmi baj. Avval a magyar állammal sincs semmi baj, amely mintegy húszezer "külhoni", tehát magyar állampolgársággal nem rendelkező zsidót 1941 nyarán kitoloncol az országból, mit sem törődve azzal, hogy a biztos halálba küldi őket. (E tömegben szép számmal voltak a visszacsatolt területeken élő vagy éppen magyar állampolgársággal rendelkező személyek is.) Dehogy van! Ez, épp ez az angyalarcú, a csodálatos, az ideális Magyarország.

A halál pedig a következőképpen nézett ki.

"Egy augusztus 18-19-én Kamenyec-Podolszkijon átutazó magyar katonai egység megörökítette a kitelepítettek kétségbeejtő helyzetét: 'Igen sok a zsidó, különösen a nők, lerongyolódva, de ékszerekkel és pirosra festett ajakkal magyarul kérnek kenyeret, s minden pénzt hajlandók megadni érte. Egyesek az arcukról lerívó kétségbeeséssel számlálják lépteiket, mások a fáradtságtól és éhségtől összeesve vonaglanak az úton, mások kisebesedett lábukat kötözik ruhájukról letépett rongydarabokkal... A város zsidó negyede tele van internált zsidókkal, közöttük igen sok a budapesti: kimondhatatlan és leírhatatlan piszokban élnek, hiányos öltözetben járnak-kelnek, utcák bűzösek, egyes házakban temetetlen hullák hevernek. A Dnyeszter vize fertőzött, a parton itt is, ott is kivetett emberi hullák.'

A nácik ezekben a hetekben készítették elő a helyi zsidók meggyilkolását. Ezt az átmeneti helyzetet tovább súlyosbították a Magyarországról tömegesen érkező zsidók. A náci hatóságok egy ideig nem tudták, mit kezdjenek velük. Amikor a 10. magyar vadászzászlóalj újabb 1000 zsidót kergetett át Tarnopolnál a Dnyeszteren, a zsidók legyilkolására szakosodott speciális SS-alakulat, az Einsatzgruppe C visszazavarta őket. Miután világossá vált, hogy a magyarok nem hajlandók visszaengedni a zsidókat, a körzetileg illetékes SS és rendőri erők főparancsnoka, Friedrich Jeckeln SS-Obergruppenführer a hónap végére ígérte likvidálásukat. Jeckeln betartotta ígéretét. Augusztus 27-én SS-egységei Kamenyec-Podolszkijban is megkezdték a gyilkolást.

A helyi közösséget és a Magyarországról kitelepített zsidókat kihajtották a városból. Az akció idején egy magyar katonai konvoj vonult át a településen. A sofőrök nagy része zsidó volt. Egyikük, Mermelstein Gábor puskaropogást hallott. Amikor a zokogó helyi asszonyoktól értesült a mészárlásról, a város melletti erdő felé hajtott tovább: 'Több száz embert láttunk ott vetkőzni... egy juharfasor mellett haladtunk - gyakorlatilag a meztelen holttestek tömege felett... hirtelen megpillantottunk egy négyzet alakú gödröt, amelynek mind a négy oldalán emberek álltak. Ártatlan emberek százait géppuskázták halomra. Sosem felejtem el, amit láttam és éreztem: a rémült arcokat, az ellenállás nélkül saját sírjukba vonuló férfiakat, asszonyokat, gyerekeket. Egyszerre volt bennem rémület, felháborodás és mérhetetlen fájdalom.'

A gyilkolás három napig tartott. Jeckeln SS-ei 23 600 embert, köztük 10-15 ezer Magyarországról deportált zsidót lőttek agyon." (degob.hu)

Még egyszer: ezt cselekedte az angyalarcú, szuverén Magyarország, s annak vezetői, többek közt kormányzója, belügyminisztere és a frissen visszacsatolt Kárpátalja kormányzója, s ismeretlen számú állami hivatalnoka 1941 nyarán mintegy húszezer embertársunkkal.

Ilyen "emlékmű", amelyik ezt az állítást tenné, vagy ehhez hasonlót, ma a világ egyetlen országában sem lenne elképzelhető. Azokban sem, amelyek a II. világháborúban a náci Németország oldalán harcoltak. Az Orbán-kormány és személyesen Orbán Viktor miatt Magyarország most nem kerülheti el a világ megvetését - a legpocsékabb nemzet lettünk. Szívből reméljük: csak ideig-óráig. Hisz a Szabadság térre tervezett szobor a gonoszságnak és a részvétlenségnek állít emlékművet: de nem Magyarország, hanem kiagyalói gonoszságának és részvétlenségének.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."