A szerk.

Hogy csinálják?

A szerk.

Lázár János, a miniszterelnök személye körüli miniszter hétfőn tiszteletlenül viselkedett Szél Bernadett-tel (LMP) a parlamentben. Meglehetősen alpári tenorban arra tett kísérletet, hogy női mivoltában alázza meg az ellenzéki képviselőt, amikor azt sugallta, hogy Szélnek bizonyára tetszik ő, mint férfi, azért fordul hozzá annyiszor, de neki ilyesmi vele kapcsolatban nem fordulna meg fejében, értsük, neki viszont nem tetszik Szél, mint nő.

Ezért inkább próbálkozzon a minisztertársainál. Amikor Lázár úgy tapasztalta, hogy ennek az útszéli tempónak sikere van az övéi körében, még rátett egy lapáttal, amit ugyancsak derűsen nyugtázott a közönsége. Róluk az első pillanatban nehéz volt eldönteni, hogy merő szervilizmusból nyerítenek-e fel, vagy valóban tetszésükre van ez a kisvárosi menőcsávót kicsit bénán utánozni próbáló tónus.

A második pillanatban már könnyebb volt eldönteni, a csillagok szerencsés együttállását láttuk, nyaltak egy jót, s ízlett is nekik.

Az elhangzottakra reagálva az ülés elnöke több udvariasságot kért. De reagált Szél Bernadett is, kőkemény szexizmusról beszélt, s nőtársai nevében is kikérte magának az inszinuációt. A történet ennyi, talán nem is sok, csak a belőle levonható következtetések tűnnek mérsékelten ígéretesnek közös jövőnkre nézvést. S még az a legkevesebb, hogy Szél Bernadett a nőtársain kívül nyugodtan a férfitársai, az egész Magyarország nevében kikérhette volna magának a magyar főminiszter szavait, bár az ilyesmit számon kérni nem igazságos, hisz ha valakit épp megalázni próbálnak, aligha tud százszázalékosan reagálni. És Szél azért így is megadta rendesen.

Még azt is túl lehetne élni, hogyha kiderülne, hogy áh, ez nem Lázár, a Janit kenyérre lehet kenni, csak kitalálták neki a lézerblokkolós mezővárosi kisfőnök imázst, amihez így kell beszélni a nőkkel, és idülten kell hozzá vigyorogni. Gáz lenne persze, hogy ha valakik ilyen imázsokat gyártanának vezető magyar politikusoknak (vö. szotyizzál a meccsen, mert a keményen dolgozó kisember is azt csinálja), de mi egyfelől arra tippelünk, hogy Lázár mindezt nem felvette, hanem lélekből hozza, másfelől pedig van ennél sokkal rosszabb vetülete is az esetnek. Mindjárt kettő is.

Kezdjük azzal, hogy a megszólított csak szerencsétlenségére volt éppen Szél Bernadett, azért, mert pont arra járt. Lázár hangja, mosolya, szavai, gesztusai nem csupán a politikai ellenfélnek szóltak, hanem magának a szituációnak: számon kértek valamit rajta. Rajta, akinek másból sem kellene, hogy álljon az élete, mint örökös számadásból, hiszen minisztere ennek a szerencsétlen országnak. Lázár azt a hangot, azt a mosolyt vetette be, amit tud, amivel az országgal is kommunikált. Ezt közli ilyenkor: pampogsz, nyomorult? Pofád lapos, el lesz intézve minden, érted. Na, akkor helyedre! S Lázárból ez alkalommal nem is a sarokba szorítottság beszélt, nem a szemünk láttára önmagát felemésztő, s ekként a megszűnés felé ügető Fidesz hangján szólt, Lázár úgy beszélt, ahogyan hatalma megingathatatlanságába vetett rendületlen hite idején is beszélt. Noha e hit egy ideje nyilván oszlóban van, de Szél még elég könnyű prédának tűnhetett. Egyszerűen szólva Lázár János pont olyan volt, mint amilyen szokott lenni. S ez a lehető legrosszabb helyzet.

Lázár János ugyanis az egyik főminisztere ennek az országnak – az viszont az emberiség egyik legősibb axiómája, bizonyossága, hogy a bunkók rosszul csinálják. S ebben olvad össze a mögötte nyerítőkkel meg a fölötte pucsító főnökkel Lázár, ebben a rosszul csinálásban. Igen, sajna rosszul csinálnak mindent, hülyék a munkájukhoz, rosszul élnek még akkor is, ha a bőrük alatt is pénz van, elszúrnak mindent, hülyék mindenhez, mert bunkók, passz. Szívóág, ha egy ország van a kezükben.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”