A szerk.

Hogy csinálják?

A szerk.

Lázár János, a miniszterelnök személye körüli miniszter hétfőn tiszteletlenül viselkedett Szél Bernadett-tel (LMP) a parlamentben. Meglehetősen alpári tenorban arra tett kísérletet, hogy női mivoltában alázza meg az ellenzéki képviselőt, amikor azt sugallta, hogy Szélnek bizonyára tetszik ő, mint férfi, azért fordul hozzá annyiszor, de neki ilyesmi vele kapcsolatban nem fordulna meg fejében, értsük, neki viszont nem tetszik Szél, mint nő.

Ezért inkább próbálkozzon a minisztertársainál. Amikor Lázár úgy tapasztalta, hogy ennek az útszéli tempónak sikere van az övéi körében, még rátett egy lapáttal, amit ugyancsak derűsen nyugtázott a közönsége. Róluk az első pillanatban nehéz volt eldönteni, hogy merő szervilizmusból nyerítenek-e fel, vagy valóban tetszésükre van ez a kisvárosi menőcsávót kicsit bénán utánozni próbáló tónus.

A második pillanatban már könnyebb volt eldönteni, a csillagok szerencsés együttállását láttuk, nyaltak egy jót, s ízlett is nekik.

Az elhangzottakra reagálva az ülés elnöke több udvariasságot kért. De reagált Szél Bernadett is, kőkemény szexizmusról beszélt, s nőtársai nevében is kikérte magának az inszinuációt. A történet ennyi, talán nem is sok, csak a belőle levonható következtetések tűnnek mérsékelten ígéretesnek közös jövőnkre nézvést. S még az a legkevesebb, hogy Szél Bernadett a nőtársain kívül nyugodtan a férfitársai, az egész Magyarország nevében kikérhette volna magának a magyar főminiszter szavait, bár az ilyesmit számon kérni nem igazságos, hisz ha valakit épp megalázni próbálnak, aligha tud százszázalékosan reagálni. És Szél azért így is megadta rendesen.

Még azt is túl lehetne élni, hogyha kiderülne, hogy áh, ez nem Lázár, a Janit kenyérre lehet kenni, csak kitalálták neki a lézerblokkolós mezővárosi kisfőnök imázst, amihez így kell beszélni a nőkkel, és idülten kell hozzá vigyorogni. Gáz lenne persze, hogy ha valakik ilyen imázsokat gyártanának vezető magyar politikusoknak (vö. szotyizzál a meccsen, mert a keményen dolgozó kisember is azt csinálja), de mi egyfelől arra tippelünk, hogy Lázár mindezt nem felvette, hanem lélekből hozza, másfelől pedig van ennél sokkal rosszabb vetülete is az esetnek. Mindjárt kettő is.

Kezdjük azzal, hogy a megszólított csak szerencsétlenségére volt éppen Szél Bernadett, azért, mert pont arra járt. Lázár hangja, mosolya, szavai, gesztusai nem csupán a politikai ellenfélnek szóltak, hanem magának a szituációnak: számon kértek valamit rajta. Rajta, akinek másból sem kellene, hogy álljon az élete, mint örökös számadásból, hiszen minisztere ennek a szerencsétlen országnak. Lázár azt a hangot, azt a mosolyt vetette be, amit tud, amivel az országgal is kommunikált. Ezt közli ilyenkor: pampogsz, nyomorult? Pofád lapos, el lesz intézve minden, érted. Na, akkor helyedre! S Lázárból ez alkalommal nem is a sarokba szorítottság beszélt, nem a szemünk láttára önmagát felemésztő, s ekként a megszűnés felé ügető Fidesz hangján szólt, Lázár úgy beszélt, ahogyan hatalma megingathatatlanságába vetett rendületlen hite idején is beszélt. Noha e hit egy ideje nyilván oszlóban van, de Szél még elég könnyű prédának tűnhetett. Egyszerűen szólva Lázár János pont olyan volt, mint amilyen szokott lenni. S ez a lehető legrosszabb helyzet.

Lázár János ugyanis az egyik főminisztere ennek az országnak – az viszont az emberiség egyik legősibb axiómája, bizonyossága, hogy a bunkók rosszul csinálják. S ebben olvad össze a mögötte nyerítőkkel meg a fölötte pucsító főnökkel Lázár, ebben a rosszul csinálásban. Igen, sajna rosszul csinálnak mindent, hülyék a munkájukhoz, rosszul élnek még akkor is, ha a bőrük alatt is pénz van, elszúrnak mindent, hülyék mindenhez, mert bunkók, passz. Szívóág, ha egy ország van a kezükben.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.