A szerk.

Lassan, tagoltan

A szerk.

Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) keretein belül működő ’56-os Intézet elkészítette jelentését 1956 „emblematikus” képeinek „azonosítása” címen.

A szerzők magyarázata szerint „emblematikus fotón a (…) a 2016-os emlékév arculattervezéséhez, vagyis óriás- és egyéb plakátok, falfestések, épülethálók kompozícióihoz felhasznált, korabeli szereplőket ábrázoló képeket tekintjük. »Beazonosításon« pedig a képeken szereplők rövid élettörténeteit”. A kormányzati megbízásból készített óriásplakátokon 23 személy szerepel, közülük 21 egyértelműen azonosítható, egy személynél kételyek merülnek föl, egy személyt pedig bizonyíthatóan tévesen neveztek meg a kampány során.

Az intézet három munkatársa, Eörsi László, Rainer M. János és Sárközy Réka már hónapokkal ezelőtt, a plakátok kikerülése után hangot adott annak, hogy az egyik képen látható gyerek nem Dózsa László, amint azt az óriásmolinók hirdetik, hanem Pruck Pál. Az emlékév társelnöke, a többszörös igazgató Schmidt Mária azonban kitartott amellett, hogy márpedig az Dózsa László gyerekkori fotója, és ugyanazon lendülettel lehazugbűnözőzte Pruck Pált. Dózsa László meséje és Schmidt Mária szakvéleménye azonban már akkor is vitathatatlan vereséget szenvedett a tényekkel szemben.

Három hete kiderült az is, hogy tavaly novemberben az OSZK főigazgatója írásos figyelmeztetésben részesítette az említett három történészt (valamint Ungváry Krisztiánt); az indoklás szerint megsértették az OSZK nyilatkozati rendjét azzal, hogy a sajtómegkereséseket nem irányították automatikusan a sajtóosztályra. Rainerék megszólalása úgymond nem tudományos, hanem „közéleti jellegű” volt, amire az intézmény „nyilatkozati rendje” érvényes. Ez az indoklás elsőre is annak látszott, ami: kamunak. A történészek a korszak elismert kutatóiként ugyanis egy ténybeli tévedésről fejtették ki szakmai álláspontjukat. (Nota bene: az eset abszurditása nem ebben az önmagában is lidérces epizódban, hanem abban a lehetséges értelmezésben mutatkozott meg a legjobban, miszerint a főigazgató a figyelmeztetéssel valójában megmentette kollégáit a nagyobb bajtól, például a kirúgástól vagy intézetük végleges beszántásától.)

A négy történész fenyítése mögött Schmidt Mária sziluettje sejlett föl. Schmidt szerepe közismert az ’56-os Intézet önállóságának 2012-es fölszámolásában, s azt is tudjuk, hogy e tudományos műhelyt a maga fennhatósága alá akarta vonni. (És innen nézve az OSZK osztályaként való további működés szerencsés fejleménynek tekinthető.) A szakmában azt is evidenciaként kezelik, hogy ebbéli szándékáról Schmidt továbbra sem mondott le. Ő maga persze nem kommentálta Rainerék fegyelmijét, miért is tette volna, ha úgysem bizonyítható semmiféle ráhatás.

Az ’56-os Intézetet egy tavalyi rádióinterjúban Schmidt Mária kvázi fölszólította annak a munkának az elvégzésére, amelyet Rainerék a most nyilvánosságra hozott jelentéssel lezártnak tekinthetnek. Az ’56-os Intézet munkatársai ezúttal lassan, tagoltan is elmondták, hogy Schmidt Mária is megértse: a képen nem Dózsa László, hanem Pruck Pál látható.

Egykorú szemtanúk szerint 1997-ben Kosáry Domokos, a Magyar Tudományos Akadémia előző évben leköszönt elnöke a rá jellemző szenvedéllyel kelt ki egy a Magyar Nemzetben publikált írás ellen, amely a finnugor elméletet tagadó gondolatkísérleteknek is helyet kért a nap alatt. Kosáry kijelentette, hogy azzal a cikkel a „tudományos alvilág” jelent meg az újságban. A szerző, Schmidt Mária egyébként a Fidesz akkori nagy menetelését – a jobboldali térfél lehető legteljesebb, a szélsőségeket is magába foglaló bekebelezését – igyekezett segíteni a maga szerény eszközeivel. Azóta már, példa erre Rainerék főigazgatói figyelmeztetése, nem éri be annyival, hogy a nagy cél érdekében hülyeségeket irkál és beszél.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.