A szerk.

Vakon

A szerk.

A Tranzit elnevezésű, önmeghatározása szerint „közéleti évadnyitó és gondolatexpo” rendezvénysorozatot a Kommentár című folyóirat szervezi 2009 óta; az a magát konzervatívnak tartó műhely, amelynek előző mancsaftját a Fidesz túlontúl szabad szelleműnek, helyenként pedig megengedhetetlenül kritikusnak vélte, ezért aztán 2018-ban ki is dobta őket. 

Ennek megfelelően alakult át villámgyorsan a Tranzit is, amire jó példa a múlt hét végi ún. vitasorozat: ezen ugyanis látványos egységbe forrva alázta meg ellenzéki „beszélgetőpartnereit” az összes megjelent Fidesz-politikus, illetve a közönségük és a moderátoraik. (A felvételek alapján nehéz eldönteni, hogy a nézők vagy a vitavezetők drukkolnak-e jobban a kormánypárti résztvevőknek.) Most azonban nem az ebben az átlátszó színjátékban való ellenzéki részvétel értelmetlenségén lamentálunk; valószínűleg ugyanúgy nem tudnánk erre épkézláb magyarázatot találni, mint annak a hajdani csepeli drukkernek a motivációjára, aki rendszeresen bement az ellenfél szurkolói közé azért, hogy azok jól megverjék. Ez a vágya rendre teljesült is a Fradi, az Újpest és a DVTK elleni meccseken.

A múlt pénteki „vita” egy pontján a momentumos Hajnal Miklós megszavaztatta a közönséget arról, hogy szerintük tényleg meleg- meg nemátalakító propaganda zajlana-e az óvodákban, ha áprilisban az ellenzék nyert volna. A felvételeken is jól látható, hogy majdnem mindenki feltette a kezét „igennel” szavazva – a reakció nemcsak Hajnalt lepte meg, de mintha Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára is meghökkent volna egy pillanatra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.