22 milliárd forintnyi közpénzből újították fel azokat a kastélyokat, amiket első körben privatizációra kínálnak

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 6.

Belpol

A Lázár János által szorgalmazott ingyenes átruházás próbaévében nyolc nemrég felújított kastélyra írtak ki pályázatot.

Augusztus végével nyolc kastély megpályáztatásával megkezdődött a Lázár János egyik szívügyének számító kastélytörvény végrehajtása, amelynek értelmében állami tulajdonú kastélyok, kúriák, udvarházak, parkok, kertek, illetve az ezekhez tartozó ingóságok tulajdonjoga ingyen átruházható lesz. A próbaévben nyolc nemrég felújított kastélyra írtak ki pályázatot – derül ki a Telex összeállításából.

Első körben az alábbi – sokak által ismert és látogatott – kastélyok kerülhetnek ki állami tulajdonból:

  • a bajnai Sándor–Metternich-kastélyra;
  • a füzérradványi Károlyi-kastélyra;
  • a nádasdladányi Nádasdy-kastélyra;
  • a sümegi püspöki palotára;
  • a szabadkígyósi Wenckheim-kastélyra;
  • a tatai Esterházy-kastélyra;
  • a dégi Festetics-kastélyra;
  • a majki kamalduli remeteségre és a hozzá kapcsolódó Esterházy-kastélyra.

A kastélytörvényen Lázárék legalább másfél éve kezdtek el dolgozni, és azóta eltelt időben látványossá vált, hogy a miniszter személyes küldetésévé tette a megvalósulását. A végső verziót végül némi huzavona után idén júniusban fogadta el a parlament: a törvény lényege, hogy

az állam privatizációra kínál 48 olyan kastélyt, amelyek közül többet EU-s és állami közpénzmilliárdokból újítottak fel az elmúlt években (gyakran kormányközeli vállalkozók).

Csak a most magánszereplőkhöz kerülő nyolc kastélyt közel 22 milliárd forintból újítottak fel a Nemzeti Kastély- és Nemzeti Várprogramban, bár volt köztük olyan, ahol a felújítás hagyott kívánnivalót maga után – írja a lap, amely tételesen közli, melyik kastélyt mekkora uniós, illetve mekkora hazai forrásból újították föl. Az látszik, hogy mindegyiknél az Európai Uniótól érkezett a nagyobb összeg.

Mint arról a Narancs is beszámolt, még tavaly márciusban jutott a Válasz Online birtokába az első törvénytervezet, ami arról szólt, hogy az összes mintaszerűen, állami vagy uniós pénzből felújított kastélyt közérdekűvagyon-kezelő alapítványoknak vagy más magánjogi szereplőknek adná Lázár János minisztériuma, az Építési és Közlekedési Minisztérium. A kulturális örökség egyes elemeinek fejlesztéséről címet viselő tervezet azt vetítette előre, hogy a frissen megmentett épületeket kiszerveznék magánjogi szereplőknek, azaz hasonló modellben veszítenék el közvagyonjellegüket, mint, mondjuk, az egyetemi campusok.

Mint a Telex írja, az első törvénytervezet melléklete tizenkét jó állapotú műemléket jelölt ki tulajdonátruházásra vagy vagyonkezelésbe adásra, ezek közül nyolccal startolt el most a kastélyprogram, mellettük szerepelt még az edelényi L’Huillier-Coburg-kastély, a komlódtótfalui Becsky–Kossuth-kúria, a tiszadobi Andrássy-kastély és a tuzséri Lónyai-kastély. Lázár néhány héttel később a Telex podcastjában azzal indokolta a kormányzati tervet, hogy noha az állam a tulajdonosa a műemlék épületeknek, de arra nem alkalmas, hogy jó gazda legyen.

 

A minisztérium oldalán tavaly május 26-án jelent meg a törvénytervezet, de ebben már nem szerepelt műemléki lista, azaz a szöveg értelmében bármelyik állami kastélyt meg lehetett volna szerezni. 

Végül a törvény sorsa a magyar viszonyokhoz képest meglepően alakult: decemberben, az év utolsó ülésnapjain huszonegy másik törvénnyel együtt a parlament fideszes többsége elfogadta, de Novák Katalin nem írta alá, alkotmánybírósági normakontrollra küldte. A Sándor-palota indoklása szerint a koncepció támogatható, a törvény rendelkezései azonban anélkül tették volna lehetővé a magántulajdonba adást, hogy „ehhez a törvényalkotó a nemzeti vagyon megfelelő védelmét biztosító garanciális szabályokat teljeskörűen meghatározta volna”. Lázár János a lépésre azzal reagált egy Facebook-posztban, jóhiszeműen nem tudja értelmezni, mi volt a cél, csak akkor, ha rosszhiszemű: „Akkor viszont értem a mai döntést:

gyávaság és régi kommunista reflexek vannak mögötte. Remélem, tévedek, és az elnök jogászai csupán nem olvasták a törvényt, vagy nem értik annak lényegét.”

Az Alkotmánybíróság végül január közepén Novák indítványa alapján alaptörvény-ellenesnek nyilvánította a törvényt.

Az AB által megsemmisített pontok elsősorban az ingyenes tulajdonba adás lehetőségéről szóltak. A 99 éves vagyonkezelésről szóló paragrafusokat az Alkotmánybíróság nem vizsgálta, de megsemmisítette a törvény első paragrafusát, ami arról szólt, hogy az állam támogatja a magánjogi szereplők értékteremtő szerepét a kulturális örökség kezelésében. Az AB szerint nem volt meghatározva, hogy milyen közcélból látja szükségesnek a jogalkotó a magánjogi szereplők bevonását, és hogy az a közcél másként miért nem valósítható meg. Emellett a testület szerint alkotmányos elvárás, hogy egy nemzeti vagyonelem átruházásakor a pályázatok a közérdeknek megfelelően nyilvánosak legyenek; ezzel szemben a törvény szerint Lázár egy személyben, mindenféle pályázat nélkül döntött volna.

A kastélykérdést régóta követő Válasz Online szerint a döntés súlyos presztízsveszteség volt Lázár Jánosnak, aki a kastélytörvény áterőszakolását személyes ügyévé tette. A törvény áprilisban került volna újra a parlament elé, de a törvényalkotási bizottsági ülésen levették a napirendről.

Júniusban aztán Lázár fellélegezhetett: az önkormányzati és európai parlamenti választás után egy nappal a parlament elfogadta a decemberben beterjesztett törvényjavaslatot.

végleges verzió értelmében 48 kastély privatizációját készítik elő, a módosítások pedig elméletileg megerősítik a privatizálók felelősségeit.

A törvény végső formátuma azt mondja ki, hogy a korábban állami tulajdonban lévő kastélyállomány egy része, parkkal és a kastély ingóságaival együtt ingyen átruházható olyan magánszemélyeknek vagy piaci szereplőknek, akik képesek vállalni, hogy az ingatlanok állagromlását megelőzik, és fenntartják azok közfunkcióját.

Nyitóképünkön a szabadkígyósi Wenckheim-kastély, egyike a most privatizációra bocsátott kastélyoknak.

Fotó: MTI/Rosta Tibor

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.