Elkaszálták Lázár János kastélytörvényét

Ebek harmincadjára

Belpol

Noha az Alkotmánybíróság több ponton is Alaptörvény-ellenesnek minősítette a kastélytörvényt, a kormány újra nekifut majd, mert mindenáron szabadulna a műemlékek állami kezelésétől. Ezt nem érzi feladatának, és ha költ is ilyesmire, úgy tesz, mintha kegyet gyakorolna.

„A miniszter úr kérte, hogy a földszinten ne tegyünk feliratokat a képek mellé, hogy úgy tűnjön, mintha múlt héten költözött volna ki az Andrássy család” – meséli alkalmi tárlatvezetőnk, aki lehet, hogy csak teremőr, de mindent tud a tiszadobi kastélyról. Az 1980-as évekből maradt itt, amikor gyerekotthonként szolgált a grófi vadászkastély, és a színes üvegmennyezetes étkező tornateremként működött.

Az ország egyik legszebb kastélyát idősebb Andrássy Gyula gróf, egykori miniszterelnök és külügyminiszter építtette 1880 és 1885 között, neogótikus stílusban. Tervezőjét, Meinig Artúrt a gróf azzal bízta meg, hogy a vajdahunyadi vár stílusára hagyatkozva ötvözze a magyar romantika legnemesebb építészeti elemeit. Az impozáns műemlék épület tavaly decemberben nyílt meg újra a nagyközönség előtt. A Nemzeti Kastélyprogram keretében 2,2 milliárd forintból (ezen belül 1,7 milliárd forint uniós támogatásból) hat év alatt pazarul felújított kastélyt – korhűen berendezett lakosztályokkal, berendezési tárgyakkal, izgalmas kiállításokkal – Lázár János építési és közlekedési miniszter adta át. A politikus itt, nem először, arról beszélt, hogy a 2016-ban megindított kastélyprogramok lezárultak, s a folytatáshoz a magántőke bevonására is szükség lesz. Ezt azzal indokolta, hogy a kastélyok nem tudnak önfenntartók lenni, s miközben az állam évente százmilliókat költ az épületekre, még a felújítások sem fejeződtek be, sőt, úgy néz ki, nem is lesz rá több pénz. Lázár egy régi liberális szlogennel érvelt: „az állam rossz gazda”.

Miközben az eredeti tölgyfa lépcsőn az emeleti termekbe tartunk, ahol az Andrássy család történetét ismerhetjük meg, tárlatvezetőnk a lépcső szőnyegén ragadt kerti kavicsok miatt szabadkozik. „Holnap reggel jön a két takarító és mindent rendbe tesz.” Neoromantikus álmainkban ilyennek képzeljük a gondos gazdát.

Van rá igény

Kísérőnktől megtudjuk, hogy a két ünnep között közel ezren keresték fel a kastélyt, és látogatásunk napján is már több mint százan megfordultak az épületben és a labirintus kertben. A földszint az értékes tárgyak miatt csak tárlatvezetéssel látogatható, míg a festményekkel és mindenféle audiovizuális megoldássokkal operáló emeleti termekben akár egy egész napot is elidőzhet az ember, annyira érdekes. De a kedvencünk a parkban üldögélő életnagyságú kő vadkan.

Lázár átadóünnepségeken és interjúkban tett kijelentései a kastélytörvényként elhíresült, s azóta az Alkotmánybíróság (AB) által a parlamentnek visszadobott törvénynek ágyaztak meg (a törvényről lásd Osztogat vagy fosztogat? című keretes írásunkat.) Eszerint a jövőben az állam három módon kívánná a műemlékeket hasznosítani. A kisebbeket vagy reménytelenebb állapotúakat visszaadná a nemzeti vagyonkezelőnek, amely értékesítheti azokat – már ha azok kellenek valakinek. A nagyobbakat olyan nagyvállalatoknak, mint a MOL, az OTP, a Richter, illetve egyetemeknek és egyházaknak tartós vagyonkezelésbe vagy ingyenes vagyonátruházással „örökbe adná”. Végül, mint azt a miniszter a tiszadobi átadón hangsúlyozta, a „történeti jelentőségű ingatlanok, a nemzetformáló személyiségek és politikusok lakhelyei az állam kezében maradnak”; ezek sorában említette a keszthelyi, a nagycenki kastélyt, vagy Eszterházát és a tiszadobi kastélyt is.

A kormány 2021-ben egyetemeket, valamint társadalmilag fontos, nagy értékű kulturális intézményeket, épületeket – ingyenes vagyonjuttatással – úgynevezett közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokhoz (kekva) szervezett ki. Ezzel több ezermilliárd összértékűre becsült vagyontárgy került a nagyrészt Fidesz-közeli emberek vezette alapítványokhoz, s e status quót egy kétharmados törvénnyel is bebiztosította magának az Orbán-kormány. Nem meglepő tehát, hogy a kastélytörvényben is megfogalmazták annak lehetőségét, hogy az ország egyes műemlék kastélyai, kúriái, udvarházai ilyen kekvákhoz kerüljenek. A törvényt nemcsak azért bírálták szakmai, ellenzéki, sőt még egyes kormányzati körök is, mert az épp csak megújult épületeken, parkokon az állam máris túladna, hanem mert a hozzájuk tartozó ingóságok tulajdonjogát is átruházta volna. A túlnyomórészt uniós forrásból felújított kastélyok eladományozásának hírére több parlamenti képviselő azzal vádolta meg a kormányt, hogy ingyen akarja átjátszani „haveri kezekbe” ezeket a nemzeti kincseket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.