Interjú

„A halászléből újra akváriumot”

Bozóki András politológus, szociológus Orbán autokráciájáról és a NER válságtüneteiről

Belpol

Az Orbán-rendszer tartós változásokat hozott a társadalomban, a politikában, a kultúrában, de a gazdaságban is. A bécsi CEU politikatudományi tanszékének professzorával az önállóan és társszerzőkkel írt tanulmányait összegyűjtő kötet apropóján beszélgetünk arról, hogy miért érzékelték sokan késve a rezsim valódi természetét, és mennyi tartalék van még a rendszerben.

Magyar Narancs: Az utóbbi bő évtizedben született, most egy kötetben (Töréspontok, Gondolat Kiadó, 2024) publikált tanulmányaiból jól követhető, hogyan próbálta szerzőtársaival analizálni és megérteni az Orbán-rendszert. Mennyiben tekinthető egyedinek a magyarországi autokrácia?

Bozóki András: Autokráciák, hibrid rezsimek, választási önkényuralmi rendszerek vannak szerte a világban. Az elmúlt évtizedben visszaszorulóban voltak a klasszikus liberális demokráciák, tehát ebből a szempontból nem egyedi, ami nálunk történt. Az Orbán-rendszer egyediségét az adja, hogy mindez az Európai Unióban történt. Az EU történetében még sohasem fordult elő, hogy a demokratikus államok közösségébe került országról az derüljön ki, hogy…

MN: …kakukktojás?

BA: És ezt a kakukktojást viszonylag hosszú időn keresztül megtűrik a többiek maguk között. Orbán Viktor a második miniszterelnökségének első periódusában még el tudta játszani, hogy az általa vezetett ország valójában demokratikus, sőt demokratikusabb is a többinél. De a végén, miután kitették a Fideszt az Európai Néppártból, mert a többiek csak rájöttek, hogy kicsoda is valójában, akkor Orbán durcásan azt mondta, nézzük meg, hogy ki védi meg a közös határokat, és hogy ezért kinek mennyi pénz jár. Innen kezdve már szó sincs a magasztos európai elvekről. Ami Magyarországon történt, az felfogható egy autokráciatípusról szóló esettanulmánynak, de ez a konkrét eset túlnő önmagán. Egy szűk tízmilliós ország a világ számára önmagában nem annyira érdekes. De egy olyan ország, amely egy demokratikus államokból álló közösségben úgy viselkedik, mint bot a küllők között – ez valami új. Voltak olyan országok, amelyek ingadoztak, főleg Lengyelország, egy kicsit Szlovénia, Szlovákia, Csehország, de a magyar példa ezekhez képest is egyedi. Rendszerszinten lerontani, lerombolni a demokrácia működését – ez unikum. Ha belegondolunk, már egy történelmi korszakról van szó, amely 2010-től egyelőre máig tart. A rendszer első időszakában, 2010 és 2014 között nem vette komolyan Orbánékat a világ. Azt hiszem, mindenki úgy gondolta, hogy ez az ország Németország hátsó udvara, ott vannak a német autógyárak – nekünk nem kell ezzel Brüsszelben foglalkozni, majd a németek elintézik. És csak a 2015-ös menekültválság, amelyet Putyin is megdobott egy kicsit a szíriai beavatkozással, majd az ennek nyomán kibontakozó idegengyűlölet volt az, ami fordulóponthoz vezetett. Ekkor már az Orbán-rendszer nem alkalmi renitens volt, hanem hirtelen egy új jobboldali mainstream szócsöve lett. A Brexittel, a lengyel változásokkal, Trump hatalomra jutásával egy időben átmenetileg fölemelkedett Orbán, ezért sokan azt mondták, hogy hát ez az ember nemcsak a partvonalról kiabál, hanem ott evez a vezérhajóban.

MN: Volt olyan félelem, hogy egy idő után ő fogja diktálni az új európai agendát?

BA: Igen, mert a neoliberális évtizedek után kialakult egy olyan populista közhangulat – a jobboldalon már korábban –, hogy a liberális demokráciák túlságosan jogi alapokon állnak, ahol a jogállam fontosabb, mint a demokrácia. Kifogásolták a „jurisztokráciát”, ahol az alkotmánybíróság elnökének nagyobb a hatalma, mint a miniszterelnöknek, és ahol alkotmányjogászok mondják meg, hogy milyen legyen az igazi demokrácia, és ők tervezik a tökéletes intézményeket, amelyek az átlagember számára láthatatlanok. Ezt a létező deficitet, a demokratikus intézményekkel való népi azonosulás hiányát tudta meglovagolni a populista jobboldal azzal a jelszóval, hogy adjuk vissza a demokráciát az embereknek. Amikor Orbán 2010-ben hatalomra került, rögtön megkezdte a demokratikus intézmények lebontását, de mindezt úgy keretezte, hogy ez nem autokratizálódás, hanem a demokrácia kiteljesedése. Azt üzente, hogy csupán az igazi demokrácia akadályait távolítja el az útból, és önmagát a demokrácia bajnokaként állította be.

 
Fotó: Sióréti Gábor 

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.