A Mi Hazánk konferenciájára érkezett volna az FSZB propagandistája, kitoloncolták

  • narancs.hu
  • 2024. április 23.

Belpol

Rajta volt a schengeni listán.

Nadja Szassz ismert orosz propagandista, akinek saját tévéműsora van Fehéroroszországban, egy Mi Hazánk által szervezett konferencián vett volna részt Budapesten – írja a hvg.hu.

A magyar fővárosban a nő állítása szerint Soros Györgyről akart filmet forgatni, de már a Ferihegyen visszafordítoták, mivel az adatai szerepeltek a Schengeni Információs Rendszer (Schengen Information System, SIS) adatbázisában.

A nő férje Oleg Volosin, aki az amerikai kormányzat szerint az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) embere. Része annak az orosz hálózatnak is, amelyet a cseh titkosszolgálat fülelt le március végén.

Nadja Szassz egy éjszakát a repülőtéren, egy fogdában töltött, majd másnap kitoloncolták az országból. Hazatérve azt állította, azért kellett hazamennie, mert a magyar hatóságok „a hivatalos retorikájukkal ellentétben” félnek az általa készített filmtől. Bár azt állította, hogy az amerikaiak utasítására toloncolták ki, a Schengeni Információs Rendszernek semmi köze Amerikához, hanem az európai hatóságok működtetik.

A Mi Hazánk konferenciája a Nemzetek szabad Európája címet viselte, és a magyar szélsőjobboldali párt mellett  a cseh Szabadság és Közvetlen Demokrácia (SPD), a bolgár Újjászületés Mozgalom, a holland Fórum a Demokráciáért, a svájci Mass-Voll! és a svéd Alternatíva Svédországért képviselői vettek részt rajta.

Az említett cseh oknyomozásból az is kiderült, hogy az Oroszországból finanszírozott propaganda- és párthálózatnak magyar politikusok is részei lehettek. Hadházy Ákos független képviselő szerint a Voice of Europe nevű oldalon, amely körül a hálózat szerveződött, egyedül „Toroczkai Lászlóval, a zsebnáci párt elnökével” és „Szánthó Miklóssal, az állami pénzzel kitömött Alapjogokért Központ igazgatójával” készült interjú. Toroczkai László válaszul azzal fenyegetőzött, hogy rágalmazás miatt beperelki Hadházyt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.