A színháztörténeti múzeum fenntartói jogköre is Vidnyánszky alapítványához kerül

Belpol

Hamarosan kormányhatározat dönt erről az igazgató, Bodolay Géza közlése szerint.

Semjén Zsolt ősszel újabb törvénymódosító csomagot nyújtott be a parlamentnek, mely érintette a kulturális szférát is. Többek között azért, mert az állam tulajdonából ingyen a Vidnyánszky Attila által vezetett, a Színház- és Filmművészeti Egyetemet (SZFE) fenntartó (azt einstandoló) Színház- és Filmművészetért Alapítvány (SZFA) tulajdonába került „közfeladatai ellátásának elősegítése céljából” a néhány éve már a Petőfi Irodalmi Múzeum tagintézményeként működő Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, az OSZMI kiállítóhelyeként működő Bajor Gizi Színészmúzeum, az ezekben elhelyezett, kulturális javaknak nem minősülő ingó vagyontárgyak, valamint egy a múzeum mellett külön helyrajzi számon található beépítetlen telek.

(Az államtól már korábban az SZFA tulajdonába került az SZFE Szentkirályi és Vas utcai épülete, az Akácfa utcai kollégiumi, valamint a Rákóczi úti, az Uránia Nemzeti Filmszínháznak is otthont adó ingatlan.)

A szeptemberi javaslatot novemberben, salátatörvényben meg is szavazta a kormány. Mikor a javaslat napvilágot látott, majd mikor megszavazták, a szakma és a politikailag aktív civilek is azt feltételezték, hogy az alapítvány idővel továbbadhatja valamilyen módon az ingatlanokat. 

E heti lapszámunkban arról olvasható részletes cikk, mi is lesz az igazgató, Bodolay Géza elmondása szerint a vagyonelemekkel, valamint mi a terv az OSZMI működését vagy a múzeum sorsát illetően.

Miközben megpróbáltuk a PIM-beli betagozódás előnyeit vagy hátrányait felmérni, Bodolaytól minél több jövőbeli tervről információt szerezni, kiderült, hogy nemcsak az OSZMI vagyonelemei kerülnek az SZFA-hoz, hanem az OSZMI és a Bajor Gizi Színészmúzeum szervezetileg is az alapítványhoz fog tartozni. Kérdésünkre az igazgató ezt meg is erősítette, mondván, erről kormányhatározat döntött. E határozatot azonban hiába kerestük, nem találtuk. Nem véletlenül: mint azt egy forrásunktól megtudtuk, a kormányhatározat ugyan megvan már, ám még nem hirdették ki.

Bodolay közlése szerint december 1-jétől, vagy legalábbis „hamarosan” az Emberi Erőforrások Minisztériuma a költségvetési forrásokat is az SZFA-n keresztül juttatja majd az OSZMI-nak. Forrásunk szerint a helyzet kissé más: az intézet költségvetését az SZFA és az OSZMI Kft. közötti szerződés szabályozza majd. Azt, hogy mennyi volt eddig az OSZMI költségvetése, hiába kérdeztük Bodolay Gézától, érdemben nem válaszolt.

Arról, hogy hová, mikor és milyen feltételekkel költözhet majd az OSZMI a Krisztina körúti épületből, hogy mi lesz a Bajor Gizi Színészmúzeummal, miként veszti el épp újból a föggetlenségét az OSZMI, itt olvashatnak bővebben.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.