A vádlottak nem tettek vallomást, és nem értik, miért vádlottak

Belpol

Kedden a Gyulai Járásbíróságon folytatódott az Öveges-program visszaélései miatti per, amelyben a három vádlottat különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalással és más bűncselekményekkel vádolja a Tolna Megyei Főügyészség. A vádlottak egyike sem tett vallomást és egyikőjük sem ismerte el, hogy bűncselekményt követetett volna el.

A büntetőper április 20-i előkészítő üléséről tudósítva beszámoltunk arról, hogy a vádirat szerint „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban” című, az EU által finanszírozott TÁMOP-pályázat elnyerését követően szerződéseket kötöttek a vádlottak által vezetett jogi személyekkel szaktanári segédletek és tanulói munkafüzetek kifejlesztésére. A szerződött társaságok már 2011-ben, a pályázati kiírást megelőzően létrehoztak egy adatbázist, amely a pályázati kiírás szerinti segédletek és munkafüzetek elkészítéséhez szükséges adatokat tartalmazta, így azoknak csak a szerkesztése, sokszorosítása és digitalizálása történt meg a pályázatban előírt fejlesztői tevékenység helyett. Mindezek ellenére a két társaság az elvégzett munkáért kiállította a számlákat, a teljesítésigazolásokat, majd megigényelte a vállalkozói díjakat az önkormányzatoktól. A kifizetések megtörténtek.

R-F. M. elsőrendű vádlott ezzel a magatartásával közel 74, a másodrendű V-né D. R. mintegy 70, míg a harmadrendű Cs. I. 34,5 millió forintos vagyoni hátrányt okozott az uniós és a hazai költségvetésnek. Ugyanakkor tény, hogy az Öveges-program keretében nem csak a projekthez tartozó munkafüzetekkel, hanem az érintett több tucatnyi város középiskolája természettudományos tantermének túlárazott, egyenként több mint 300 millió forintos átalakításával is gondok voltak. Ez utóbbival azonban a nyomozó- és a vádhatóság érdemben nem foglalkozott. Így most, a Gyulán folyó perben a tíz évvel ezelőtti teljes program több mint 12 milliárd forintjából csak alig 180 millióról esik szó.  Az Öveges-program szétlopásáról már hét évvel ezelőtt beszámoltunk

A három vádlott kedden a Gyulai Járásbíróság előtt is élt a vallomásmegtagadás törvényben biztosított jogával, így mindhármuk esetében a nyomozás során tett írásbeli vallomásaikat ismertette a bíró. Ebből az derült ki, hogy a vádlottak szerint minden rendben volt, az elkészült munkafüzetek külön fejlesztés és önálló projekt részei voltak, ha volt is bennük egyezés, az csak abból származott, hogy figyelembe vették a Nemzeti Alaptanterv (NAT) előírásait és követelményeit. Bár az elsőrendű vádlott korábbi vallomásában azt is kifejtette, „korábban nem tudta, hogy ilyen méretű egyezés van egy békéscsabai, egy hatvani és egy kiskunfélegyházi középiskolának készült munkafüzet esetében”.

A vádlottak szerint jó szakmai színvonalú és országosan is hiánypótló munkafüzetet tettek le az érintett középiskolák asztalára, ami jól hasznosítható volt az oktatásban. Éppen ezért értetlenül állnak azzal a ténnyel szemben, hogy most a vádlottak padján kell ülniük.

Tucatnyi korábbi tanúvallomást is ismertettek a tárgyalási napon. Ebből némiképp árnyaltabb kép bontakozott ki a történtekről. E szerint az érintett középiskolák természettudományos tantermeiben dolgozó laboránsainak, tanárainak és az intézmények vezetőinek nem engedték, hogy a munkafüzeteket saját fejlesztésként valósítsák meg. Erre nem is biztosítottak számukra forrást. Ennek viszont az is lett az eredménye, hogy az így a szakközépiskolákba és nagyrészt gimnáziumokba eljutó munkafüzetek szakmai és nyelvi hibáktól hemzsegtek, amelyeket ki kellett javítani. De elhangzott az is, hogy a természettudományos tantermek igen drágára sikerült átalakítása jóval hamarabb elkészült, mint a munkafüzetek, továbbá a tantermek felszereltségét a munkafüzetek sok helyütt nem vették figyelembe, ami szakmai döccenőkkel járt. Ezért a munkafüzetet át kellett dolgozni.

Az ismertetett tanúvallomások között volt olyan is, amely arról szólt, hogy nem használták a megkapott munkafüzeteket; volt aki azt jegyezte meg, az emelt érettségire ezzel nem lehetett felkészíteni a diákokat. De olyan is akadt, amely dicsérőleg szólt a most vád tárgyává tett projektmunkáról.      

„Az igazi elkövető az volt, aki így írta ki a pályázatokat, amelynek eredménye, hogy ugyanazt a munkafüzetet akár több tucatszor is jó pénzért is értékesíteni lehetett.

Másrészt újfent hangsúlyozom, a gyulai perben csak a kishalakat vonják felelősségre, s rájuk is csak felfüggesztett szabadságvesztést és pénzbüntetést kért az ügyészség” – mondta kedden a Narancs.hu-nak Hadházy Ákos ellenzéki parlamenti képviselő, aki már tavaly viccnek nevezte a vádemelést

A csalássorozatnak számos város – Békéscsaba, Hatvan, Kiskunfélegyháza, Kalocsa, Debrecen, Salgótarján, Hódmezővásárhely – középiskolája, ha vétlen szereplőként is, de érintettje volt. Az továbbra is talány, hogy miért a Gyulai Járásbíróság előtt és miért a Tolna Megyei Főügyészség képviseli a vádat. Hadházy Ákos, aki több mint nyolc éve tett feljelentést az ügyben, elsőként a fővárosi nyomozószervekhez fordult, innen került a történtek felgöngyölítése a NAV Közép-dunántúli Bűnügyi Igazgatóságához. Ez a szerv évekkel ezelőtt írásba adta Hadházynak, hogy mivel a csalássorozat csak központi szervezés útján volt megvalósítható, így a nyomozás súlypontját is ide kell tenni. Ehhez képest utóbb a NAV Dél-dunántúli Igazgatósága vette át az ügy feltárását, s ezt követően nagy sokára emelt vádat a szekszárdi központú vádhatóság.

(Címlapképünk illusztráció)

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.