A 2004-es költségvetés tervezete: Nyál, szál összefut

Belpol

Biztos hiányzott már önöknek, hát itt van: megint előttünk egy költségvetési tervezet és a hozzá rendelt vita, végkimerülésig. Fölösleges most azon morfondírozni, ki nyer és ki veszít - ha azt mondjuk, hogy a hajléktalanoknak jó lesz, a lápréteknek meg rossz, úgysem hiszik el, s alkalmasint igazuk is lesz.
{k200341_nagyi;b}

Biztos hiányzott már önöknek, hát itt van: megint előttünk egy költségvetési tervezet és a hozzá rendelt vita, végkimerülésig. Fölösleges most azon morfondírozni, ki nyer és ki veszít - ha azt mondjuk, hogy a hajléktalanoknak jó lesz, a lápréteknek meg rossz, úgysem hiszik el, s alkalmasint igazuk is lesz.Hazánk folyton csak károgó rosszakarói szerint módfelett optimista költségvetés kerül a képviselők asztalára - nyilván vannak, akik minden olyan tervezetet derűlátónak minősítenének, melyből hiányzik az a valószerű opció, hogy hazánk hamarosan bedől, mint egy rosszul felépített disznóól. Ezzel szemben jövőre állítólag 3,8 százalékkal nő a GDP, dől a pénz (mármint az államkasszába) az emelt áfából, jövedékekből meg úgy általában mindenhonnan, a bérek viszont csak az inflációval arányosan nőhetnek, marad tehát bőven pénz arra, hogy az illetékesek cél- és okszerűen elrázzák - legalább egy része felépül majd annak a több millió kilométernyi autópályának, amit szóban az elmúlt hét-nyolc év alatt összeígértek nekünk.

Az már az usque két és fél kilós költségvetési törvénytervezetből is kitűnik, hogy jelentős vezetőink (a mostaniak meg az előzőek) elkormányozták az állam hajóját a péróba. Hogy csak a fontosabb szimptómákat idézzük: a 2001-2002-ben eszközölt közvetett és direkt keresetbővülés (reálbérnövelés) ugyan régi aránytalanságokat kívánt enyhíteni (végül is megérdemeltétek, nyavalyások), mégis rosszul sült el: az idei évre áthúzódó hatás a szokásosnál jóval erőteljesebb "kisimítása" pedig egy évnél hosszabb időt vesz igénybe. Ráadásul a hiba újabb hibát szült: ha már egyszer az export visszaszorult, maradt a belső fogyasztás mint a GDP-növekedés nagyjából egyetlen motorja, ám ha véreink beparáznak, s abbahagyják a megveszekedett vásárlást (például mert leapasztják a bukszájukat), akkor szinte nem marad semmi, a GDP növekedése az idénre várható szerény 3 százalékos (vagy még kisebb) szintre eshet vissza - s egyes gazdaságkutatók huhogása szerint ez még csak nem is az asztal alja. Ám egyelőre még ott tartunk, hogy mohó népünk nagykanállal eszi a jövőt: a végső fogyasztás per GDP-arány idén túllépi a 80 százalékot, ami állítólag rettenetesen magas, de mit lehet csinálni, ha egyszer az ember folyton éhes. A beruházási szerkezetnek szintén a jó édesanyját: a magánszektor, melytől az ember azt várná, hogy invesztáljon, inkább erősen visszafogja magát. Igaz, idén már államunk is smucigabb, így alacsonyabb szinten, de legalább egészségesebb szerkezetben bővülhetnek a beruházások - véli a Pénzügyminisztérium (PM). Gazdaságunk versenyképessége a fentiekből is következően jelentősen romlott, és ez (eufemisztikusan fogalmazva) nem hagyta érintetlenül az export meg az idegenforgalom alakulását, nem is szólva a fizetési mérlegről, továbbá a külföldi tőkebeáramlásról, melynek egyenlege idén sajnálatos módon negatív - a nyomorult kapitalista multik csak viszik a pénzt, ahelyett, hogy hoznák. (Ámbár a visszaforgatott profitról adatgyűjtés híján egyszerűen nem tudnak a statisztikák.) A dezinfláció egy ideig folytatódott, azután meg nem, sőt, a világgazdaság helyzete az istennek sem javul, úgyhogy nagyjából itt állunk megfürödve.

Hideg elvonás

A terv nem is lehet más, mint a versenyképesség javítása, nem beszélve hazánk tőkevonzó képességéről, s ehhez még üdvösen járulna hozzá - a tervezet lánglelkű szavait idézve - a gazdaság és a társadalom kohéziós erőinek kibontakoztatása, majd kis hazánk fenntartható növekedési pályára állítása, ami egy féligmegevettbanán alakú szatellitállamtól minimum elvárható. A fiskális politika a maga részéről az államháztartási hiány jelentős csökkentésével tenne a jó ügy érdekében: az idei 4,8 százalékkal szemben jövőre csak 3,8 százalék volna a deficit, ami papíron szép, a valóságban pedig majd meglátjuk. Az infláció jövőre kicsit nagyobb lesz, mint idén (5,5-6,0 százalék), de azért nem akkora, amennyit az Magyar Nemzeti Bank elnöke gonoszul prognosztizál. A jövedelempolitika preferenciái is egyszerűek: jövőre a reálbér-növekedés határértéke lehetőleg a nulla felé tendáljon, aminek a dolgozók nyilván örülnek. Államunk ugyanakkor örvendetesen növekszik, ami nyilván megosztja a gazdaságpolitikai gurukat, de hát a jövő évi büdzsé első blikkre semmiképpen sem az ortodox libertariánusok államtalanító dühének a gyümölcse. A magyar állam jövőre 12,9 százalékkal növeli bevételeit, kiadásait pedig 11,4 százalékkal (a nagy számok rajongóinak: ez 11 137 milliárdos bevételt és 11 920 millárdos kiadást jelent); ezek a számok természetesen az államháztartás összességére vonatkoznak, azaz a központi költségvetésen kívül magukban foglalják a nyugdíj- és az egészségbiztosítási alapok, az önkormányzatok, az elkülönített állami alapok, sőt az ÁPV Rt. bevételeit és kiadásait is. A gazdaság teljesítményéhez viszonyítva az elvonás mértéke 44,4 százalék per GDP, szemben az idei 43 százalékkal. A kiadásoknál ugyanez az arány 48,2 százalék - szemben az idei 47-tel; működik tehát az osztó igazság, az állami bürokrácia elvégre mindig jobban tudja, mire van szükségünk, mint mi magunk, s ez így is van jól - s csak az ultraliberális fanatikusok meg a demagógok (mert nem ők oszthatnak) sokallják rendre a redisztribúciót.

Mindehhez persze jól meg kellett növelni az állam bevételeit - a legnagyobb növekmény e téren az áfa meg a jövedéki adó megemeléséből származik, de nő a játékadó, meg talán (kulcsok, sávok ide vagy oda) a személyi jövedelemadó- (szja-) bevétel is megugrik - bár az az igazság, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a kulcsok nominális változtatása nyomán még korántsem tudható, mennyi is folyik be az egyes adónemekből. (Plusz a kormány jövőre ismét számolhat jól bevált fegyverével, az inflációs adóval.) Hiába nő a kiadási oldal, abból azért nem kap mindenki: a tervek szerint a költségvetési intézmények dolgozóinak átlagosan hat, a központi intézmények alkalmazottainak egyenesen 10 százaléka számíthat arra, hogy a kirúgása után megtakarított bérből emelik kollégái fizetését, ami nyilván jelentősen javítja a közösségi szellemet. A nyugdíjasok sem örülhetnek túlságosan, bár ők eddig sem vitték ezt túlzásba. A szavazatvásárlás - meglehet, ideiglenes - leállítása nyomán jövőre csak az inflációval arányosan (átlagosan 6,3 százalékkal) nőnek a nyugdíjak, igaz, kapják a 53. meg az 54. heti nyugdíjat.

Ezek után nem is csodálható, hogy a tervezők szerint a lakossági fogyasztás jövőre csak elhanyagolható mértékben fog nőni (1,5-2 százalékkal, szemben az idei 7-8-cal) - ezzel szemben remélhetően jobban bővülnek a beruházások (6-8 százalékkal), mint idén (3-4 százalék), az idei harmatos produkció után jövőre megint dinamikusan nő az export (6-8 százalékkal), az import pedig csak annyival bővül, mint idén (6-8 százalék). A fizetési mérleg hiánya viszont jövőre is annyi lesz, mint 2003-ban (vagy 4 milliárd euró), sőt egy kicsit még növekszik is az elkövetkező években - sebaj, egyszer majd kinőjük az adósságot, mint gyerek a mackóalsót, esetleg valami más jó dolog történik velünk, amint fölébredtünk.

Kapja, marja

Ezek után az ember legalábbis kíváncsi lesz arra, hogy a Több nap, de több kolbász is! című program hogyan manifesztálódik az egyes tárcák költségvetésében. Annyit már előre elárult László Csaba pénzügyminiszter, hogy felesleges az idei meg a tavalyi adatokat összehasonlítgatni, mivel egyrészt nem is úgy van, ahogy az előzetesen szerepelt, de nem is úgy lesz! Vannak, akik látszólag sírhatnak: például a Torgyán csúcsminiszter dicstelen bukásával szerszámát vesztett földművelésügyi tárca (FVM), amely - ha minden igaz - vagy 13,8 százalékkal gazdálkodhat kevesebből, mint tavaly. Igaz, ezt meg az uniós támogatások átcsoportosítása magyarázná: az EU-tól érkező pénzek ezentúl nem az FVM-hez, hanem a Miniszterelnöki Hivatalhoz érkeznek (együtt a magyar finanszírozási résszel), így a gazdák ezentúl egy másik költségvetési szervhez fordulhatnak támogatásért. Ehhez kísértetiesen hasonló okokkal magyarázza a PM a környezetvédelmi tárca gyengülését is: az ezzel összefüggő vállalkozási támogatások (magyar önrésszel együtt) szintúgy a Miniszterelnöki Hivatalhoz kerültek, melynek felhizlalása, úgy tűnik, fontos stratégiai célja a költségvetés összeállítóinak. Kiss Péter kancelláriaminiszteren kívül mások is örülhetnek, bár László Csaba már azzal is igyekezett eloltani a gyanakvást, hogy közölte: a PM kizárólag azért növeli büdzséjét 30 százalékkal, mert itt kell elszámolni az uniós tagdíjfizetést, s mint régi úttörők, tudjuk, a bélyeg mindig sokba kerül.

Ennél is többe van az út - már ha betonból, aszfaltból rakják össze, s lehetőleg nem esik szét egy éjszaka alatt. Csillag István miniszter gazdasági csúcsminisztériuma, hála a felelőtlen kormányzati ígéreteknek, jövőre vagy 50 százalékkal több pénzből gazdálkodhat, mint idén, igaz, a 489 milliárd forint jelentős részét kénytelenek lesznek sztrádák építésére fordítani. A költségvetés tervezetéből az olvasható ki, hogy az illetékesek 88,1 millárdot szánnak közútfejlesztésre és további 207 milliárdot gyorsforgalmi utak építésére, ámbár ez utóbbiból csak 187 milliárdot adna a központi büdzsé, 20 milliárdot meg a Gazdasági Minisztérium gazdálkodna ki, a jó ég tudja, miből. Az útépítés, mint azt jól tudjuk, amúgy is rázós dolog: már a Postabank eladásából származó 101 milliárdot is elígérték erre, de ne kérdezzék, hol található ez az összeg a büdzsé tervezetében, mert mi sem tudjuk.

Ahogy azt sem, hová tűnt a törvényjavaslatból a városi közlekedés támogatására szolgáló normatíva - ilyen ugyanis nem szerepel a költségvetés nulladik változatában, amit a BKV esetében erősen érdekelt, a főváros vezetését domináló SZDSZ igencsak nehezményez, sőt vigyázat!, már Gy. Németh Erzsébet is lobbizik.

Minek a Papp, minek a Pappné

Amúgy a törvénytervezet szerzői nem voltak kíméletesek a helyi önkormányzatokhoz sem: direkt ugyan nem szólították fel őket alkalmazottaik egy részének kirugdalására, ám a nekik szóló büdzsében nem szerepel a jövő évi hatszázalékos bérnövekedés fedezete, azaz ezt a tételt a helyi erőknek kell kigazdálkodniuk egy jól sikerült, zérus végösszegű játszma keretében. A PM amúgy tagadja, hogy smucig volna hozzájuk: László miniszter szerint például jelentősen emelkedik az szja-bevétel önkormányzatoknak jutó része, ami különösen jót tesz azon (nagyobb) városoknak (például Budapestnek), ahol adót is szoktak fizetni. Ennek ellenére országosan több száz milliárd hiányzik majd a helyi költségvetésekből - az összegek a 130 milliárdtól (szocialistáktól származó adat) a 300 milliárdig (fideszes adat) szóródnak.

Jelentősen nő viszont az egészségbiztosítási alap költségvetése: 10,6 százalékkal, ezen belül jól feltöltik majd a gyógyszerkasszát (12,6 százalékkal több pénzt szánnak ide), nyilván hiába, októberre várhatóan megint kiürül, s akkor kezdhetik az egészet elölről. S még egy örömhír: jövőre több jut például (az otthoni szakápolás, a védőnői hálózat finanszírozása és az egynapos sebészi beavatkozások ösztönzése mellett) a hajléktalanok ellátására is - félő, hogy nekik már ez is mindegy.

Amúgy jövő májusban, a költségvetési év közepén csatlakozunk az Európai Unióhoz. Hogy ez pontosan mit jelent (például Magyarország finanszírozása szempontjából), arról nagyjából fogalmunk sincs - akik az ellenkezőjét állítják, azok hazudnak a legjobban.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.