A 2004-es költségvetés tervezete: Nyál, szál összefut

Belpol

Biztos hiányzott már önöknek, hát itt van: megint előttünk egy költségvetési tervezet és a hozzá rendelt vita, végkimerülésig. Fölösleges most azon morfondírozni, ki nyer és ki veszít - ha azt mondjuk, hogy a hajléktalanoknak jó lesz, a lápréteknek meg rossz, úgysem hiszik el, s alkalmasint igazuk is lesz.
{k200341_nagyi;b}

Biztos hiányzott már önöknek, hát itt van: megint előttünk egy költségvetési tervezet és a hozzá rendelt vita, végkimerülésig. Fölösleges most azon morfondírozni, ki nyer és ki veszít - ha azt mondjuk, hogy a hajléktalanoknak jó lesz, a lápréteknek meg rossz, úgysem hiszik el, s alkalmasint igazuk is lesz.Hazánk folyton csak károgó rosszakarói szerint módfelett optimista költségvetés kerül a képviselők asztalára - nyilván vannak, akik minden olyan tervezetet derűlátónak minősítenének, melyből hiányzik az a valószerű opció, hogy hazánk hamarosan bedől, mint egy rosszul felépített disznóól. Ezzel szemben jövőre állítólag 3,8 százalékkal nő a GDP, dől a pénz (mármint az államkasszába) az emelt áfából, jövedékekből meg úgy általában mindenhonnan, a bérek viszont csak az inflációval arányosan nőhetnek, marad tehát bőven pénz arra, hogy az illetékesek cél- és okszerűen elrázzák - legalább egy része felépül majd annak a több millió kilométernyi autópályának, amit szóban az elmúlt hét-nyolc év alatt összeígértek nekünk.

Az már az usque két és fél kilós költségvetési törvénytervezetből is kitűnik, hogy jelentős vezetőink (a mostaniak meg az előzőek) elkormányozták az állam hajóját a péróba. Hogy csak a fontosabb szimptómákat idézzük: a 2001-2002-ben eszközölt közvetett és direkt keresetbővülés (reálbérnövelés) ugyan régi aránytalanságokat kívánt enyhíteni (végül is megérdemeltétek, nyavalyások), mégis rosszul sült el: az idei évre áthúzódó hatás a szokásosnál jóval erőteljesebb "kisimítása" pedig egy évnél hosszabb időt vesz igénybe. Ráadásul a hiba újabb hibát szült: ha már egyszer az export visszaszorult, maradt a belső fogyasztás mint a GDP-növekedés nagyjából egyetlen motorja, ám ha véreink beparáznak, s abbahagyják a megveszekedett vásárlást (például mert leapasztják a bukszájukat), akkor szinte nem marad semmi, a GDP növekedése az idénre várható szerény 3 százalékos (vagy még kisebb) szintre eshet vissza - s egyes gazdaságkutatók huhogása szerint ez még csak nem is az asztal alja. Ám egyelőre még ott tartunk, hogy mohó népünk nagykanállal eszi a jövőt: a végső fogyasztás per GDP-arány idén túllépi a 80 százalékot, ami állítólag rettenetesen magas, de mit lehet csinálni, ha egyszer az ember folyton éhes. A beruházási szerkezetnek szintén a jó édesanyját: a magánszektor, melytől az ember azt várná, hogy invesztáljon, inkább erősen visszafogja magát. Igaz, idén már államunk is smucigabb, így alacsonyabb szinten, de legalább egészségesebb szerkezetben bővülhetnek a beruházások - véli a Pénzügyminisztérium (PM). Gazdaságunk versenyképessége a fentiekből is következően jelentősen romlott, és ez (eufemisztikusan fogalmazva) nem hagyta érintetlenül az export meg az idegenforgalom alakulását, nem is szólva a fizetési mérlegről, továbbá a külföldi tőkebeáramlásról, melynek egyenlege idén sajnálatos módon negatív - a nyomorult kapitalista multik csak viszik a pénzt, ahelyett, hogy hoznák. (Ámbár a visszaforgatott profitról adatgyűjtés híján egyszerűen nem tudnak a statisztikák.) A dezinfláció egy ideig folytatódott, azután meg nem, sőt, a világgazdaság helyzete az istennek sem javul, úgyhogy nagyjából itt állunk megfürödve.

Hideg elvonás

A terv nem is lehet más, mint a versenyképesség javítása, nem beszélve hazánk tőkevonzó képességéről, s ehhez még üdvösen járulna hozzá - a tervezet lánglelkű szavait idézve - a gazdaság és a társadalom kohéziós erőinek kibontakoztatása, majd kis hazánk fenntartható növekedési pályára állítása, ami egy féligmegevettbanán alakú szatellitállamtól minimum elvárható. A fiskális politika a maga részéről az államháztartási hiány jelentős csökkentésével tenne a jó ügy érdekében: az idei 4,8 százalékkal szemben jövőre csak 3,8 százalék volna a deficit, ami papíron szép, a valóságban pedig majd meglátjuk. Az infláció jövőre kicsit nagyobb lesz, mint idén (5,5-6,0 százalék), de azért nem akkora, amennyit az Magyar Nemzeti Bank elnöke gonoszul prognosztizál. A jövedelempolitika preferenciái is egyszerűek: jövőre a reálbér-növekedés határértéke lehetőleg a nulla felé tendáljon, aminek a dolgozók nyilván örülnek. Államunk ugyanakkor örvendetesen növekszik, ami nyilván megosztja a gazdaságpolitikai gurukat, de hát a jövő évi büdzsé első blikkre semmiképpen sem az ortodox libertariánusok államtalanító dühének a gyümölcse. A magyar állam jövőre 12,9 százalékkal növeli bevételeit, kiadásait pedig 11,4 százalékkal (a nagy számok rajongóinak: ez 11 137 milliárdos bevételt és 11 920 millárdos kiadást jelent); ezek a számok természetesen az államháztartás összességére vonatkoznak, azaz a központi költségvetésen kívül magukban foglalják a nyugdíj- és az egészségbiztosítási alapok, az önkormányzatok, az elkülönített állami alapok, sőt az ÁPV Rt. bevételeit és kiadásait is. A gazdaság teljesítményéhez viszonyítva az elvonás mértéke 44,4 százalék per GDP, szemben az idei 43 százalékkal. A kiadásoknál ugyanez az arány 48,2 százalék - szemben az idei 47-tel; működik tehát az osztó igazság, az állami bürokrácia elvégre mindig jobban tudja, mire van szükségünk, mint mi magunk, s ez így is van jól - s csak az ultraliberális fanatikusok meg a demagógok (mert nem ők oszthatnak) sokallják rendre a redisztribúciót.

Mindehhez persze jól meg kellett növelni az állam bevételeit - a legnagyobb növekmény e téren az áfa meg a jövedéki adó megemeléséből származik, de nő a játékadó, meg talán (kulcsok, sávok ide vagy oda) a személyi jövedelemadó- (szja-) bevétel is megugrik - bár az az igazság, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a kulcsok nominális változtatása nyomán még korántsem tudható, mennyi is folyik be az egyes adónemekből. (Plusz a kormány jövőre ismét számolhat jól bevált fegyverével, az inflációs adóval.) Hiába nő a kiadási oldal, abból azért nem kap mindenki: a tervek szerint a költségvetési intézmények dolgozóinak átlagosan hat, a központi intézmények alkalmazottainak egyenesen 10 százaléka számíthat arra, hogy a kirúgása után megtakarított bérből emelik kollégái fizetését, ami nyilván jelentősen javítja a közösségi szellemet. A nyugdíjasok sem örülhetnek túlságosan, bár ők eddig sem vitték ezt túlzásba. A szavazatvásárlás - meglehet, ideiglenes - leállítása nyomán jövőre csak az inflációval arányosan (átlagosan 6,3 százalékkal) nőnek a nyugdíjak, igaz, kapják a 53. meg az 54. heti nyugdíjat.

Ezek után nem is csodálható, hogy a tervezők szerint a lakossági fogyasztás jövőre csak elhanyagolható mértékben fog nőni (1,5-2 százalékkal, szemben az idei 7-8-cal) - ezzel szemben remélhetően jobban bővülnek a beruházások (6-8 százalékkal), mint idén (3-4 százalék), az idei harmatos produkció után jövőre megint dinamikusan nő az export (6-8 százalékkal), az import pedig csak annyival bővül, mint idén (6-8 százalék). A fizetési mérleg hiánya viszont jövőre is annyi lesz, mint 2003-ban (vagy 4 milliárd euró), sőt egy kicsit még növekszik is az elkövetkező években - sebaj, egyszer majd kinőjük az adósságot, mint gyerek a mackóalsót, esetleg valami más jó dolog történik velünk, amint fölébredtünk.

Kapja, marja

Ezek után az ember legalábbis kíváncsi lesz arra, hogy a Több nap, de több kolbász is! című program hogyan manifesztálódik az egyes tárcák költségvetésében. Annyit már előre elárult László Csaba pénzügyminiszter, hogy felesleges az idei meg a tavalyi adatokat összehasonlítgatni, mivel egyrészt nem is úgy van, ahogy az előzetesen szerepelt, de nem is úgy lesz! Vannak, akik látszólag sírhatnak: például a Torgyán csúcsminiszter dicstelen bukásával szerszámát vesztett földművelésügyi tárca (FVM), amely - ha minden igaz - vagy 13,8 százalékkal gazdálkodhat kevesebből, mint tavaly. Igaz, ezt meg az uniós támogatások átcsoportosítása magyarázná: az EU-tól érkező pénzek ezentúl nem az FVM-hez, hanem a Miniszterelnöki Hivatalhoz érkeznek (együtt a magyar finanszírozási résszel), így a gazdák ezentúl egy másik költségvetési szervhez fordulhatnak támogatásért. Ehhez kísértetiesen hasonló okokkal magyarázza a PM a környezetvédelmi tárca gyengülését is: az ezzel összefüggő vállalkozási támogatások (magyar önrésszel együtt) szintúgy a Miniszterelnöki Hivatalhoz kerültek, melynek felhizlalása, úgy tűnik, fontos stratégiai célja a költségvetés összeállítóinak. Kiss Péter kancelláriaminiszteren kívül mások is örülhetnek, bár László Csaba már azzal is igyekezett eloltani a gyanakvást, hogy közölte: a PM kizárólag azért növeli büdzséjét 30 százalékkal, mert itt kell elszámolni az uniós tagdíjfizetést, s mint régi úttörők, tudjuk, a bélyeg mindig sokba kerül.

Ennél is többe van az út - már ha betonból, aszfaltból rakják össze, s lehetőleg nem esik szét egy éjszaka alatt. Csillag István miniszter gazdasági csúcsminisztériuma, hála a felelőtlen kormányzati ígéreteknek, jövőre vagy 50 százalékkal több pénzből gazdálkodhat, mint idén, igaz, a 489 milliárd forint jelentős részét kénytelenek lesznek sztrádák építésére fordítani. A költségvetés tervezetéből az olvasható ki, hogy az illetékesek 88,1 millárdot szánnak közútfejlesztésre és további 207 milliárdot gyorsforgalmi utak építésére, ámbár ez utóbbiból csak 187 milliárdot adna a központi büdzsé, 20 milliárdot meg a Gazdasági Minisztérium gazdálkodna ki, a jó ég tudja, miből. Az útépítés, mint azt jól tudjuk, amúgy is rázós dolog: már a Postabank eladásából származó 101 milliárdot is elígérték erre, de ne kérdezzék, hol található ez az összeg a büdzsé tervezetében, mert mi sem tudjuk.

Ahogy azt sem, hová tűnt a törvényjavaslatból a városi közlekedés támogatására szolgáló normatíva - ilyen ugyanis nem szerepel a költségvetés nulladik változatában, amit a BKV esetében erősen érdekelt, a főváros vezetését domináló SZDSZ igencsak nehezményez, sőt vigyázat!, már Gy. Németh Erzsébet is lobbizik.

Minek a Papp, minek a Pappné

Amúgy a törvénytervezet szerzői nem voltak kíméletesek a helyi önkormányzatokhoz sem: direkt ugyan nem szólították fel őket alkalmazottaik egy részének kirugdalására, ám a nekik szóló büdzsében nem szerepel a jövő évi hatszázalékos bérnövekedés fedezete, azaz ezt a tételt a helyi erőknek kell kigazdálkodniuk egy jól sikerült, zérus végösszegű játszma keretében. A PM amúgy tagadja, hogy smucig volna hozzájuk: László miniszter szerint például jelentősen emelkedik az szja-bevétel önkormányzatoknak jutó része, ami különösen jót tesz azon (nagyobb) városoknak (például Budapestnek), ahol adót is szoktak fizetni. Ennek ellenére országosan több száz milliárd hiányzik majd a helyi költségvetésekből - az összegek a 130 milliárdtól (szocialistáktól származó adat) a 300 milliárdig (fideszes adat) szóródnak.

Jelentősen nő viszont az egészségbiztosítási alap költségvetése: 10,6 százalékkal, ezen belül jól feltöltik majd a gyógyszerkasszát (12,6 százalékkal több pénzt szánnak ide), nyilván hiába, októberre várhatóan megint kiürül, s akkor kezdhetik az egészet elölről. S még egy örömhír: jövőre több jut például (az otthoni szakápolás, a védőnői hálózat finanszírozása és az egynapos sebészi beavatkozások ösztönzése mellett) a hajléktalanok ellátására is - félő, hogy nekik már ez is mindegy.

Amúgy jövő májusban, a költségvetési év közepén csatlakozunk az Európai Unióhoz. Hogy ez pontosan mit jelent (például Magyarország finanszírozása szempontjából), arról nagyjából fogalmunk sincs - akik az ellenkezőjét állítják, azok hazudnak a legjobban.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.