A kormány átalakítása: Zárják soraik

Belpol

Múlt kedden hivatalosan is bejelentették Orbán Viktor döntését, miszerint a miniszterelnök két poszton minisztercserére határozta el magát. Január 1-jétől a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma élén Hámori Józsefet Rockenbauer Zoltán váltja, míg a Gazdasági Minisztérium vezetője Chikán Attila helyett Matolcsy György lesz. Az első értékelések szerint a változás nem érdemi, ráadásul a Fidesz elnökségének aznapi bejelentése a kormányfői és a pártelnöki poszt esetleges szétválasztásáról tovább csökkentette Chikánék menesztésének hírértékét. Pedig lehet, hogy a látszat már megint csalt.

Múlt kedden hivatalosan is bejelentették Orbán Viktor döntését, miszerint a miniszterelnök két poszton minisztercserére határozta el magát. Január 1-jétől a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma élén Hámori Józsefet Rockenbauer Zoltán váltja, míg a Gazdasági Minisztérium vezetője Chikán Attila helyett Matolcsy György lesz. Az első értékelések szerint a változás nem érdemi, ráadásul a Fidesz elnökségének aznapi bejelentése a kormányfői és a pártelnöki poszt esetleges szétválasztásáról tovább csökkentette Chikánék menesztésének hírértékét. Pedig lehet, hogy a látszat már megint csalt.A kormányátalakítás a tavalyi Pintér-Clodo-ügy óta téma, bár kétségtelen, a változtatás ügyében az utóbbi hetekben már biztosra mentek a "megfigyelők"; igaz, az is kétségtelen, hogy elég sok név elhangzott, következésképp volt lukra futás bőven. Itt van példának okáért Járai Zsigmond pénzügyminiszter, akiről sokan tudni vélték, hogy a költségvetés elfogadása után azonnal benyújtja lemondását egészségügyi okokra hivatkozva; valójában arról lett volna szó, hogy Járainak elege lett abból, hogy a tárcájának szakmai javaslatai rendre elvéreznek a politika terepén. Járai távozásában lehetett kételkedni - az orbáni cikcakkokhoz való igazodás meglátásunk szerint nem okoz komoly gondot a pénzügyminiszternek, a szakmai meghasonlásról szóló történetek legfőbb forrása alighanem maga Járai Zsigmond -, Pepó Pál környezetvédelmi miniszter menesztését viszont a legtöbben biztosra vették. Volt is okuk erre: Pepó alkalmatlansága Torgyánon kívül mindenki számára nyilvánvaló, az Aradi Csaba elleni miniszteriális hecckampány kudarca után maga a kormányfő dorgálta meg nyilvánosan a kisgazda minisztert, s hogy sorsáról a fideszes agytröszt már döntött, azt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a Napi Magyarország olyan hangnemet mert nagy bátran használni Pepóról írván, amit tán a Hit Gyülekezetével meg az SZDSZ-szel kapcsolatban sem. A kisgazda miniszterek kormányfője, Torgyán azonban látványosan Pepó mellé állt; a minisztere csesztetését személyes sérelemként megélő, továbbá a költségvetési oboa miatt amúgy is frusztrált kisgazda vezér vétója elegendő volt Pepó miniszter bársonyszékben tartására. A menesztéssel hírbe hozottak sorából meg ne feledkezzünk Szabó János honvédelmi miniszterről; bármily furcsa, a téeszjogász előeletű legfelsőbb hadúr távoztát a Fideszben sem ambicionálják különösebben, nyilván számot vetettek azzal a lehetőséggel, hogy Homoki János államtitkár kerülhetne a helyére.

Ha menni kell

És valóban, sokan tippeltek Hámori József kultuszminiszter távozására. Hámori érezhetően nehezen ismerte ki magát a minisztérium, de még inkább a pártpolitika útvesztőiben; és naiv sem volt annyira, hogy legkésőbb a Nemzeti Színház kapcsán (ami elég korán volt) ne essen le neki a tantusz, hogy Várhegyi Attila neki csak névleg a beosztottja. (Hámori miniszter számos Nemzeti-ügyi nyilatkozata meglehetős tanácstalanságról árulkodott; azt mindenesetre jól mutatta, hogy az események menetéről nem neki van a legtöbb információja.) Minisztériumi források szerint a Fidesz által ambicionált kultúrharc frontvonalban kifejezetten kényelmetlenül érezte magát.

Chikán Attila miniszternek sem jósoltak sok jót azután, hogy Trombitás Zoltán Fidesz-veterán tavaszi kongresszusi beszédében megrótta, miért vonakodik lecserélni a minisztérium "kommunista" apparátusát. Chikán abban Hámorihoz hasonlít, hogy a pártpolitikai szempontok és megfelelések - a miniszterelnök iránt elvárható lojalitáson túl - hidegen hagyták. Márpedig a Fidesz napjainkban íródó történetében e ciklus a "kommunisták", jelentsen ez bármit is, elleni végső harcról, a jövő megalapozásáról szól. A magyar valóság minden szegmensét csak innen lehet szemlélni, és ez alól a gazdaság sem kivétel. Chikán Attila viszont nemigen bírná e szempont szerint szemlélni a makrogazdaságot.

Távozásukra az idő most érett meg: már csak azért is, mert a kormány átbuherálására rendelkezésre álló tér Torgyán makacssága miatt (a kisgazda miniszterek megítélése egyesegyedül az ő kompetenciája) egyre szűkült, úgyszólván nem is maradt más lehetőség a miniszterelnök előtt, mint lecserélni azt a két minisztert, akik külsősként, elismert kutató-oktató szakemberként, de jelentős Fidesz-hátország nélkül kerültek a kormányba. Ment tehát Chikán és Hámori, s helyükre érkezett az örök gazdaságiprogram-író Matolcsy György meg az ősfideszes Rockenbauer Zoltán.

Ha magyarázni kell

A Chikán-Matolcsy csere indoklásaként Orbán annyit mondott, hogy kormányra kerülésük után a gazdaság új növekedési pályára állításához professzori, elméleti munkára volt szükség, ám most, hogy minden sínen van, inkább egy gyakorlati szakemberre van szükség a gazdasági miniszteri poszton, aki majd jól odafigyel a mikrogazdaság problémáira. Ez baromság; nem csoda, hogy a miniszterelnök ezt az épületes halandzsát csak a közszolgálatnak volt hajlandó elmondani; a kormányváltás után a gazdaság nem tért át más növekedési pályára - jelenlegi tudásunk szerint hál´ istennek, hogy nem -, az átállást a volt gazdasági miniszter sem szerette volna (arról nem is beszélve, hogy a gazdasági tárcának eleve vajmi kevés beleszólása volt ebbe). A Gazdasági Minisztériumtól egy kormányzati gazdaságstratégiát vártak, egy távlatos, ugyanakkor részletes gazdaságpolitikai koncepció kidolgozását, ám ez ismereteink szerint eddig nem készült el. Chikán menesztése két dolgot jelenthet: a kormány vagy lemondott egy ilyen stratégia kidolgozásáról, vagy rábízza az egészet Matolcsyra, akinek pártprogramokban (és könyvben is) testet öltött gazdaságpolitikai és makroökonómiai elképzelései szinte általános megütközést váltottak ki a közgazdász kollégák körében. (Lásd Polgazd című írásunkat.) Utóbbi lehetőségnek ellentmond, hogy Chikán távozása után félig kiürítették a minisztériumot: a külgazdasággal foglalkozó apparátus államtitkárostul átkerült a Martonyi János vezette külügybe, míg az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság ezután Pokorni Zoltán oktatási miniszter felügyelete alá tartozik. Ha nagyon megerőltetnénk magunkat, még találhatnánk is racionális érveket, melyek e döntés mellett szólnak.

Első ránézésre talányosabb a kultuszminiszteri poszton történt csere. A korábban inkább külügyi szakértőként ismert Rockenbauer Zoltán leendő minisztersége Orbán Viktor átgondolt káderpolitikájára utal: Rockenbauer néhány hónapja lépett elő a kancellária külügyi és biztonságpolitikai ügyekért felelős államtitkárává, aki feladata szerint a miniszterelnököt látta el külföldi útjai előtt tanácsokkal a területéhez tartozó kérdésekben.

Voltak olyan vélekedések, hogy az újdonsült kultuszminiszter mihez kezd majd tárcája erős emberével, Várhegyi Attila politikai államtitkárral. Semmit, épp az a dolga. Pontosabban: az ősfideszes és hiperlojális Rockenbauer is a Várhegyi által képviselt kultúrharcos Fidesz-vonalat viszi. Pröhle Gergely, a távozó közigazgatási államtitkár a berlini nagyköveti poszt várományosa, utóda, Baán László, hírek szerint ugyancsak beleillik a pártosabb vonalvezetésbe.

Ha kommentálni kell

A kormánycsere meglehetősen gyér visszhangot váltott ki a közélet szereplőiből: a szocialista és szabaddemokrata megnyilatkozók egyaránt azt kifogásolták, hogy a kormányfő nem azokat váltja le, akiket kellene (Pintér, a kisgazda miniszterek meg sorra a többiek), meg egyébként is, a kormányt már régen át kellett volna alakítani, s nem csak most, amikor a közvélemény-kutatásokból nyilvánvalóvá vált a Fidesz térvesztése. A kisgazdák közönye (őket alapvetően saját tárcáik érdeklik, a többivel bajlódjon a Fidesz) mellett figyelmet érdemel, hogy a MIÉP dörgő helyesléssel fogadta a váltást, mondván, hogy a Chikán Attila vezette tárca folytatta az előző kormányok nemzetrontó gazdaságpolitikáját, Hámori pedig túl puhának bizonyult, pedig most, pozícióba kerülve, a kultúrpolitikának mindent el kell követnie a "nemzeti-polgári oldal" helyzetbe hozásáért. Hámori miniszter már korábban is érezte, hogy lassan két tűz közé kerül: amit a MIÉP most megfogalmazott, azt már korábban is osztották a Fidesz és a koalíciós vályú köré tömörült nemzeti, konzervatív, radikális jobboldali stb. értelmiségiek; emellett a kormány konfrontatív kultúrpolitikájának kudarcaiért is neki kellett elvinni a balhét, miközben lassan kialakult róla az a kép, hogy másfél évvel ezelőtt tájékozatlanul és felkészületlenül vállalta el a miniszteri posztot.

Nem kétséges, hogy nem ez volt az utolsó miniszterváltás ebben a ciklusban, s az is valószínű, hogy az erőviszonyok változatlansága mellett a többi változás sem fog módosítani a lényegen: a kétfejű kormányzás Torgyán önfejűsége (és Orbán kiszolgáltatottsága) miatt egyre komolyabb nehézségekbe ütközik. Egy dolog azonban vitán felül mérsékelt optimizmusra adhat okot: az ország egyelőre megúszta az első másfél évet igazán komoly kártételek nélkül.

Barotányi Zoltán

Pártindulás

A kormányátalakítás bejelentésével egy időben hozta nyilvánosságra a Fidesz országos elnöksége, hogy kezdeményezi a pártelnöki és a kormányfői poszt szétválasztását. Mint a híradásokból kiderült, Orbán, Kövér és Pokorni fenntartásokkal fogadták a felvetést, amelyet egyes hírek szerint Áder János és Szájer József javaslatára vitatott meg a testület. Egyes értékelések szerint stratégiai jelentőségű lehet az esetleges változás; ennek ellentmond, hogy Orbán, aki az ötlet mellett és ellen is hozott fel érveket az elnökségi ülésen, a bejelentést követő napon már érezhető visszafogottsággal kommentálta a történteket.

A kormányfői és a pártelnöki posztok szétválasztása 1990 után eddig valamennyi vezető kormánypártnál felmerült, függetlenül attól, hogy az ötlet megvalósításának volt-e realitása vagy sem. Az indokok nagyrészt hasonlók: a kormányzati munka leharcolja a párt első vonalát, aminek következtében a pártot részben újból fel kell építeni (ez a véges káderállománnyal rendelkező MDF problémája volt s most a Fideszé is); Antall, Horn és Orbán a kohézió kulcsfigurái voltak pártjaikban miniszterelnökségükig, ám kormányfőként nem lehet pártot vezetni, a jót felemelni, a riválisnak a gigájára lépni: ez egész embert kíván. Innen nézve szokványosnak minősíthető a Fidesz ötlete. Az viszont új a korábbi hasonló felvetésekhez képest, hogy a javaslat mögé a pártelnökség felsorakozott.

Túlértékelni azonban ezt sem kell: a jelenlegi helyzetben aligha elképzelhető, hogy Orbán presztízsének a rovására bármi is történjék a Fideszben. A Fideszt pro forma irányíthatja bárki, a főnök Orbán marad, és semmi sem utal ennek az ellenkezőjére. Az új évezredhez igazodó stratégiai jelentőségű strukturális változásokról, bombaként ható belpolitikai szenzációról egyelőre ne beszéljünk, aludjunk elébb néhányat a nagy ijedségre. (És lőn: lapzártánk idején érkezett a hír, hogy aFidesz-frakció a posztok egyben tartása mellett foglalt állást.)

B. I.

Polgazd

Matolcsy György a Fidesz legendás "hétszázalékos" gazdasági programjának a szerzője, a Növekedéskutató Intézet igazgatója a választás évére időzítve publikálta 252 oldalon a maga közgazdasági és gazdaságpolitikai meglátásait. Ezek lényege, hogy az addig regnáló kormányok a maguk felesleges és káros intézkedéseikkel csak tovább súlyosbították a rendszerváltó polgárok kínjait ahelyett, hogy adtak volna egy kis pénzt nekik. Az állam szerinte eleddig folyamatosan asszisztált ahhoz, hogy egyesek egy a Matolcsy által eredeti tőkefelhalmozásnak nevezett folyamat keretein belül átszivattyúzzák a nemzeti vagyont a reálszférából a pénzügyi szférába, melyhez az államadósság mesterségesen magasan tartott kamatait, különféle adótrükköket és számviteli üzelmeket s végül, de nem utolsósorban az infláció eszközét használták fel. Az inflációért pedig mi más is lenne felelős, mint a monetáris és neoliberális gazdaságpolitika, amely a reálgazdaságba, infrastruktúrába és szellemi tőkébe való beruházás helyett a pénzügyi szférába csoportosítja át a vagyonokat és jövedelmeket. Az már nem is meglepő, hogy Matolcsy a belső államadósság kamatait legszívesebben pénznyomással fedezné, s e célra nem sajnálná akár 700 milliárd forintig járatni a bankóprést, mi több, ezt addig kellene folytatni, amíg az infláció egy számjegyű nem lesz (a javaslat még él, tudomásunk szerint a pénzromlás mértéke, ha minimálisan is, de felül van a 10 százalékon), elvégre ez a módszer - állítja szerzőnk - nem annyira inflatorikus hatású, mint a magas pénzpiaci kamatszint. Matolcsy nem kevésbé érdekes nézeteket vall a nemzetközi gazdaság működéséről, melynek utolsó néhány évtizede az ő interpretációjában a nagy összeesküvések jegyében telt el. Ezek szerint az 1973-as olajárrobbanás egyszerűen az amerikai hatalmi játszma eszköze volt a japán és az európai konkurencia ellenében, meg legfőképp az oroszokkal szemben; a könyv szarvashibáit méltató recenzens (Pete Péter, BUKSZ, 1999/2) ez utóbbival kapcsolatban már megjegyezte, hogy az olajban gazdag Szovjetunió aligha sínylette meg az olajárrobbanást. Ennél is érdekesebb, hogy a szerző szerint Magyarország nem eladósodott, hanem tudatosan, politikai, fellazítási célokból eladósították, amihez rendelkezésre állt a valagnyi olajdollár, amit úgysem lehetett volna elkölteni, úgyhogy nekünk adták, hadd zabáljuk tele magunkat, hogy beledögöljön a szocializmus, és lőn! De ha ez egyszer így van, akkor merőben amorális, amikor a Nyugat (en bloc) visszakéri ezt a pénzt, mi több az adósság meglétét zsarolásra használja fel; mindez jól mutatja, mit is várhatunk a nyugatiaktól.

Matolcsy vesszőparipája, hogy erős állam, intenzív állami intervenciós politika nélkül nincs sikeres társadalmi átalakulás, s hogy a beavatkozásba beleértendő a válságban lévő iparágak és a veszteséges vállalatok helyzetének kezelése. A támogatás néha túlmutat önmagán; a leendő miniszter szerint minél jobban támogatja egy fejlett társadalom a mezőgazdaságot, annál jobbak az ország gazdasági mutatói. A könyv vitathatatlan népszerűségét csöppet sem mérsékelte, hogy szerzője a szintúgy izgalmas Kopátsy Sándor előszava szerint még nem döntött a politikusi és tudósi szerep között; és hát miért is döntött volna, ha egyszer az idő és Orbán Viktor minden bajnak az orvosa.

B. Z.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.