A MÁV és a társadalmi felelősségvállalás - Váltózár

Belpol

Január utolsó hetében az államvasút kommunikációs igazgatóságáról négy, PR-kapcsolatokkal foglalkozó cégnek küldtek e-mailt arról, hogy várják javaslatukat a MÁV "társadalmi felelősségvállalásának" kidolgozására. Az eredmény fölveti a gyanút: valakik cinkelt lapokkal játszottak.
Január utolsó hetében az államvasút kommunikációs igazgatóságáról négy, PR-kapcsolatokkal foglalkozó cégnek küldtek e-mailt arról, hogy várják javaslatukat a MÁV "társadalmi felelősségvállalásának" kidolgozására. Az eredmény fölveti a gyanút: valakik cinkelt lapokkal játszottak.

"Amikor január 23-án megkaptuk az ajánlattételi felhívást, egyből láttuk, hogy ez nagyon komoly felkérés. Három oldal csak a tárgykörök felsorolásából állt. Azt gondoltam, végre itt az első komoly, nagy volumenű és teljes körű CSR-meghívás idehaza, és örültem, mert minden, amit mi tudunk, kívánalomként volt felsorolva" - emlékezik vissza Radácsi László, a Braun & Partners (B&P) CSR Management ügyvezetője. (A CSR mibenlétéről lásd keretes írásunkat.) Kollégáival arra jutott, hogy ha a MÁV nem hívott külföldi cégeket, akkor a 11 témakörös elvárásnak idehaza csak ők tudnak teljes körű referenciával megfelelni. A szoros határidők hűtötték ugyan a lelkesedést (a részletesen kidolgozott ajánlat megtételére például egy hetet adott a felhívás), és az is fölmerült bennük, hogy a cég nyilvánosan hozzáférhető szolgáltatásjegyzéke mellé

esetleg valakinek kellhet

a komplett módszertanuk is. Ám mivel a reklámiparban is csak kész anyagokkal lehet eséllyel pályázni, Radácsiék elhessegették maguktól a gyanút. A vezetőt bosszantotta viszont, hogy alapvető dolgok kimaradtak a felhívásból; például az, hogy az ajánlatot pontosan meddig, milyen formában kell beadni, és hogy mellékeljék-e a pályázó cég hiteles adatait. "Nem volt közbeszerzésnek álcázva a dolog" - mondta Radácsi, igaz, hozzátette: végig azt gondolta, a megrendelő az ajánlatot látva rájön, mekkora volumenű munkát kér - s ha rájön, belátja, a feladatra közbeszerzési pályázatot kell kiírni. Végül a cég - bár tudatában volt annak, hogy 8 millió forint felett a MÁV-nak is közbeszerzési pályáztatási kötelezettsége van - 34 millió 812 ezer forintos ajánlatot adott be a január 30-i határidőre.

Tunyogi László, a Hivatalos Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetségének elnöke szerint az ajánlattétel megfogalmazásából a szakértői szem azonnal kiszúrja: a kiíró a közbeszerzési ár alatti ajánlatokat várt a pályázóktól.

Radácsi a hirszerzo.hu-n olvasta azt a MÁV-os nyilatkozatot, miszerint a leadási határidőt két nappal kitolták. 'ket erről nem értesítették, és a miértre - egyre ingerültebb levelei dacára - nem kapott kielégítő választ. Kékkői Zoltán, a vasúttársaság ez ügyben illetékes embere lapunknak azt mondta, hogy az egész az ő hibája: nem vette észre, hogy az elbírálási határidő (február 2.) szombatra esik, és akkor nem dolgoznak. Hogy ennek mi köze van a leadási határidőhöz, illetve hogy a módosításról az érintettnek miért egy weblapról kellett tudomást szereznie, azt nem kívánta részletezni. Tagadta viszont, hogy ily módon az egyik ajánlattevő komplett know-how-ját és módszertanát mások esetleg megszerezhették.

Néhány napja mindenesetre a B&P a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult. (Tunyogi László szerint e panaszlevelet rosszul címezték meg, mert bár a közbeszerzési törvény vonatkozik olyan esetekre is, amikor a jogszabályt ki akarják kerülni, a konkrét ügy inkább versenyhivatali eljárás után kiált.) A levélírásra az eredményhirdetés után kiderült információk adtak alapot. Kiderült például, hogy a négy felkért cég közül kettőnek semmiféle CSR-referenciája nem volt. Ennek okát feszegető kérdésünknél Kékkői Zoltán időszűkére, valamint korábbi pr- és munkaerő-szervezési kapcsolatokra hivatkozott.

A piac tavalyi ugrásszerű növekedésével egyre több cég végez valamilyen CSR-feladatot. Ilyen például a Magyar Madártani Egyesület komplett CSR-jét gondozó CSR Services, a Holcimnak e területen fórumokat levezénylő MMD Hungary, a K&H Banknak jelentést már készített Netaktív, vagy az OTP-nek is dolgozó - és a MÁV-pályázatot jelen állás szerint megnyerő - RTG is. Az államvasúti ajánlattételre kért Ident Kft. és a PersonaR Kft. viszont ismeretlen ezen a piacon.

Bár az ajánlatkérő az eredményhirdetés előtt deklarálta, hogy a négy elbírálási paraméter (benyújtott referenciák, függetlenség és összeférhetetlenség, projektbe bevont partnerek hitelessége, vállalási ár) egyforma súllyal esik latba, az eredményhirdetéskor kiderült, hogy a B&P és a PersonaR anyagát értékelhetetlennek nyilvánították. Kékkői Zoltán elmondta, hogy a cégek vállalási ára mindkét esetben meghaladta a 8 millió forintos limitet, így a MÁV a közbeszerzési törvény megszegése nélkül nem tudott volna szerződést kötni velük. A B&P közel 35 milliós vállalási ára kiugróan magas az Ident Kft. 7,8 milliós, az RTG 7,46 milliós és a PersonaR Kft 8,5 milliós ajánlatához képest. Tunyogi László nem vállalkozott arra, hogy megítélje, reális vagy sem a három, nagyjából hasonló értékű ajánlati ár, de általánosságként megfogalmazta: a feltűnően közeli, gyanúsan alacsony árak sokszor

arról árulkodnak,

hogy a nyertest már előre kiválasztották. "Az egyik egy kicsit túllő az értékhatáron, a másik egy kicsit magasabb árat ad meg, mint a nyertes, és már kész is a látszólagos megmérettetés" - magyarázta.

De nemcsak a megajánlott árak egymáshoz közeli nagysága elgondolkodtató, hanem azok viszonya a valódi piaci árakhoz is. Egy közepes méretű vállalatnak megszervezett és lebonyolított "érintetti" (szaknyelven: stakeholder) fórum ára 1-1,5 millió forint, míg egy 120-150 főt foglalkoztató, ám többmilliárdos forgalmat felmutató cég tavaly az éves CSR-jelentéséért 2,5-3 millió forint között fizetett. (Amúgy Radácsiék készítették tavaly a MÁV Cargo CSR-jelentését is - 3,9 millió forintért.) A kiírásban országos napi- és hetilapok figyelésétől kezdve az etikai díj kiírásán és a stakeholder fórum összehívásán meg az egy hónap alatt kidolgozott CSR-stratégián át a rendszeres gyakorlati képzésig, a cég honlapjának frissítéséig, a témakörben megszervezendő konferenciákig és a CSR-jelentés elkészítéséig sorakoztak az elvárások. Az, hogy a nyertesnek választott, azóta szerződést is aláírt RTG Kft. mindebből mit képes majd kidolgozni és megvalósítani a vállalt áron, rejtélyes.

A szervezetfejlesztésre specializálódott Ident vezetőjét, Bitter Ferencet sikerült vonalvégre kapnunk: véleménye szerint nyomott, de vállalható árajánlatot tettek azért, hogy megpróbáljanak belépni egy számukra teljesen új piacra. A PersonaR Kft. gyakorlatilag elérhetetlennek bizonyult. Egyetlen alkalommal vették föl a kagylót, a cég nevében megszólaló női hang visszahívást ígért, azóta is várjuk; az ügyvezető Sztaniszlav Andrást sem kapcsolni, sem utolérni nem sikerült. Megkerestük a nyertes céget, az RTG-t alapító Radnai Tamást és a kft. ügyvezető igazgatóját, Tóth Gabriellát is. Mindketten azzal utasították el a kérdésfeltevésnek még a lehetőségét is, hogy közleményt juttatnak el a sajtónak, abban minden benne lesz. Az egyoldalas dokumentum február 7-én csak a cég honlapjára jutott el. Válaszok helyett a megrendelőnek tett tiszteletkörök olvashatók, valamint az, hogy a cég havi 20 óra ingyenes tanácsadást is vállalt. Ha ez igaz, a feladat elvégzéséhez e munkát akkor is be kellett (volna) árazni, ha annak kiegyenlítését az RTG nem pénzben kéri. A tanácsadás ára 20 ezer forint/óra körül kezdődik, ami egy évre vetítve minimum 4,8 millió forint - vagyis ez esetben az RTG voltaképpen több mint 12 milliós ajánlatot adott be. Így viszont őket is ki kellett volna zárni a pontozásból. Az ügynek valószínűleg nincs vége.

A CSR

A corporate social responsibility (társadalmi vállalati felelősség) olyan vállalatvezetési módszer, amely abból indul ki, hogy a cég működése elválaszthatatlan az őt körülvevő társadalomtól és környezettől, s ezért a cégnek kötelessége - jótékonykodással, szponzorációval, különféle nem üzleti célok segítésével - e környezet jóllétéért is felelősséget vállalni. (A CSR-ről lásd cikkünket: Ligeti György: Kapitalista szombat, Magyar Narancs, 2007. szeptember 20.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.