A Tilos-ORTT-per: Az igazság hiábavalósága

  • Rácz Johanna
  • 2001. december 20.

Belpol

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) március 6-i ülésén döntött a 88,8-as "nonprofit" frekvencia odaítéléséről. A pályázati anyagokra adott pontszámok alapján a Tilos Rádió lett volna a nyertes, jócskán megelőzve három vetélytársat (Rádió ©, Mária, Yes). A Tilos tervezete nyolcvan pontot kapott, a Rádió ©-é hetvenet.
Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) március 6-i ülésén döntött a 88,8-as "nonprofit" frekvencia odaítéléséről. A pályázati anyagokra adott pontszámok alapján a Tilos Rádió lett volna a nyertes, jócskán megelőzve három vetélytársat (Rádió ©, Mária, Yes). A Tilos tervezete nyolcvan pontot kapott, a Rádió ©-é hetvenet.

A magas pontszám azonban önmagában még nem elég; a végleges sorrendet az ORTT hét tagja többségi szavazással szentesíti. A www.tilos.hu-ról is letölthető jegyzőkönyvrészlet tanúsága szerint a nyolcvanpontos Tilost csak egy testületi tag támogatta, a többiek ellene szavaztak vagy tartózkodtak. Ekkor Körmendy-Ékes Judit, az ORTT elnöke feltette a kérdést: "Ki az, akinek van alternatív határozati javaslata?" Rövid szünet után, amit a jegyzőkönyvben "háttérbeszélgetésként" aposztrofálnak, egészen új pontszámok alapján - Tilos: 69, Rádió ©: 70 - a roma rádiót hozták ki nyertesnek, amit a testület szavazással is megerősített (részletesen lásd: Kő a szájban, Magyar Narancs, 2001. április 19.).

A már egyszer megadott pontokat tehát utólag úgy variálták - méghozzá azon kategóriáknál, amelyeket a testület szubjektíve, azaz diszkrecionális jogkörrel felruházva értékel -, hogy a Tilos elveszítse első helyét. A testület adminisztratív szerve, az ORTT Iroda is pontozza a pályázatokat, ám objektív mutatók alapján, amiket a politika utólag nem szabhat át.

Az átpontozásra azért volt szükség, hogy a nagypolitika számára kedvező döntés születhessen. Ez pedig az adott szituációban a Rádió © győzelmét feltételezte. (Ekkortájt kapták meg a Strasbourgba menekült zámolyi romák a politikai menedékjogot, valamit kellett tehát romaügyben virítania a magyar kormánynak. - A döntés politikai hátteréről lásd: Fehérek közt, Magyar Narancs, 2001. november 8.)

A Tilos azon kategóriákban kapott a kései fazonigazításkor meghökkentően alacsony pontszámokat, amelyekben előnye a laikus számára is egyértelmű volt. Például a műsorszolgáltatási tapasztalatra a tíz éve működő Tilos Rádiónak három pont, a pár hetes próbaadást felmutató ©-nek a maximális nyolc jutott. A © műsorterve nyolc, a Tilosé két pontot ért, és a roma rádió gazdasági tervére tíz pontot adtak, míg a Tiloséra egyet. De hát nem volt mese: az ORTT-nek le kellett dolgoznia azt a tetemes hátrányt, amit a Rádió © a helyi közélettel foglalkozó műsorok kategóriájában szenvedett: itt ugyanis a Tilos az ORTT Irodától húsz pontot kapott, míg a © nullát.

Az átértékelt kategóriák közül bíróság előtt csak a szakmai tapasztalatra vonatkozó támadható. Nemcsak azért, mert itt

a legszembetűnőbb az igazságtalanság,

hanem mert e helyen - elvileg - jogi eszközökkel is megfoghatók a visszásságok.

Az első tárgyaláson azonban ez még nem került elő, az ORTT ugyanis aznap reggel bízta meg az üggyel Bogdán Tibor ügyvédet, aki ily módon nem tudott felkészülni. Bogdán egyébként abban a Nagy és Trócsányi ügyvédi irodában dolgozik, amelyik (és személy szerint Bogdán) az ORTT-t képviselte az Írisz-perben. Az érvelés nem változott: Bogdán szerint az ORTT döntései nem támadhatók bíróság előtt, ezért a második tárgyaláson kérte a per megszüntetését. Ez azonban nem jött be, így a továbbiakban a vita a tapasztalatra adható/adott pontok körül zajlott.

Az ORTT képviselője úgy vélte: e pontozási kategória is szubjektív, tehát bíróság előtt nem megkérdőjelezhető, míg a Tilos a pályázati felhívásra hivatkozott, amely leszögezi: dokumentumokkal kell igazolni a legalább egyéves műsorszolgáltatási múltat. Mivel a Rádió © ilyen dokumentumot nem produkált, műsorszolgáltatási tapasztalatára nulla pontot kellett volna kapnia. Bogdán Tibor szerint a tapasztalat alapulhat "köztudomáson", ami csak azért furcsa, mert a © köztudomásúan nem sugárzott a pályázat előtt, míg a Tilos már tíz éve. A tárgyaláson kiderült: e kategóriának két része van, melyek közül az egyiket lehet szubjektívnak tekinteni, a másikat viszont - a dokumentumok miatt - nem. Ha az "objektív" alkategóriára járó három pontot nem kapta volna meg a ©, a Tilos Rádióé a frekvencia.

A Rádió © képviselője a harmadik, novemberi tárgyaláson jelent meg először, amelyen kifejtette: valóban nem csatolták a pályázathoz a műsorszolgáltatási tapasztalatot igazoló dokumentumokat, de csak azért, mert ezt az egy évvel korábbi pályázatkor már megtették. Az a dokumentum Kerényi György főszerkesztő műsorkészítői tapasztalatáról szólt, a

Tilos Rádió

azonban itt is a pályázati kiírás szövegére hivatkozik, miszerint a pályázat benyújtásakor a pályázónak már legalább egy éve kell folyamatosan sugároznia. Ráadásul szerintük Kerényi György magánszemélyként nem lehet műsorszolgáltató.

A legutóbbi, Mikulás-napi fordulón az ORTT ügyvédje nem volt ott, mert közlekedési dugóba került, a Tilos ügyvédje pedig megbetegedett; a rádiót a tárgyaláson Weyer Balázs, a Tilos Kulturális Alapítvány kuratóriumi tagja képviselte. Új elemként került elő a polgári törvénykönyv azon passzusa, amelyik a kettős értékelés tilalmáról szól: ennek alapján ha a © Kerényiről szóló, egy évvel ezelőtti dokumentumát figyelembe is veszik, a Tilos szerint akkor is vagy csak a "szubjektív", vagy csak az "objektív" alkategóriában értékelhetik.

Weyer bizakodó, mert szerinte eddig az ORTT minden érvére érdemben tudtak reagálni. Más kérdés, hogy mire jutna a Tilos az ORTT esetleges elmarasztalásával. Leginkább semmire; a bíróság vagy arra kötelezheti a testületet, hogy értékelje újra a pályázatot, vagy arra, hogy írjon ki újat. Az első esetben a tagok vélhetően ugyanúgy nem hoznák ki nyertesnek a Tilost, mint márciusban; új pályázat kiírása esetén pedig kezdődne minden elölről, azzal a különbséggel, hogy a testület minden bizonnyal "körültekintőbben" járna el.

A Tilos természetesen nem a Rádió ©-t akarja kitúrni a 88,8-ról; épp elég szomorú, hogy alapvetően különböző közösségi adóknak kellett egymással versenyezniük. A cél inkább elvi: mondja ki a bíróság, hogy az ORTT jogellenesen döntött.

A Tilos-ORTT-per ítélethirdetésével nagyjából egy időben három új frekvenciára írt ki pályázatot az ORTT. A Tilos Rádió készül az újabb pályázatra.

Rácz Johanna

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.