A Tilos-ORTT-per: Az igazság hiábavalósága

  • Rácz Johanna
  • 2001. december 20.

Belpol

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) március 6-i ülésén döntött a 88,8-as "nonprofit" frekvencia odaítéléséről. A pályázati anyagokra adott pontszámok alapján a Tilos Rádió lett volna a nyertes, jócskán megelőzve három vetélytársat (Rádió ©, Mária, Yes). A Tilos tervezete nyolcvan pontot kapott, a Rádió ©-é hetvenet.
Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) március 6-i ülésén döntött a 88,8-as "nonprofit" frekvencia odaítéléséről. A pályázati anyagokra adott pontszámok alapján a Tilos Rádió lett volna a nyertes, jócskán megelőzve három vetélytársat (Rádió ©, Mária, Yes). A Tilos tervezete nyolcvan pontot kapott, a Rádió ©-é hetvenet.

A magas pontszám azonban önmagában még nem elég; a végleges sorrendet az ORTT hét tagja többségi szavazással szentesíti. A www.tilos.hu-ról is letölthető jegyzőkönyvrészlet tanúsága szerint a nyolcvanpontos Tilost csak egy testületi tag támogatta, a többiek ellene szavaztak vagy tartózkodtak. Ekkor Körmendy-Ékes Judit, az ORTT elnöke feltette a kérdést: "Ki az, akinek van alternatív határozati javaslata?" Rövid szünet után, amit a jegyzőkönyvben "háttérbeszélgetésként" aposztrofálnak, egészen új pontszámok alapján - Tilos: 69, Rádió ©: 70 - a roma rádiót hozták ki nyertesnek, amit a testület szavazással is megerősített (részletesen lásd: Kő a szájban, Magyar Narancs, 2001. április 19.).

A már egyszer megadott pontokat tehát utólag úgy variálták - méghozzá azon kategóriáknál, amelyeket a testület szubjektíve, azaz diszkrecionális jogkörrel felruházva értékel -, hogy a Tilos elveszítse első helyét. A testület adminisztratív szerve, az ORTT Iroda is pontozza a pályázatokat, ám objektív mutatók alapján, amiket a politika utólag nem szabhat át.

Az átpontozásra azért volt szükség, hogy a nagypolitika számára kedvező döntés születhessen. Ez pedig az adott szituációban a Rádió © győzelmét feltételezte. (Ekkortájt kapták meg a Strasbourgba menekült zámolyi romák a politikai menedékjogot, valamit kellett tehát romaügyben virítania a magyar kormánynak. - A döntés politikai hátteréről lásd: Fehérek közt, Magyar Narancs, 2001. november 8.)

A Tilos azon kategóriákban kapott a kései fazonigazításkor meghökkentően alacsony pontszámokat, amelyekben előnye a laikus számára is egyértelmű volt. Például a műsorszolgáltatási tapasztalatra a tíz éve működő Tilos Rádiónak három pont, a pár hetes próbaadást felmutató ©-nek a maximális nyolc jutott. A © műsorterve nyolc, a Tilosé két pontot ért, és a roma rádió gazdasági tervére tíz pontot adtak, míg a Tiloséra egyet. De hát nem volt mese: az ORTT-nek le kellett dolgoznia azt a tetemes hátrányt, amit a Rádió © a helyi közélettel foglalkozó műsorok kategóriájában szenvedett: itt ugyanis a Tilos az ORTT Irodától húsz pontot kapott, míg a © nullát.

Az átértékelt kategóriák közül bíróság előtt csak a szakmai tapasztalatra vonatkozó támadható. Nemcsak azért, mert itt

a legszembetűnőbb az igazságtalanság,

hanem mert e helyen - elvileg - jogi eszközökkel is megfoghatók a visszásságok.

Az első tárgyaláson azonban ez még nem került elő, az ORTT ugyanis aznap reggel bízta meg az üggyel Bogdán Tibor ügyvédet, aki ily módon nem tudott felkészülni. Bogdán egyébként abban a Nagy és Trócsányi ügyvédi irodában dolgozik, amelyik (és személy szerint Bogdán) az ORTT-t képviselte az Írisz-perben. Az érvelés nem változott: Bogdán szerint az ORTT döntései nem támadhatók bíróság előtt, ezért a második tárgyaláson kérte a per megszüntetését. Ez azonban nem jött be, így a továbbiakban a vita a tapasztalatra adható/adott pontok körül zajlott.

Az ORTT képviselője úgy vélte: e pontozási kategória is szubjektív, tehát bíróság előtt nem megkérdőjelezhető, míg a Tilos a pályázati felhívásra hivatkozott, amely leszögezi: dokumentumokkal kell igazolni a legalább egyéves műsorszolgáltatási múltat. Mivel a Rádió © ilyen dokumentumot nem produkált, műsorszolgáltatási tapasztalatára nulla pontot kellett volna kapnia. Bogdán Tibor szerint a tapasztalat alapulhat "köztudomáson", ami csak azért furcsa, mert a © köztudomásúan nem sugárzott a pályázat előtt, míg a Tilos már tíz éve. A tárgyaláson kiderült: e kategóriának két része van, melyek közül az egyiket lehet szubjektívnak tekinteni, a másikat viszont - a dokumentumok miatt - nem. Ha az "objektív" alkategóriára járó három pontot nem kapta volna meg a ©, a Tilos Rádióé a frekvencia.

A Rádió © képviselője a harmadik, novemberi tárgyaláson jelent meg először, amelyen kifejtette: valóban nem csatolták a pályázathoz a műsorszolgáltatási tapasztalatot igazoló dokumentumokat, de csak azért, mert ezt az egy évvel korábbi pályázatkor már megtették. Az a dokumentum Kerényi György főszerkesztő műsorkészítői tapasztalatáról szólt, a

Tilos Rádió

azonban itt is a pályázati kiírás szövegére hivatkozik, miszerint a pályázat benyújtásakor a pályázónak már legalább egy éve kell folyamatosan sugároznia. Ráadásul szerintük Kerényi György magánszemélyként nem lehet műsorszolgáltató.

A legutóbbi, Mikulás-napi fordulón az ORTT ügyvédje nem volt ott, mert közlekedési dugóba került, a Tilos ügyvédje pedig megbetegedett; a rádiót a tárgyaláson Weyer Balázs, a Tilos Kulturális Alapítvány kuratóriumi tagja képviselte. Új elemként került elő a polgári törvénykönyv azon passzusa, amelyik a kettős értékelés tilalmáról szól: ennek alapján ha a © Kerényiről szóló, egy évvel ezelőtti dokumentumát figyelembe is veszik, a Tilos szerint akkor is vagy csak a "szubjektív", vagy csak az "objektív" alkategóriában értékelhetik.

Weyer bizakodó, mert szerinte eddig az ORTT minden érvére érdemben tudtak reagálni. Más kérdés, hogy mire jutna a Tilos az ORTT esetleges elmarasztalásával. Leginkább semmire; a bíróság vagy arra kötelezheti a testületet, hogy értékelje újra a pályázatot, vagy arra, hogy írjon ki újat. Az első esetben a tagok vélhetően ugyanúgy nem hoznák ki nyertesnek a Tilost, mint márciusban; új pályázat kiírása esetén pedig kezdődne minden elölről, azzal a különbséggel, hogy a testület minden bizonnyal "körültekintőbben" járna el.

A Tilos természetesen nem a Rádió ©-t akarja kitúrni a 88,8-ról; épp elég szomorú, hogy alapvetően különböző közösségi adóknak kellett egymással versenyezniük. A cél inkább elvi: mondja ki a bíróság, hogy az ORTT jogellenesen döntött.

A Tilos-ORTT-per ítélethirdetésével nagyjából egy időben három új frekvenciára írt ki pályázatot az ORTT. A Tilos Rádió készül az újabb pályázatra.

Rácz Johanna

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.