A vidékfejlesztési gigatárca feladatai

Ígéreteikbe zárva

  • Tamás Gábor
  • 2010. május 20.

Belpol

Helyi szinten kedvelt, ám országosan ismeretlen politikust szán a gigantikus feladatkörű vidékfejlesztési tárca élére Orbán Viktor leendő kormányfő. Fazekas Sándor, Karcag polgármestere aligha ok nélkül hezitált sokáig, hogy elvállalja-e a feladatot.

Két termeléscentrikus évtized után, 2010 májusától várhatóan gyökeresen átalakuló szemlélettel lát munkához az agrártárca: a középpontban immár a vidékfejlesztés lesz. Három fő területet ölel majd fel, valószínűleg régi motorosnak számító államtitkárok felügyelete alatt. Czerván György - aki több ciklus óta fideszes képviselő, és nem mellesleg gyakorlati gazdálkodó - irányítja a termelésszabályozással és a támogatási rendszerrel kapcsolatos munkát, Illés Zoltánhoz a korábban különálló zöldtárca feladatai (a környezetvédelem és a vízügy) kerülnek, míg Ángyán József egyetemi tanár (ugyancsak rutinos honatya) a jogalkotásért, a parlamenti kapcsolatokért és a stratégiai tervezésért lesz felelős. Az ő főnökük lesz Fazekas Sándor. Az agrárszférában egy hónapja beszédtéma: miért pont ő? Orbán Viktor talányos választ adott, hogy tudniillik a jelöltje Karcag polgármestere, márpedig Karcag büszke város. A kormánypárt környékén akadt olyan forrásunk, aki szerint egyszerűen a szintén karcagi, most miniszterelnökségi vezetővé előlépő Varga Mihály javasolta Fazekast, a pártelnök pedig rábólintott. (Fazekas és Orbán közelebbi kapcsolatot nem tartott korábban.) Más verzió cinikusabb, és az eddig kialakult Orbán-képhez is jobban passzol: az új tárcavezető előtt több olyan feladat áll, amit objektíve lehetetlen tökéletesen végrehajtani: éppen ezért nem baj, ha ezeket egyelőre egy kevéssé fontos pártpolitikus viszi. Kellő időben aztán jöhet az új, várhatóan "belsőbb" körből kikerülő miniszter. Fazekas alapadottságaival - legalábbis ismerői szerint - mindenesetre nem lehet különösebb gond, mert nyitott, kompromisszumra kész, korrekt vezetőként és nem utolsósorban pártja iránt lojális politikusként jellemzik a végzettsége szerint jogász miniszterjelöltet.

Az új vidékfejlesztési minisztertől a vidéki Magyarország fideszes szavazói hangsúlyozottan "nemzeti jellegű" lépéseket várnak. A tárca átszervezése, a komplex vidékfejlesztési programokat előtérbe helyező új uniós szabályozáshoz igazítása amúgy felettébb helyes lépésnek tűnik. A szavazópolgár ebből azonban nem feltétlenül ért meg sokat; arra viszont jól emlékszik, hogy a kampányjelszavak neki a magyar termőföld védelmét, a hazai gazdálkodók birtokbővítésének támogatását, a hagyományos nemzeti élelmiszer-termelés piaci pozícióinak javítását és a családi gazdaságoknak jutó szubvenciók bővítését ígérték. Ám ezek közül legalább kettő kifejezetten problematikus, és a harmadik sem egyszerű. (Akad persze még egy olyan terület, ahol szintén akadna tennivaló: a nemzeti sportnak számító adóelkerülés egyik kitüntetett válfaja, az úgynevezett őstermelés és a hozzá kapcsolódó, sokmilliárdos értékű feketekereskedelem. E kényes szektor fő elemei - a nepperkedés és a belőle fakadó jövedelemeltitkolás - azonban még a legszélesebben értelmezett vidékfejlesztés határain is kívül esik, ezért erről más alkalommal ejtünk szót.)

Támogatás és patriotizmus

Az uniós agrártámogatási rendszer 2013-tól jelentősen megváltozik. A közvetlen támogatások aránya csökken, a környezettudatos gazdálkodáshoz, az átfogó és összetett vidékfejlesztési programokhoz adható források viszont bővülnek. Ez az egyszerűen igényelhető és normatív rendszerben járó, könnyen kiszámítható támogatási készpénz csökkenésével lesz egyenlő a klasszikus termelésre beállt, kis és közepes méretű magyar termelői "egységek" (nagyjából negyedmillió család) számára. A legjobb szándékú agrárkormányzatnak is nehéz lesz kommunikálnia, hogy mondjuk az eddig hektáronként nagyjából ötvenezer forintos normatív alaptámogatású gabonatermelés helyett a közeljövőben klímavédő parkerdő telepítésére vagy üzletileg nehezen értelmezhető génőrző állattartásra, netán környezetrendezésre kell bonyolult, sok szempontnak megfelelő uniós pályázatokat gyártani. A legtöbb gazda fejében ráadásul egy politikailag rendkívül kényes, választás előtti évben mindez úgy állhat majd össze: nem ezt ígérted, Viktor.

Más szempontok miatt, de hasonlóan izzadságos tennivalónak ígérkezik a magyar élelmiszer-termelés erőteljes gazdasági patriotizmusra alapozott erősítése is. Gráf József leköszönő szocialista tárcagazda tető alá hozott ugyan egy élelmiszer-ágazati etikai kódexet, amelyben a kereskedőcégek vállalnak bizonyos kötelezettségeket a hazai áruk előnyben részesítésére, de a szöveg e pillanatban írott malasztnak tűnik: soha olyan mennyiségben nem forgott importáru belföldi pultokon, mint napjainkban. A Fidesz szerződött stratégiai szövetségese, a Magyarországi Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Országos Szövetsége (Magosz) többször is nyílt követelésként fogalmazta meg a hazai élelmiszerpiac "multisodása" elleni fellépést - kormányközeli erőként alighanem az eddigieknél jóval határozottabb intézkedéseket követel már a közeljövőben. Ha azonban a kormányzat nem változtat a jelenleg hatályos versenyjogon (és erőteljes uniós kereskedelmi szankciókra számíthat, amennyiben komolyabb honvédő korlátozásokat vezet be), akkor maradnak az üzleti élet nyers viszonyai: onnan venni árut, ahol olcsóbb.

Az agrártárca új vezetése nyilván tisztában van vele, hogy a kegyetlen versenyviszonyok között működő élelmiszeripar közvetlen támogatást nem kaphat, marad tehát a nemzeti marketingeszköztár: a fogyasztók meggyőzése, hogy "magyar ember magyar árut vesz". Csakhogy a vásárló árérzékenysége nem hagyható figyelmen kívül; egy tavalyi felmérés szerint a magyar fogyasztó tízszázalékos eltérésig patrióta, ám ha az azonos minőségű külföldi és belföldön készült termék ára között ennél nagyobb a különbség a külföldi javára, akkor azt veszi le a polcról. A Fidesz támogatói között szép számmal akad - sörgyárostól húsiparosig - élelmiszer-ágazati vállalkozó, aki a gazdakörösökkel együtt nagyon csalódott lesz, ha a kormány nem változtat érdemben e viszonyokon - a nemzetközi szabályok nyílt felrúgása nélkül azonban nemigen változtathat.

Egy szűk év

A hazai gazdálkodás - egyszerűbben: a magyar vidék - jövőjét meghatározó birtokpolitikával súlyos gondok lehetnek már egy éven belül. A magyar föld átlaghektárja ma jóval olcsóbb, mint a korábban uniós taggá lett országokban, ráadásul arrafelé a gazdáknak van pénzük földvásárlásra, míg magyar társaiknak nincs, vagy csak nagyon korlátozottan akad. A hazai pénzintézetek többsége állami garanciavállalási rendszer híján földvásárlás hitelezésébe nem szívesen vág bele. A jelenleg hatályos jog is erősen korlátozza a magyar földpiacot: ma kizárólag magánszemélyek vásárolhatnak összesen legfeljebb háromszáz hektárnyi vagy hatezer aranykoronát érő birtokot, a legális vásárlásból a tőkeerős, cégszerűen működő ágazati vállalkozások ki vannak zárva - függetlenül attól, hogy tisztán magyar tulajdonúak-e vagy sem. A 2004-es uniós csatlakozásunkkor egy külön záradékban lehetőséget kaptunk arra, hogy 2011. május 1-jéig korlátozzuk a tőkeerős külföldiek akár gazdálkodási, akár spekulációs célú legális földvásárlását. E korlátozás - a legendás földvásárlási moratórium - szűk év múlva megszűnik, Magyarország azonban szeretné újabb három esztendőre meghosszabbítani a hatályát. Ennek érdekében - az eddigi ellenzék nehezen érthető zúgolódásától kísérve - a kormányciklus utolsó heteiben a Gráf vezette agrárkabinet hivatalosan benyújtotta Brüsszelben erre vonatkozó kérelmét. A moratórium kitolásának szükségességében egyetértés alakult ki a hazai politikában, az elbíráláshoz és az unió illetékeseinek elkerülhetetlen meggyőzéséhez viszont idő kell - ezért nem várt a tárca a tényleges beadási határidőig, augusztusig.

A kérelem sorsa azonban egyértelműnek látszik: kisebbfajta csoda lenne, ha Brüsszel rábólintana a magyar igényre, és a közösség egyik alapelvének számító szabad tőkemozgás korlátozása fennmaradhatna. Majdnem biztosra vehetjük: ez az alapelv jövő májustól nálunk is érvényesül földügyben. Igaz, Magyarország uniós csatlakozási okmánya szerint "ha elegendő bizonyíték áll rendelkezésre arra nézve, hogy az átmeneti időszak lejártával a mezőgazdasági földterületek piacának súlyos zavara alakul ki, vagy ennek kialakulása fenyeget, a bizottság Magyarország kérelmére határozatot hoz az átmeneti időszak legfeljebb három évre történő meghosszabbításáról" - de az esély erre szerfölött csekély. Az Európai Tanács tavalyelőtt készíttetett egy jelentést a tárgyban (nemzetközi kutatócsoporttal, benne két magyar taggal), ebben pedig egyebek közt az áll, hogy a 2004-ben felvett EU-tagállamok földbérleti díjai távolról sem alakultak sokkszerűen a csatlakozás után. Ebből arra lehet következtetni, hogy - szó szerinti idézet következik - "a földpiaci ármozgások kockázatai a korlátozások 2011-es tervezett feloldása után is kezelhetők lesznek".

A földvagyon, amiről beszélünk, irdatlanul nagy. A három éve kialakított Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. létrehozásáról szóló kormány-előterjesztés szerint a nemzeti összvagyon negyedét teszi ki a gazdálkodási célú termőterület. Magyarország területe 9,3 millió hektár, melyből az erdőket, nádasokat és halastavakat is magában foglaló, valamilyen művelésre alkalmas birtoktömeg nagysága 2008-ban 7 millió 768 ezer hektár volt. Az európai országokkal összehasonlítva rendkívül magas, 62 százalék feletti a használt mezőgazdasági terület aránya: ez 2008-ban 5 millió 790 ezer hektárt tett ki. A mezőgazdasági terület 78 százaléka szántóterület, 17 százaléka gyep. A konyhakert, a gyümölcsös és a szőlőterület részaránya együttesen 5 százalék.

Ez a kincs azonban ma nagyon rosszul hasznosul: a csaknem hatmillió hektár használt terület 2,6 millió tulajdonos birtokában van. Legnagyobb közöttük az állam a maga 1,95 millió hektárjával (ebből mintegy 1,2 millió hektár erdő), a többi pedig döntően magánszemély, átlagosan alig kéthektáros birtokokkal. A terület bő kétharmadát bérlet vagy valamilyen egyéb megoldás révén más műveli.

Rossz hasznosulás, szétaprózódott birtokok, bonyolult bérletrendszer plusz csekély hazai vásárlóerő: röviden ez minden bajok forrása. Földvásárlásra a termelésből élő magyar parasztnak nincs pénze, a külföldi versenytársának meg van. Ezért a kormánynak - ha a papírformának megfelelően kudarcot vall a moratóriumcsatában - valamilyen céltudatos belső szabályozással kell előállnia. Ebbe elvileg némi "egyéb típusú" korlátozás is belefér; például, miként Dániában, előírunk bizonyos hivatalos állami nyelven teendő, magas szintű gazdálkodási vizsgát annak, aki termőföldet akar venni. Vagy a helyi gazdaközösségek kezébe adjuk a döntést, befogadják-e maguk közé a területükön birtokot vásárolni kívánó új társat. Netán élünk a legelterjedtebb, bár egyben legkönnyebben kijátszható megszorítási lehetőséggel (szlovák, román és balti példák nyomán), és előírjuk a meghatározott idő óta valóságosan fennálló, hivatalosan igazolt helyben lakást. Font Sándor (Fidesz) eddigi agrárbizottsági elnök (és a párton belül továbbra is meghatározó szakpolitikus) szerint különösen fontos és követhető modellnek tekinthető a francia földszerzési rend: ott a nemzeti földalapnak elővásárlási joga van minden francia hektárra. Ez szerinte bőven elég ahhoz, hogy az állam kézben tartsa saját földjének sorsát.

A másik megoldás a magyar termelők birtokszerzési lehetőségeinek a bővítése. Ennek érdekében várhatóan gyorsan módosítják a földtörvényt. A Fidesz mindenekelőtt a helyben lakó gazdák elővásárlási, illetve elő-haszonbérleti jogát szeretné jogszabályba foglalni. Ezután (miként az első Orbán-kabinet idején, 2001-2002-ben) rendkívül kedvező, akár húszéves lejáratú, nagy kamattámogatású hitellel segítenék a földvásárlást tervező családi vállalkozásokat, s ezzel párhuzamosan az állam tulajdonában lévő mintegy félmillió hektár, ma bérlettel hasznosított szántóterület egy éven belüli piacra vitelével is élénkíthetik a piacot.

Pillérek és zsebek

Lényegében tehát e két pillérre - az új típusú korlátozásokra és a hazai kereslet élénkítésére - épülhet a Fidesz moratóriumoldást ellensúlyozó földbirtok-politikája. Első pillantásra semmi baj velük. Ám a gyakorlat távolról sem ennyire biztató. E pillanatban az ország szántóterületének hatoda-ötöde (úgy egymillió hektár) ugyanis mindenféle hivatalos korlátozás ellenére ténylegesen már nincs hazai kézben. Nagyjából ekkora az a terület (elsősorban a nyugati országkaréjban és az Alföld jobb minőségű területein), amelyet a sokat emlegetett zsebszerződésekkel használnak külföldiek. A magyar földbirtok-politika sebezhetőségét mindennél jobban jelzi, hogy hosszú évek alatt egyetlen kormány sem tud mit kezdeni vele. Legkeményebben az első Orbán-kormány feszült neki a zsebszerződések felszámolásának, de éppen az "osztrák vircsaft" ellen indított hadjárat lett az egyik legkínosabb kudarc. Az új Orbán-kabinet leginkább abban reménykedhet, hogy azok a külföldiek (főként osztrákok és németek), akik nagyon akartak magyar földet venni, így vagy úgy, de már megszerezték, és az előrejelzések ellenére sem lesz jelentős a nemzetközi "karvalytőke" magyarországi földvásárlási igénye. Ha mégis, az a hazai gazdálkodók hosszú távú földpiaci háttérbe szorulását eredményezheti.

Fazekas Sándor leendő agrárminiszternek ebben a soktényezős, keménynek ígérkező háborúban kell majd helytállnia. Ha sikerrel jár, mellszobrot is kaphat az agrárius főhivatal árkádsorán. Ha nem, másfél-két év múlva megtapasztalhatja ő is, milyen az, amikor "itt az idő". Van egy tippünk, melyik verziónak nagyobb az esélye.

Mennyi az annyi?

A földbirtok-politika gyakorlati működtetését ma az is nehezíti, hogy az azonos minőségű agrárterületek esetében is hatalmas az árak szórása. Az Agrárgazdasági Kutató és Informatikai Intézet legfrissebb felmérése szerint a Dunántúl a maga 1-1,5 millió forintos hektáronkénti átlagárával jóval drágább, mint az Alföld (400-600 ezer forint). Debrecenben és környékén, valamint több Pest megyei körzetben gyakori a kétmilliós ár. Ám ez utóbbiak hétszerese az osztrák és nyolcszorosa a német átlagár, de még Szlovákiában is másfélszer annyiba kerül egy hektár közepes minőségű termőföld, mint nálunk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”