Áljegyzőkönyvekkel tönkretehető cégek, egyesületek

Aláírva, lepecsételve

Belpol

A cégbíróságok a változásbejegyzési eljárások során nem vizsgálják a taggyűlés összehívásának szabályszerűségét, a jegyzőkönyvek valódiságát, csak azt ellenőrzik, hogy a benyújtott dokumentumok megfelelnek-e a formai előírásoknak. E joghézag miatt például egy cég vezetése szabálytalanul is simán leváltható – vannak is perek ilyen ügyekben szép számmal.

Lapunk tavaly két olyan egymástól független és más-más jellegű történetet dolgozott fel, amelyek egy ponton mégis nagyon hasonlítottak. Mindkét esetben olyan szervezetekkel foglalkoztunk, amelyekben a tagoknak szavazással kell dönteni a vezetők személyéről, és amelyekben épp ezzel a procedúrával élhettek vissza.

A Zala megyei Pölöskei Tó Nonprofit Kft.-nek közel kétszáz, különböző értékű üzletrészt birtokló tagja van, akik lejárhatnak horgászni a kft. tulajdonát képező pölöskei Öreg-tóhoz. A társaság vezetősége 2019 februárjában összehívott egy taggyűlést, amivel párhuzamosan a kft. más tagjaiból álló csoport tartott egy „privát” taggyűlést, ahol csak ők szavaztak. Utóbbin arról határoztak, hogy a saját embe­reik kerüljenek ügyvezetői pozícióba a társaságban. Az eseményről készült jegyzőkönyvet benyújtották a cégbíróságra, amely be is je­gyezte a változásokat. A „privát” taggyűlést tartó csoport tehát papíron lecserélte a társaság vezetőit, és átvette az irányítást a cég felett.

A többi tag ezt követően bírósághoz fordult, amely 2019 végén visszaállította az eredeti állapotot, azaz a korábbi vezetőket ültette a cég élére. A „rossz fiúk” viszont ezt nem hagyták annyiban; pár hónappal később tartottak egy újabb „privát” taggyűlést, az arról készült jegyzőkönyvet ismét benyújtották a cégbíróságra, amit persze újabb pereskedés követett. A kavarás miatt egyelőre nem tisztázott, hogy ki vezeti hivatalosan a kft.-t.

Arról csak helyi pletykák keringenek, hogy mi lehet a végső cél; a „privát” taggyűlésezők vélhetően értékesíteni szeretnék a tavat, állítólag jelentkezett is egy befektető egy 1–1,2 milliárd forintos ajánlattal. A többi tag pedig küzd a tó ilyen módon való „kisajátítása” és eladása ellen (lásd: A nagy fogás, Magyar Narancs, 2020. október 22.).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.