Az Országgyűlés tavaszi menetrendje - Fékek és ellensúlyok

  • M. L. F.
  • 2008. február 14.

Belpol

Visszavesz a reformtempóból a Gyurcsány-kormány, legalábbis ez derül ki a január 31-én leadott törvényalkotási programból. A kétharmados többséget igénylő törvények között nyomát sem látni a párt- és kampányfinanszírozásra vagy a képviselői összeférhetetlenségre vonatkozó javaslatoknak.
Visszavesz a reformtempóból a Gyurcsány-kormány, legalábbis ez derül ki a január 31-én leadott törvényalkotási programból. A kétharmados többséget igénylő törvények között nyomát sem látni a párt- és kampányfinanszírozásra vagy a képviselői összeférhetetlenségre vonatkozó javaslatoknak.

"Ami nincs 2007 végén, 2008 elején, az nincs" - jelentette ki Gyurcsány Ferenc tavaly egy szűk körű egyeztetésen, jelezve, hogy a jelentős érdeksérelmekkel járó reformokat a ciklus első felében kell elindítani, hogy maradjon idő a korrekcióra, illetve a mélypontra zuhant népszerűség visszaszerzésére. A kabinet láthatóan tartja magát a miniszterelnöki verdikthez, a napokban frissített jogalkotási programban szereplő negyven javaslat radikális lépéseket már nem tartalmaz.

Ennek ellenére több előterjesztés miatt is borítékolható az ellenzék és a koalíciós pártok közötti éles vita. Rögtön az első napokban (lapzártánk idején) hangos csetepaté várható az egészségbiztosítási reformról, amelyet az utolsó decemberi ülésén fogadott el a parlament, és amit a köztársasági elnök - élve a politikai vétó eszközével - visszaküldött a képviselők elé. Alighogy elül a csatazaj, a Pénzügyminisztérium (PM) áprilisban kénytelen lesz megint elővenni a témát, hiszen a pénztárak megalakulását követően újra kell szabályozni, hogyan történjen az ellátások (táppénz, gyermekágyi segély stb.) folyósítása és elszámolása.

Többévnyi hazardírozó költségvetési politika után a kabinet jelentős önkorlátozásra készül: Veres János tárcája közel egy éve egyeztet az ellenzékkel az államháztartási rendszer átalakításáról. Azt már rögzítették, hogy a büdzsé elsődleges egyenlege nem lehet többé deficites, de nagyban csökkenti a mindenkori kormány mozgásterét az a felvetés is, mely szerint a költségvetési keretet három évre előre meg kell határozni.

A legszigorúbb előírás

arra vonatkozna, hogy a jövőben a törvényjavaslatok előkészítésekor költségvetési hatástanulmányokat kell készíteni, amit az Állami Számvevőszék szerint az utóbbi években egyetlen alkalommal, a kémények füstérzékelőjére vonatkozó szabályozáskor készítettek. Komoly feladat lesz a Költségvetési Hivatalról szóló passzusok átpréselése, ugyanis a Fidesz határozottan leszögezte: amíg a testületnek nincs joga visszadobni a megalapozatlannak minősített büdzsét, nem szavazza meg a beterjesztést. Tavaly ősszel egyébként a PM rúgta fel az ötpárti tárgyalást, amikor a honlapján közzétette az ellenzék által még nem szentesített törvény tervezetét.

Ugyancsak a pénzügy a felelős a versenyképesség javítását célzó paragrafusok kidolgozásáért (a benyújtás tervezett időpontja: április), amiről jelenleg alig tudni valamit. A PM-ben lapunknak csak annyit voltak hajlandók elárulni: "Még nincs döntés, hogy a módosítások mire fognak kiterjedni."

Még el sem kezdődött a tavaszi szezon, máris össze kellett hívni az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságát, mert Font Sándor, a testület fideszes elnöke kiborult Gyurcsány davosi kijelentésétől. (A miniszterelnök az uniós agrárpolitika jelenlegi felülvizsgálata és a 2014 utáni átalakítása okán a támogatások esetleges csökkentéséről morfondírozott.) Pedig a neheze még hátravan: a földművelési tárca (FVM) áprilisban viszi a honatyák elé az új agrártámogatási rendszer (SPS) működését szabályozó javaslatát. A 2009. január 1-jétől működésbe lépő rendszer lényege, hogy az eddig kapott különféle juttatásokat összevonják, és alanyi jogúvá teszik. Persze az ördög a részletekben rejlik (a helyben alkalmazandó modell kialakításában a tagországoknak van némi mozgásterük); az ellenzék néhány hete jelezte, hogy kész az Alkotmánybírósághoz (AB) fordulni, ha a kormány a földhasználóknak és nem a tulajdonosoknak adja az adható-vehető támogatási jogosultságot (amúgy jelenleg is a bérlők a kedvezményezettek).

A közös agrárpolitika egyszerűsítése jegyében alkotja meg márciusra az FVM az élelmiszerlánc-biztonsági törvényt - amely egyébként a "sikerminiszter", Gráf József egyik vesszőparipája. A tervek szerint a jelenlegi, 32 ezer szavas, átláthatatlan szabályozás a felére csökken, egyértelművé teszik a hatásköri elhatárolásokat (a főállatorvos lesz az egyszemélyi felelős), hatékonyabb szankciókat vezetnek be. A legfőbb cél, hogy az adott termék útját végig lehessen követni az alapanyag előállításától a boltok polcáig.

A jogalkotási programban az igazságügyi minisztérium (IRM) hét törvény előadójaként szerepel. Az IRM februárban kívánja rendezni a kitüntetésekről szóló 1991-es törvény hiányosságait (erről a Horn Gyula kitüntetését megtagadó Sólyom László kért tavaly AB-vizsgálatot), több rendelkezéssel tehermentesítik a bíróságokat, ésszerűbb eljárási rendet fognak kialakítani a polgári perrendtartásban, és megnyesik a közbeszerzés átláthatatlan szabályait is (minimumra kívánják csökkenteni az üzleti titokra hivatkozás lehetőségét). Míg a miniszterelnök decemberi programjában még szerepelt az új polgári és büntető törvénykönyv általános részének benyújtása, a januári verzióból mindkettő kimaradt. Gadó Gábor, a tárca szakállamtitkára a Narancsnak azt mondta, a két csomag biztosan az Országgyűlés elé kerül a mostani ülésszakon - a törvényalkotási programban csak azért nem szerepel, mert a szavazás őszre marad.

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium áprilisban terjeszti be a színházak finanszírozását új alapokra helyező javaslatot, de ígéretet tettek egy, a kortárs művészetek támogatásáról szóló törvény kidolgozására is.

Húsba vágó vita nem

várható, Hiller István közismerten konfliktuskerülő miniszter, már így is számos területen visszavonulót fújt az eredeti színház-támogatási koncepcióhoz képest. Ismét hozzányúl a kormány a köztisztviselők és a közalkalmazottak jogállásához, de az uniós jogharmonizáció jegyében a szerzői jogról szóló törvényen is csiszolnak. A gazdasági minisztérium - a miniszterelnök által meghirdetett 48 pont jegyében - a fogyasztók védelmére koncentrál. A tervek szerint a szabályozás mellékletébe bekerül egy feketelista, amely tételesen felsorolja a tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlatot.

Ami a kétharmados törvényeket illeti, a kabinet kifejezetten pesszimista: mindössze az őszi ülésszakról átcsúszott - alkotmányos mulasztásokat is rendező -, a választással és a népszavazással összefüggő módosításokat szeretné elfogadtatni a Házzal. Az új titoktörvény is minősített többséget igényel, ám ebben a kérdésben már számtalan háttéralku köttetett a kormány és ellenzéke között. Ugyanakkor az állami vezetők javadalmazásának átláthatóságáról szóló törvényt leszámítva nem látni a programban a kormányfő szívügyének számító köztisztasági javaslatokat. A legnagyobb meglepetés az adóreform kifelejtése. A jelek szerint a koalíciós felek jelenleg úgy tárgyalnak a 2009-től érvényes adó- és járulékcsökkentésről, hogy eleve nem bíznak a tavaszi sikerben.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.