BKV: Végállomás, nem megy tovább

  • - zsip -
  • 2012. augusztus 6.

Belpol

Lassanként sorvasztja el a BKV-t – vonja el dolgozóit, döntési pozícióit, bevételeit, tulajdonát – az irányítását átvevő Budapesti Közlekedési Központ. Hamarosan a BKV nevet is elfelejtjük.

Szisztematikusan zajlik a BKV megkopott, besározódott nevének eltüntetése és a közlekedési vállalat kiürítése – értesült a narancs.hu városházi forrásokból. A nyíltan még ki nem mondott, de nem is titkolt cél a BKV mint márkanév kivezetése, ami egyúttal a BKV megsemmisítését is jelenti. Erről még nem hozott ugyan döntést a BKV tulajdonosi jogait gyakorló Fővárosi Közgyűlés, csak arról, hogy a buszágazat nagy részének működtetését a BKV helyett magántársaságokra bízzák, mégis egyre több jel utal erre.

 


 

 

 

A vonaljegyeken, bérletszelvényeken már hiába keressük a BKV-emblémát, helyette a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. logóját találjuk. Ugyancsak fokozatosan eltűnik a BKV-név a közlekedési eszközökről is. A BKK a közelmúltban jelentette be, hogy egységes árnyalatú színre festik a felújított buszokat. Nos, a VT-Transman által helyrepofozott, bilikékre varázsolt Volvókra szintén felkerül a BKK retró buszmegállós emblémája. A nyilvánosság előtt szinte csak akkor jelenik meg a BKV, ha valami negatív történik, a pozitív eseményekhez mindig a BKK adja a nevét – fogalmazott a BKK törekvéseit, viszonyait ismerő informátorunk. A felszín alatt, szervezeti szinten még egyértelműbb az irány. A BKK, miután a BKV menedzsmentje felett totálisan átvette az irányítást, lépésről lépésre átvesz BKV-s dolgozókat is. Májustól a jegyellenőrök, jegypénztárosok, körülbelül 1200 fő került BKK-állományba, amivel természetesen a bevételek is a BKK kasszájába áramolnak. A buszsofőrök és a karbantartók maradtak a BKV-nál (miközben magát a buszágazatot kiszervezik), és ugyancsak a hajdani nagyvállalat foglalkoztatja a kötött pályás ágazat (villamos, HÉV, metró) munkavállalóit. A vasúti törvény ugyanis szigorúbb, ezért ezeknek a járműveknek a működtetését jelenleg nem lehet elvonni a BKV-tól.  Ma már inkább a kétezerhez közelít a BKK-s dolgozók létszáma. Ki is nőtték a Városházán használt irodákat, egy Rumbach Sebestyén utcai irodaházban több szintet készülnek elfoglalni – néhány saroknyira a BKV nagy időket megélt Akácfa utcai központjától.

A BKK-ra a BKV-n kívül a főváros az alábbi feladatokat bízta:

1. Parkolás. Különös tekintettel az egységes rendszerbe szervezésével kapcsolatos irányítási-stratégiai, fejlesztési, tervezési teendőkre.

2. Taxizás. A taxiállomások létesítésével, fenntartásával, működtetésével és megszűnésével kapcsolatos feladatok

3. Útfenntartás. Az úthálózat, a műtárgyak, forgalom­technikai eszközök zavartalan üzemeltetése, fejlesztése

(forrás: bkk.hu)

Mintha egy közlekedőedényt figyelnénk, a közlekedési vállalat kiürítése a BKK feltöltését vonja maga után, ami meg óhatatlanul párhuzamos irányítási szinteket hoz létre. Ennek leképeződése, hogy a BKV és a BKK is működteti az operatív felszíni irányítást végző fődiszpécseri rendszert. Igaz, azzal a jelentős különbséggel, hogy a járművezetőknek utasítást közvetlenül csak a BKV-s kollégák adhatnak. Úgy tudjuk, a BKK mindent tudni és irányítani akaró vállalatvezetési gyakorlata nem éri be ennyivel, a metró és HÉV közlekedésével kapcsolatos eseményekről – üzemzavar, baleset, forgalmi helyzet – is folyamatosan információt kér be a menetirányítástól. Ha pedig szükségét látja, közvetetten utasítást ad a BKV-dolgozóknak. A növekedésnek azonban pénzügyi vonatkozása is van, úgy tudjuk, idén még 4 milliárd forint hiányzik a BKK egyre duzzadó igényű költségvetéséből.

A BKK a közelmúltban a BKV vagyonkezelői jogosultságára is rátette a kezét, jóváhagyása nélkül nem lehet dönteni a BKV ingóságairól, ingatlanjairól, de a menedzsmentet érintő döntési pozíciót is kiharcolt. Felmenthet, kinevezhet BKV-s vezetőket. Azaz tulajdonosként járhat el. Ráadásul a BKV igazgatótanácsában 3:2 arányban többségbe kerültek BKK-s vezetők a BKV-sokkal szemben, ami szintén azt jelzi, hogy a BKK túllépett a klasszikus megrendelői státuszon, akár a BKV érdekeinek rovására is érvényesítheti érdekeit.

Mindezekre azért érdemes felhívni a figyelmet, mert a BKK-t azzal a céllal alapította a Budapest irányítását átvevő fideszes többség, hogy a BKV szolgáltatásainak megrendelője legyen. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, a Fidesz közlekedéspolitika szakértőjeként azokra a külföldi tapasztalatokra, uniós igényre hivatkozott,  amelyek szerint külön kell választani a szolgáltatói és a megrendelői funkciót, amelyeket a BKV egymaga látott el. Nem szerencsés – úgymond –, hogy ugyanaz a cég találja ki, hogy hol és milyen sűrűséggel fusson egy járat, mint amelyiknek az üzemeltetés is a feladata.  Az ennek megfelelően kialakított modell azonban nem tűrné a beavatkozást, azt, hogy a BKK akár egy kisebb probléma esetén is beavatkozzon a szolgáltatással megbízott, ekképpen nyilván kellő kompetenciával rendelkező cég munkájába. Azóta azonban, mint látható, inkább ebbe az irányba haladnak a folyamatok: a BKK tulajdonképpen saját magától kezdi megrendelni a szolgáltatásokat, ahogyan korábban a BKV tette. Mintha egy új BKV működne, csak BKK-egyenruhában. „Egyszerűbb lett volna a választások után Vitézy Dávidot a BKV vezérigazgatójává kinevezni. Akkor legalább a felelőssége is egyértelmű lenne, nem lehetne igazgatósági határozatok mögé bújva döntéseket hozni” – sommázta tapasztalatait egy másik BKV-s forrásunk.

Donorváltók kora

A donorbuszok után elérkezett a donorváltók ideje. Mivel a BKV-nak, vagyis a BKK-nak fogytán a pénze, váltóáttelepítéssel orvosolják a legutóbbi metróüzemzavart – értesült a narancs.hu. A 3-as metró újpesti végállomásán pályahiba miatt nehezebben tudtak megfordulni a szerelvények csütörtökön, ezért feltorlódtak a járművek, növekedett a követési távolság. Információink szerint a 2-es metró Pillangó utcai szakaszán a Fehér úti próbapályával és a járműteleppel kapcsolatot biztosító váltó kereszteződési részét operálták ki, és szerelték be Újpesten. A viszonylag ritkán használt részen a metrószerelvények nélkülözni tudják a berendezést, vagy ha kell, sínátkötéssel is elvégezhetik a váltó kiváltását.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.